Modré Hory - Big Beat (2013; Slnko records)

Když bych se měl zastavit již u samotného názvu tohoto alba, nemohu se asi příliš inspirovat znalostmi o žánru jako takovém. Stejnozvaný hudební žánr, ovlivňující hudební svět především v 60. a 70. letech minulého století, byl na principu dvou elektrických kytar, jedné basové a bicích. Nejsem asi oprávněn lovit tamní moudra, vaši rodiče či spíše prarodiče by vám mohli být nápomocnější. Potom tu máme i elektronický vliv 90. let, kam sahá i naše paměť, který vyznačoval těžký lámaný beat za pomoci syntezátorů. Toto všechno je však již minulost, a já mohu snad bez ukamenování čtenáři konstatovat, že nejlepší Big Beat v roce 2013 mají na svědomí právě Modré Hory.

Dva námořníci ze slovenských vod opět dopluli po čase do svého domovského přístavu, aby se podělili o zkušenosti ze svých cest a mohli světu ukázat poklady, které za ten čas nasbírali. Jako správní patrioti nikde neloupili, ničeho nedosahovali za pomoci síly, a proto po několika letech vykrystalizoval opět společný výsledek, který opět vyznává zajímavou myšlenku: V rapu není třeba mluvit o rapu.

Čistý prostor pro Lyrika a Beneho je asi tím hlavním důvodem, proč na desce nespatříte žádného rapového hosta i přesto, že na jiných projektech či deskách se vždy někdo objeví. Striktní námitkáři už jistě mají zdviženou ruku s připomínkou, že na nové desce se objevuje Mannie, která podpořila refrénem track „Flashback“. Je to jedním z plusů MH, neboť Bene se zálibou sleduje dění v Čechách a na Slovensku a nebojí se dát prostor nadějným nováčkům. Z pohledu produkce se šáhlo tradičně do šuplíku DJe Fattea, Karaoke Tundry nebo občasného producenta Boy Wondera, jehož beaty postupem času získávají na kvalitě a do budoucna až ho přestane bavit rap, může k nim směle přesedlat na stálo. Monopol tu však obstarává tradičně Peko, který nádherně dotváří a vystihuje atmosféru textových myšlenek.

Rozevři si proti sobě cover alba a dovtípíš se, že Modré Hory tě neustále sledují, všeho si všímají, a i když jedno oko kouká zpříma, druhé vidí i za roh. Taktéž i ty si musíš všímat nejmenších detailů v jejich výpovědích, neboť bez řádného přístupu k textoví, ti pak už ani název nenapoví, o čem daný track pojednává. Vnitřek v retro-country stylu dotváří netradičnost a ojedinělost této skupiny, která ze scény vyčnívá asi jako lední medvěd v africkém národním parku v Nairobi. Po poslechu desky už musí být zcela patrné, že MH nejsou jen uctívači hiphopu, ale že rádi zabrouzdají i mimo žánr, což de facto dokládá i Lyrikův projekt Zlokot. Nevšední témata zpracovaná do lyrického tajemna zaručuje, že výsledek není rychlokvaška a i sami autoři detailně přemýšlí, co chtějí posluchačům sdělit. A mezi nejsilnější skladby bych řadil především „Bubliny“, „Country 2008“ a „Urbanlúzer“.

Bene a Lyrik se nám připomněli deskou, u které můžeš jen relaxovat díky lahodným beatům a nebo hledat podstatu v myšlenkách autorů. Deska nemá potenciál oslnit masy posluchačů, obsahuje však poutavě prezentovanou vysokou výpovědní hodnotu a splňuje všechny kritéria pro to, aby rap mohl upoutat i nerapové publikum. Za sebe tedy doufám, že nebudeme čekat opět tolik let, než oba vládci slovenských moří opět doplují do svého přístavu.

9/10