Matys - Martin (2018; TYNIKDY)

Fanouškové TYNIKDY LABELu již nějaký ten pátek registrují nejnovějšího člena této bandičky. Další slovenský přírůstek v podobě mladého Matyse. Ochutnávku jeho repertoáru jsme dostali ve formě mixtape Mixdown vol. 1, kde si Matys vzal do parády několik známých beatů. V rámci tohoto tapeu ohlašoval, že první album nás složí jako megabong. Tak se pojďme podívat blíž, jak že to s ním je.

Aby toho nebylo málo, tři dny před vydáním alba Martin se Matys vytáhnul s Mixdown vol. 2. Neskutečný apetit po hudbě je tedy jasný. Jak si ale poradil s uceleným projektem ve formě alba?

Martin začíná mluvit příchodem z párty. Tandem jasně ukazuje, že jeho hlasový fond je velký a že s ním hodlá pracovat. Po této pozitivní rozjedovce, kde se objeví na hostovačce anglicky rapující Like, se však ponoříme do daleko temnější části Matysovy hlavy. Hluboká osobní sonda začíná výpovědí na adresu otce. Od prvního momentu jsem nevěřil, že někdo je schopen vydat takhle osobní skladbu. Matys však dostál svých slov, že v beatech se svléká do naha. A tak první třetina albumu patří velice osobním tématům. Kromě rodiny ve skladbách Otec a Mama, propírá i svůj osobní problém s alkoholem a hledáním sama sebe v hudebních a knižních autorech. Absence otce je silně cítit z popisované zmatenosti a citelného nihilismu.

Druhá třetina albumu začíná možná nejsilnějším manifestem o stavu své domoviny, který jsme v rámci posledních let mohli slyšet. Je skvělé sledovat, že konformita apolitického rapu se pomalu začíná lámat a objevují se otevřené reakce na současný stav. To je totiž základním stavebním kamenem hip hopu. A Matysovi na to nestačila jedna skladba, takže zde máme rovnou dvě. Tumor se lehce láme do punkovějšího zvuku a opět poukazuje na kreativitu umělce bez toho, aby vybočoval ze svého konceptu. Michajlov je jedním ze čtyř hostů a spolupráce této dvojice prostě šlapou skvěle. Není divu, že v řeči je i společné album. Lolové, mějte se na pozoru.

A tak se dostáváme do třetiny třetí, i když nejde o hokejový zápas. Proto nečekejte pauzy v podobě slabých skladeb. Ty se opravdu hledají těžce. Ani přílíšné střídání hráčů - hostama se šetří. Idea přizpěl refrénem, který je velice kvalitní. Většího milovníka rapu asi těžko budete hledat. Jeho hostovačky jsou stejně poctivé, jako sloky na vlastních albech. Mixdown Vol. 2 je v tomto směru důkazem místo slibů. Matys již byl V Baroch. Teď tady máme Pár Barov. Koneční čtverice skladeb voní láskou k hudbě a rapu jako takovému. Hudba, která plní vaše uši, plní i Matysovo srdce. A on za tento fakt děkuje. Ve formě skladby Arigato.

Matys skutečně vládne hlasovým fondem, který se nebojí používat. Již v našem prvním rozhovoru prozradil, že byl pár krát na hodinách zpěvu. A na tomto artiklu buduje velikou část svého projevu. Lehký nápěv provází většinu skladeb. Tato tendence je umocněna použitím živých nástrojů. Nečekejte klasický, syrový boombap, který vám utrhne bránici již v intru. Martin je daleko jemnějším, osobnějším kouskem. Matysovo frázování je dalším aspektem, který je nutno vyzdvihnout. Nebojí se ohýbat slova neotřelým způsobem a i když jeho rap neběží o závod s Usainem Boltem, v naprostém klidu zvláda rýmovat složitá schémata a místy si střihne uvolněný doubletime. Je pánem svého projevu, který nikde nekolísá na hraně nejistoty, jak tomu nejednou u debutových alb bývá. Stačí však 11 skladeb, aby nás přesvědčil? Pokud ne, sjeďte si Mixdown. Nejsem zástancem alb o dvaceti skladbách, kde výpovědní hodnotu má pár kousků. Martin neobsahuje slabé stopy. Je hudebně i dynamicky různorodým materiálem, který ustojí daleko více, než jednu rotaci. Jeho slovní zásoba a neotřelé rýmy, které podává s obrovskou jistotou a uvolněností přispívají ke kvalitě ve velké míře. Matys nechává vyniknout živým nástrojům a kapele, tudíž se dočkáme mnoha instrumentálních pasáží.

Délka 43 minut, čtyři rapující hosté, jedenáct skladeb. Matys do tohoto alba nalil hodně vnitřních emocií a zážitků, ale to neznamená, že pokud jste se nenarodili v podobné rodinné situaci, tohle album by vám nemělo co říct. Autor totiž umí skládat své texty tak, že se v nich najde nejeden obyvatel České nebo Slovenské Republiky. Jeho bezprostřednost, cit pro hudbu a kvalitní práce s hlasem si rozhodně zaslouží pozornost a ocenění. Matys svůj debut zvládnul s přehledem a ty si můžeš Martina objednat na vinylu přes TYNIKDY Shop. A pokud by tě zajímalo, jak toto album zní živě, 16.3. v pražském Rock Café máš možnost.

7,5/10

Marty - Bbarak