Masta Ace & Edo.G - Arts & Entertainment (2009, M3 Music)

Edo. G a Masta Ace toho mají společného víc, než by si mohl někdo myslet. Začali skoro na stejno a před hodně dlouhou dobou ( Ace 1988, Ed 1990) jako sólo. Oba jsou z východního pobřeží (Ace NY, Ed Boston) a na začátku kariéry měli k sobě pár kámošů (Ed bulldogy a Ace akciovou společnost). Potom jeli čistě jen sólo, pohráli si s písmenky ve svých jménech (Master Ace a Ed O.G.) a mají na kontě klasická alba a tuny hitů (Slaughterhouse, Born To Roll, I Got To Have It, Roxbury 02119). Vyzkoušeli si jaké je to být součástí jednoho teamu, kde jsou role vyrovnané (eMC, Special Teamz) a v neposlední řadě jsou oba považováni za chodící a žijící legendy, které nejen, že neustále tvoří, tvoří stále na úrovni. Když mají toho tolik společného, tak proč taky nenahrát společnou desku, ne? Co mají také společného a na čem je postavená celé deska, tak to je jejich neuvěřitelné charisma, které na tebe prýští jak fontána pre Zuzanu. Jejich hlasy a flow jsou tak osobité, že můžou rapovat do beatu od DJ Bobo a stejně se budeš bavit. V tomhle mají prostě oproti konkurenci výhodu a velký náskok. Celý projekt je profesionálně vyprodukovaný a vymyšlený. Stejně jako televizní kanál Arts&Entertainment (Ace&Ed) obsahuje i stejnojmenná deska vše potřebné k zamyšlení a i k zábavě. Nečekejte žádné mudrlantství, spíš zábavu, ironii, nadhled a víceleté zkušenosti. Oni přesně vědí, co chtějí. Tak třeba úvodní skladba “Hands High“ je na první pohled trochu přihlouplá a jednoduchá. M-Phazes vyťukává na klávesech melodii (stejnou třeba použili Lords Of The Underground na své poslední desce House Of Lords), kterou by svedlo i dítě z mateřské školy a i refrén tam v té samé školce zajíždí předškoláci v rámci přestávkového protahování (zvedni ruce nahoru…). Přesto je důvod prostý. Tohle přesně bude fungovat jako úvod na koncert. Nic složitého, ale úderného, co si budou všichni notovat a punchlines, co budou bolet: „We cowboy these rappers like Tony Romo, rip the posters, spit on they logo“. Jsou tu přesně skladby, které bych čekal. Lehké bilancování a rozčarování s hudebním průmyslem v “Here I Go“, kde Edo rýmuje „All of a sudden Mercury dropped me, it felt like my Word ended until I found the blessing of independence“ Nemůže chybět hra s jazykem a verbální akrobacie v “A´s E´s“, kde si berou do parády aliteraci a solí rýmy, ve kterých se opakují slova se stejnou souhláskou na začátku nebo paradička "Little Young", kde Edo používá slovní spojení a jména rappaz s výrazem "little" a Masta pro změnu s "young". V “Good Music“, kde přijal pozvání futurista DJ Spinna, pro kterého dnešek znamená včerejšek a který nás klasicky vezme na přelet do kosmu, zase slyšíš, jak by měla vypadat muzika, kterou dělají: „It´s for the classic heads and the new beginners, true rap, not you pretenders“ Nemůžou zapomenout ani na své věrné publikum a fanoušky “Fans“, stejně jako angažování legend jako jsou oni dva. Na mikrofonu se proto objeví nejen úžasní rappaz, ale především jejich spřízněné duše jako Krs One, Posdnuos z De La Soul, Large Professor a dokonce i prachem zapadaní Doitall z LOTUG a Light z Da Bush Babees, který přidal prapodivně znějící a efekty nabalené vokály ve skladbě “Good Music“. Co se týká muziky, i tady se drží svého kopyta a sází na klasiku. Beatmakeři M-Phazes, DJ Supreme One, Double O nebo Rain produkují na jistotu klidnější boombap, východní pobřeží se prostě nezapře. Ke konci dojde přeci jenom na jeden (díky bohu) experiment. Pro mě nepochopitelný track “Dancin´ Like A White Girl“ se vymyká všemu, co bylo doposavad řečeno. Splašený beat, elektro vliv, kytara, čestný host Chester French, to všechno jsou možná dobrý důvody, že Edo a Masta Ace dokážou znít aktuálně i v roce 2009 a že dokáží držet krok s mladou generací, mě osobně se to ale nedotýká. New York Yankees a Boston Red Sox jsou dlouhodobí rivalové, o Masta Ace a Edo G se to říct rozhodně nedá. Jako tandem si moc dobře rozumí a uvidíme, jestli bude i další pokračování anebo to byla záležitost jen jedné desky.