Method Man - 4:21... The Day After (2006, Def Jam)

V roce 2006 si máme možnost vybrat, jakou muziku chceme poslouchat, protože ten výběr prostě je. Chceš se ničit novým zvukem, brouzdej na jihu, nebo v Bay trpíš-li při tomto poslechu, jdi do NY - State Of Mind, kde dostaneš své. U Wu-Tangu se v roce 2006 vydávají sólovky, které chtějí vzpomínat na to, co už bylo a nemají ani moc zájem oslovovat širší spektrum lidí (asi až na Ghostface Killah). I tam jsme si tedy mohli letos vybrat. Vyšel nový Ghostface, díky za to, skvělé album, Bronze Nazareth - nejlepší album z jejich "továrny" letos, Masta Killa a Inspectah Deck už ze sebe mohli ždímat pouze střípky z let předchozích, Raekwona moc jedinců ani nezaznamenalo a Method Man... Dnes tyto členy ani nejde moc srovnávat, protože se to ani nehodí. Kdybych to hodnotil, jako Wu-Tang Clan album, tak by bylo přirozené porovnávat jednotlivé členy zvlášť. A ani je nechci přirovnávat, jen se lámu nad otázkou, jak velká je poptávka po albech, jako je Method Manova novota "4:21...The Day After"? Když v roce, 2004, vyšlo "Tical 0: The Prequel", skeptičtí kritici měli Vánoce. Johny Blaze to tehdy projel. Dva roky uplavaly po jeho nevydařeném pokusu okouzlovat svým šišlavým hlasem a razantními rýmy davy. Už jde jen o to, jestli je na novou desku připraven on sám. Od prvního pohledu vše nasvědčuje tomu, že jo! Album skýtá 20 pecek, což mi u nikoho z Wu, na rozdíl od kohokoliv jiného, nevadí. Nevadí mi ani sestava instrumentalistů, jež si Meth na řadovku pozval - Storch, Sermon, Havoc, Kwame, Mathematics, RZA, Beretta 9, Mr.Porter, The Charman of the Boards a Versatile. Dost z producentů měl i na své předchozí desce, to by ale neměl být žádný "faux pas". S hostovačkami jsem se smířil také - O.D.B., Streetlife, Carlton Fisk, Ginuwine, Raekwon, La The Darkman, Fat Joe, Styles P, Inspectah Deck, Redman, The Rza, Megan Rochell + Lauryn Hill (bohužel pouhý sampl). Už po výčtu všech jmen si dovedu představit rozmanitost celé záležitosti. Název... Proč zrovna "4:21..The Day After"? Method to nazval právě takhle, protože 20. dubna je národní den kouření trávy a den potom nastane moment jasnosti (pražský feťák by to tolik nedramatizoval a normálně by to nazval dojezd). I přes všechny tyto lákavé hosty a beatmakery čekám na "click" v hlavě, aby mě jeho nový počin neškatulkoval do sekce "nejistota"... Intro je nudné, jelikož se tam nic neděje a ani mě neposadí na prdel jeho dobře načasovaný nástup. "Is It Me" je dobrá otázka. A je správně, že se na to ptá hned na začátku alba. Zrovna v této pecce odvedl Storch pěkný kousek práce, které Meth nevyužil na plno, ale pokusil se o to, což řadí tuto věc do toho lepšího z alba. Za další povedený kousek bych označil šlágr s ze záhrobí hostujícím O.D.B.m "DirtyMef". Je to bomba už jen kvůli tomu O.D.B.mu a jeho "Fuck Youuu, Fuck Youuu", ale ani Meth nezaostává vtipnými postřehy typu "I don't need to go to church in a suit". Balada "Say", štastně produkovaná Ericem Sermonem, je takový malý, leč stravitelný podraz pro fanouška. Jak jsem předesílal, vysamplovaný vokál Lauryn Hill je nádherný, o tom žádná, ale pořád je to prostě sampl. Method Man se zde také zmiňuje o diktatuře labelů, jemu ukradených haters, znovuzískaných skills, atd...sentimentální. Právě v tracích tohoto kalibru je vidět Methova nezapomenutá versatilita, šikovnost pracovat se slovy a do zdárného konce dotáhnutá myšlenka. Nemůžeme mu ani vytknout jakousi originalitu po tak dlouhé době ve hře.. Co bych mu naopak vytknout chtěl, je zvuk. Jsem sice moc rád a oceňuji, když vznikají tyto projekty s odkazem na léta minulá a uplynulá, avšak ten zvuk by už nemusel být tak nebroušený a syrový. Taktéž nenápaditost pecek, jako "4/20", "Konichiwa Bitches", nebo "Walk On". Až teď mi dochází, proč se při poslechu nedostavil ten toužený "click" v hlavě. Vrací se mi totiž sound z "Tical 0: The Prequel". I přes nedostatky a výčty chyb musím říct, že je pro Method Mana toto album svým způsobem začátek konce. Konce stereotypu, do kterého upadl po vydání "Tical 2000: Judgment Day". Meth dává naději, že se začíná koncentrovat na svoji lyriku a možná příště..příště to dopadne celkem jinak.

- Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná