Matheus - Před prvním infarktem (2013)

Chcete po něm 20 desek ročně, ale Matheus moc dobře ví, že kvantita nad kvalitou vyhrávat nemá. Od malička se potýkal s útokem na jeho nadváhu, ale díky své vytříbené češtině dokáže z handicapu udělat textovou přednost, při které se člověk pousměje a nenapadne ho už tento náboj vůči autorovi použít. Matheus je hejsek, proto vyhoď svou negaci a zaposlouchej se do textů, kde se hraje se slovíčky těžkej poker, a přitom vás to dokáže pobavit. A pokud máte před prvním infarktem, Matheus vás dorazí, neboť má své první sólo.

S flaškou rumu a mikrofonem je na Matheusově desce možné cokoliv. Zástupce uskupení Led´n´ice nám přináší svou první sólovou desku, která nemudrlanduje, má nadhled a v první řadě má pobavit, i když své kouzlo obsahu samozřejmě nepostrádá. Po letech pobíhání po klubech a freestylech do ranních hodin, přináší Matheus svou plnohodnotnou desku a jak zmiňuje v úvodním tracku, po boku má i několik hostů. Chybět samozřejmě nemůže eLKa, který svou přítomností dokresluje track "mám ho rád". Produkční monopol obstaral Renk, jehož beaty jsou živé, energické a nenuceně agresivní. Celá deska vytváří pohodový ráz, protože „tohle je oldschool ty moulo“.

Matheusovi nechybí nadhled nad textovím, které ze sebe sype jako kulomet Charlieho Sheena náboje z druhého dílu Žhavých výstřelů. Utahuje si ze všeho, co mu přijde na mysl a především si taktéž umí udělat srandu sám ze sebe, což je dneska vlastnost, která chybí drtivé většině tuzemských rapperů. K hymně alias „Tlustej song“ věnované jeho dětství a taktéž široké obézní populaci, nelze dodat nic jiného, než-li že se jedná o šílenství, které svým humorem nemůže nechat nejednu bránici v klidu. „Před dětmi ze třídy, jsem míval vždycky náskok, minimálně v tuku, páč jsem fakt miloval máslo“ nebo „eLka na zádech, já pod prsy nosím svůj batoh a krevní tlak mám vysokej, tak 160 na 100“ jsou fráze, který mají potenciál u návštěvníků fast foodů zlidovět. Ať již ho potká infarkt z nadváhy či ze stresu, tahle deska vychází ještě před ním.

„Otevřený dopis“ se otírá o problémy, které Matheus v našem světě vnímá a vyjadřuje s nimi nesouhlas, ale ihned další skladbou navodí opět veselou atmosféru, při které když atmosféra dupe, tak si dupni s ní, a jedno, jestli podlaha rupne. „Ale žiju jen jednou, tak se musím hejbat!“ Sám moc dobře ví, jakým směrem se chce ubírat, a ví, že spoustu věcí nevyřeší u beera, přesto se alkoholu rozhodně nevyhýbá a potom prožívá „tulácký rána“. Nezapomíná ani na ty, kteří už tu mezi námi nejsou, neměli dle jeho názoru tu kliku a věnuje jim svou "minutu ticha". Všechny své nedostatky „bere v klidu“ a snaží se je kompenzovat svými přednostmi, ale nesmíte po něm chtít zase tolik pohybu, neboť i on potřebuje „čas si sednout“.

Sečteno, podtrženo, na jeho zdravotní kartu píšu infarkt o síle 7. Zajímavé podmazy obohatil suprově svými vtipnými postřehy, hláškami a slovní zásobou na vysoké úrovni. Jednoduchý, přesto zajímavě tvořený cover vám nabízí srdce, které díky poslechnutému obsahu věřím, je to autorovo. Nechybí zde ani děkovačka a mě nezbývá, než poděkovat, že i v roce 2013 se najdou interpreti, kteří u psaní textů používají hlavu jako právě Matheus.

7/10