Michajlov - Ronin (2017; Brno Reprezent)

Levotočivá zatáčka na Vídeň, neboli jinak řečeno Šalingrad. Moravská metropole sehrála velmi podstatnou roli při počátcích českého rapu a byla silnou baštou této scény. Brněnská hantýrka se však postupem času z podvědomí vyklidila a pochodeň nesl jen Tafrob, který byl však také v lehkém útlumu. Nyní se zdá, že by mohlo svítat na lepší časy. Není to jen díky desce Ronin, která je druhým sólovým počinem Michajlova.

Jak jsem již naznačil, beru za svůj názor, že Brno v posledních dvou letech ožívá. Tváří je hned několik, staré i nové, perspektivní i za zenitem, ale pravdou je, že konkurence vždy dovede vyhecovat. Od Maniaka okupující pražskou stáj Bigg Boss, po Morela a jeho Old Kids, Tafroba, El Nina či další. Stěžejní pak je možné brát návrat DJ Opii k produkci, neboť toto silné jméno může pomoci vícero směry. Nyní se však dostaneme k jménu Michajlov, kterého ještě před časem pár vyvolených registrovalo pod pseudonymem Somar.

Brno bylo již od počátků unikátní v tom, že šlo svou vlastní cestou a nebylo ovlivňováno trendy tak jako Praha. Již z dob Naší Věci nebo ZW Cirkusu můžeme registrovat více undergroundový háv a uzavřenější tvorbu. I díky jihomoravskému akcentu ne každý přijde na chuť zdejším i v roce 2017. Michajlov je sousto, které je nutné v uších pořádně rozmělnit a nechat je navyknout, neboť je něčím novým, na co není běžný sluchovod zvyklý. Alespoň ne u nás v Čechách.

Rozhovor: Michajlov: Stálice v Praze jsou podle mě až moc přehajpovaný a nenabídnou takovou kvalitu jako dřív

Jak správně sestavit manuál k úspěchu? Prvním předpokladem je hlas. Na něm se dá pracovat a i Michajlov pár let cvičil, aby jeho flow stála za povšimnutí. V projevu cítím inspiraci v německé scéně, což mi potvrzuje fakt, že on sám je velkým konzumentem tvorby našich západních sousedů. Myslím, že se mu podařilo vcelku dobře přivést agresivní imigrantský rap i do Čech. On sám k tomuto tématu má blízko, neboť jako malý utekl s matkou z Ukrajiny. Dále tu máme silné texty se storytellingem z vlastního šuplíku, neboť i přes nízký věk má Michajlov o čem povídat a umí to prodat poutavým způsobem. Třetím klíčem je pak obklopení a pomocná ruka zkušených lidí okolo, kteří mu předávají své letité knowledge.

Při hlubší analýze se můžeme zaměřit nejprve na projev, který je energický a ve vysoké slovní kadenci. Michaljov má v ústech poměrně slušný kulomet o dobré ráži. Jeho původ a brněnská hantýrka občas sklouzává k projevu, na který si zbytek republiky musí zvyknout, ale o neporozumění nebo drmolení nemůže být řeč. Pokud někomu dělá problém pár cizích pojmů, není nutné otvírat slovník, ale stačí poslechnout skladbu „slang“. Díky svému projevu se jedná o svěží vítr, který má šanci se probojovat mezi tuzemskou špičku, pokud posluchače dokáže přesvědčit, že doba jednoduchého obsahu a plytké flow je za námi a je nutné hudbě naslouchat.

Jak jsem již zmiňoval, druhým faktorem je obsah a výpovědní hodnota. Michajlov v rapu nežije dvojí život a barevně vykresluje nástrahy, které mu okolí připravuje. Není svatouškem, což dokládá skladba „Linka č. 98“, ale má to v hlavě srovnané a spočítané, co je nutné pro to přežít v téhle džungli. Umí se bavit a nelimitovat se „Bod varu“, chová lásku ke své původní domovině „Suka Bljať“, nestydí se za svůj původ „Imigrant“ a je hrdým brněnským patriotem „Vracíme městu“. Je to hodně zjednodušená definice, ale vhodné je zmínit také fakt, že je připraven se postavit čelem i známějším tvářím ze scény a nebojí se jmenovat a ukazovat. Kromě zdařilého popisování příběhů je velkým plusem jeho schopnost hláškovat a vtipně přirovnávat. Některé části „Ronina“ jsou velmi trefné a z textů by se mohly vytáhnout části, které mohou minimálně v ulicích Šalingradu zlidovět.

Posledním předpokladem je pomocná ruka.  V tomto případě těch rukou bylo dosti, ale i tak si „Ronin“ zachoval svou tvář a autor bere každou spolupráci jen jako zpestření, nikoliv stavební kámen. Jeho rap byl podpořen zdařilou produkční stránkou, lví podíl na tom má již zmiňovaný DJ Opia, který jistě autorovi této desky s mnohým poradil. Také hosté nejsou k zahození. Na jedné straně tu máme stálice Ty Nikdy typu Resta či Ideii, na druhé pak brněnské veterány Tafroba nebo El Nina či poměrně neznámé tváře typu Pasr nebo Daniel. Nutné podotknout, že nikdo vysloveně špatnou sloku neodevzdal, i když Rest už možná vaří z vody a El Nino se mi do konceptu nehodil svým charismatickým projevem. Naopak překvapil Tafrob, který vtipně poukázal na hudební kariéru, ale i práci či lásku k zakázanému ovoci.

Mladý hráč s kořeny na Ukrajině vyskočil kupředu poměrně z nenadání, obklopil se schopnými lidmi, kteří mu s talentem pomohli nahoru. Výsledkem máme poměrně úderný tracklist, který bude mít problém prokousat se mainstreamovou poptávkou, ale lokty na to, aby řadu posluchačů odklonil svým směrem. „Ronin“ by se bez velkých problémů měl usadit kvalitou v top desítce letošních releasů českého rapu a desítce nejlepších desek, které Brno v historii veřejnosti nabídlo, přestože prodej tohoto nosiče tomu možná odpovídat nebude.

8/10

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná