Moja reč - Offline (2016; MOJA RECords )

Po pěti letech a několika sólach se legendární parta z Handlové opět hecla ke společnému albu. Očekávaní všech ortodoxních fanoušků i věčných pochybovačů byli vygradovány variabilitou stylů, které oba rapeři v rámci svých sólových počinů představili. První singly nabízely slibné představy toho, že Dobrí chlapci jsou zpět v plné formě. Dostál však finální produkt kvalit, na které jsme zvyklí? Rozšíří Moja Reč svůj repertoár notoricky známých fláků o pár dalších zářezů?

Supa a Delik byli od prvního dema textařským fenoménem. Jestli šlo o emotivní rovinu, nebo striktní punchlines, MR nabízí od prvního zářezu solidní plejádu témat a způsobů jejich zpracování. Tracklist je příběhem sám o sobě. Cokoliv jste od MR v roce 2016 čekali, zde naleznete. Nacházi ste zde však minimálně několik hostů, kteří vzbuzují hromadu otázek. Ve spojení s tématy, které si pod jednotlivými názvy možno představit, vzniká zajímavé menu, ze kterého si stačí jen vybrat. Funguje však album jako celek?

Dobrí chlapci byli vždycky otevřeni novému zvuku a přístupům avšak zůstali věrní svým flows a projevu. Jejich rukopis je nezaměnitelný, ať už dávají do jakéhokoliv beatu. Nejlíp však funguje trojkombinace Supa, Delik a Jožis Engerer. Pestrost beatů je neskutečná. Jestli jde o klasické fláky jako Mlčanie Jahniat anebo Sanscript, nebo newschoolovou, takřka trapovou bombu Bazooka Rock, Jozef plní úlohu dvorního producenta na výbornou. Jedinou výtkou by byla skladba Nič, kde se beat ubral do natolik punkového směru, že se minul se žánrem hip hop o několik tříd.

Textařina obou emcees za posledních 5 let vyzrála jako kvalitní víno. MR vždycky oplývali množstvím metafor a opisů, které dokázaly dokonale vystihnout obsah daného tématu. Výborným příkladem je skladba Rátaj so mnou, kde se najde nejeden beznádějný romantik jako na dlani. Zajímavým počinem je Duha, kde se do pozitivně laděného beatu připájí stejně veselá flow. Když se zaměříme na text, je spíš pravým opakem. I přesto funguje tato skladba super a nese silný feeling. Nostalgický flák Chlapci zo zadnej lavice vás rozhodně vrátí do svých školních let a začátků čehokoliv, co právě děláte. Nechybí ani typické punchline skladby jako Žiadna sympatia, kde se opět ukazuje vtip a nadhled Supy i Delika.

Samotnou kapitolou jsou hosté. Nacházíme zde plejádu jmen a je jasné, že MR sází na jisté karty a tak jména jako Separ a Pil C nejsou překvapením, i když do celkového konceptu alba jejich sloky úplně nezapadají, přináší kýžené oživení. Mile překvapil ADiss, který má ve skladbě Zlatá soška velice solidní sloku. Absolutním zlatým hřebem featuringů je kombinace Sendreiovci a Vec ve skladbě Kale Jakha, Kale Bala. Energie cikánské tancovačky s úděrným refrénem ovládne každého. Vec nasazuje celé skladbě korunu svým výkonem. Jeho kadence a způsob frázovaní je jiný, než na jaký jsme zvyklí, beat však trefuje s přesností léty ostříleného hravého seniora.

Offline nabízí vše, co se od MR očekávalo. 16 kvalitních zářezů nám připomíná, že Dobrí chlapci jsou na vrcholu svých sil a rozhodně mají co říct a ví sakra dobře jak. Široká paleta po hudebné stránce dokáže oslovit větší spektrum posluchačů a přednes obou raperů zůstavá věrný původnímu rukopisu. O hlášky, které časem zlidovějí, opět není nouze, stejně tak nacházíme množství procítěných metafor a myšlenek, které ukazují, že Dobrí chlapci jsou o pět let moudřejší a vyzrálejší. Ani nedostatek PR po odchodu Yakshy jako manažera nemůže zastavit fans, aby si našli svou cestu k tomuto albu. Jediný klip a vyprodané kluby. Dobrí chlapci nepotřebují velký hype kolem svých projektů. Kvalita si najde cestu a své místo sama.

8,5/10

Marty - Bbarak