Minirecenze: Underground Overstood, The Garthim-Master a Us3

Série tří krátkých recenzí se tentokrát ohlíží za novými alby od transatlantických Us3 a kanadského The Garthim-Mastera a kompilací od Alchemetric. V.A. – Alchemetric: Underground Overstood Kompilace je dnes v hip-hopu vymírající druh. I proto působí projekt Underground Overstood od Alchemetric, produkční společnosti, která disponuje i vlastní oděvní značkou, velmi ambiciózně. Jen samotný pohled do tracklistu vzbuzuje velká očekávání – legendy jako Kool G Rap nebo Edo G doplňují true-school jména Akir a C-Rayz Walz nebo navrátivší se The Artifacts. Právě dvojice El Da Sensei a Tame One okupuje dunivý beat v “Comin' From“, kde ji doplňuje Foulmouth Jerk. Pozitivem Underground Overstood je fakt, že dává vědět o interpretech, o kterých nebylo dlouho slyšet jako třeba Oktober Zero, Pumpkinhead, L.I.F.E. Long nebo Juice. Posledně jmenovaná chicagská freestyle mašina pak úřaduje v “Long Time Coming“. Track je ovšem přes dva roky starý. Právě to představuje hlavní negativum celé kompilace, kdy některé skladby byly vydány již dříve. Zajímavou součástí Underground Overstood je doprovodné DVD, které obsahuje záznamy koncertů a rozhovory s MC´s a producenty jako jsou Poison Pen, Pack FM nebo 4th Pyramid. Hodnocení: 7 / 10 The Garthim-Master & DJ Extend – Ghosts of Nostalgia Své nové album přináší i kanadský Selfhelp, který s ním adoptoval nové jméno The Garthim-Master. Selfhelp se na Ghosts of Nostalgia inspiroval především vlastním dětstvím prožitém v 80. letech. Deska je tudíž plná tehdejších fenoménů. Překvapivě temnou produkci německého DJe Extenda tak doplňuje torontský MC rapy o Hvězdných válkách, Želvách ninja nebo dalších akčních postavách, kterým je věnován i stejnojmenný song. Kromě toho jsou Ghosts of Nostalgia plné nejrůznějších kulturních odkazů ke hrám a filmům jako je například “The Dark Crystal“, věnované fantasy podívané Temný Crystal, ze které pochází i postava Garthima inspirující Selfhelpův alias. Kromě uvolněných témat ale člen The Bending Mouth neváhá zajet i klasické battle rýmy, což dokazuje v “Mynocks & Jawas“. Jinak se ale album nese v pomalém, vypravěčském stylu. Hodnocení: 6 / 10 Us3 - Lie, Cheat & Steal Již poosmé přináší Geoff Wilkinson zpět svůj projekt Us3, kombinující hip-hop s živými nástroji. Nový materiál kapela představila i na svém říjnovém koncertu v Praze. Lie, Cheat & Steal v duchu tradice Us3 vítá nové vokální hosty. Senea a Brook Yunga ze stop. think. run nahradili Oveous Maximus a Akala. Zatímco první je Američan s portorikánskými kořeny a přímějším přístupem k rapu, Akala je obyvatel Londýna věnující se mimo jiné i mluvenému slovu, což je patrné například ve skladbě "The Ring". Lie, Cheat & Steal má v bookletu napsaný výrok Martina Luthera Kinga, že nespravedlnost na jednom místě je hrozbou spravedlnosti všude jinde, čímž album velmi dobře vystihuje. Deska se tématicky věnuje právě bezohlednosti při honbě za vlastním prospěchem, pro který lidé neváhají lhát, podvádět a krást. V úvodním tracku "Ghost" popisuje Oveous Maximus dívku seznamující se pro peníze a Akala se v "Pressure Bursts Pipes" vrací k letním londýnským nepokojům. Paradoxně k lyrice však deska není instrumentálně pochmurná či temná a naopak spíše texty obou rapperů odlehčuje. Hodnocení: 7 / 10