Majself & Mugis - Parfem (2013; Neni problem)

Do rukou se mi dostala placka, kterou mé uši bez problémů zachytily. Placka, která dokáže detailně popsat a charakterizovat všechny vůně a odstíny, kterými jsou její autoři obklopeni. Někde se jen mihnou, někde se cachtají jako v zahradním bazénu a někde spočinou jako rodina ve společné hrobce. Nic skrytého, člověk je okamžitě schopen rozpoznat složení textu z daných témat, ze slovních nápověd Majselfa, z údernosti Mugisových beatů a nelze mluvit ani o tom, že by tento Parfém byl běžnou vůní na trhu. A oproti inspiraci ve filmové předloze autoři desky nejsou zbaveni svých citů. Ale vraťme se na počátek, jak to vlastně všechno začalo…….

Nepostával ve vyleštěné vitríně na zlatém podnosu. Byl utopen v moři desek mezi svými druhy jako řadový voják, jako obyvatel paneláku, který pořádně nezná ani všechny své sousedy. Nerazil si cestu vpřed násilím, přešlapoval na místě v hloučku a čekal, kdy ho posluchači osloví, aby povystoupil vpřed. Kvalitu parfému nelze hodnotit podle obalu, ale je třeba si k němu přičichnout. Tak je to i s novou deskou Majselfa a Mugise. Obal je jednoduchý, ničím nevyčnívá, ale pokud přičichnete k obsahu, nemůžete říct, že byste byli nespokojeni.

Aby vůně byla dokonána i pro jemná ouška náročného posluchače, musí být složení vyváženo do nejmenšího detailu. Nelze do kotlíku s bublající poživatinou házet ingredience jako americká basketbalová repre míče do koše, je třeba s vytříbeným vkusem pečlivě vybírat. Naši kuchaři nám servírují výsledek, který obsahuje zajímavé ingredience z Čech i Slovenska, jejich parťáky ze stáje, ale i nepředvídatelná jména. Vítězem je ten, kdo u své desky přemýšlí, a proto nebylo rozhodně na škodu pozvat Moma, Resta, Strapa nebo Ideu. Nechybí nám tu ani členové i ex-členové GR nebo Kali. Povětšinou jména aktuální, která nám letos přichystala nebo velmi brzy nabídnou své vlastní placky. Výběr hostů na desce Parfém? Není problém, nemám problém.

Deska hraje, aroma se line a nyní je třeba zhodnotit obsah jako takový. Dle názvů v tracklistu by se dalo usuzovat, že oba aktéři jsou panovníci křesel, kde místo žezla ovládají ovladač od svého televizoru a místo podanných shlížejí k TV programu. Filmový gurmán si však v televizi dnes už příliš nepošmákne. Proto jest třeba vyrazit také mezi svůj lid, mezi své krajany, opustit ty čtyři stěny a radovati se z života, který mezi prsty proplouvá jak kánoe stíhané aligátory v Panamském průplavu. Nejlépe je vidět to stárnutí na našich blízkých, především potomcích. Netřeba tu poukazovat na běžné problémy, které jsou posluchači servírované každý den, proč se neradovat z toho, co nás v životě potkalo a očekávat ještě lepší zítřky, kdy se naše sny splní do posledního přání. Asi je to osud, že životní cesta svedla tyto dvě tělesa k sobě, neboť každý sám funguje dobře, ale spolu tvoří tým.

Poslední skladba utichla, v pokoji se line odér odpálených beden. Nelze vylučovat, že i další posluchači by mohli mít sklony točit to volume doprava. Nebyl jsem překvapen, nebyl jsem ani zklamán. To, co jsem od obou očekával, jsem dostal obohaceno navíc o tradiční, přesto zajímavé hosty. Parfém jako celek funguje dobře. Samozřejmě, že by se tu dala vyčítat některá stokrát omletá témata, občasná jednolitost formy a v některých případech i možný posluchačský kalkul, přesto je toto album další živou vodou pro slovenský hiphop, které bude fungovat na koncertech i v domácnostech.

7/10