Majk Spirit - Y (2015; Spirit Music)

Po několikaměsíční odmlce přichází na pulty nová deska, která opět zaujme širší spektrum posluchačů. Stopáž, která je plná osobitého pohledu na svět, který přesto nehlásá jen moudra jako bible, nýbrž udržuje linii na pomyslném středu mezi sebevzděláním a zábavou. Pestrobarevná obloha, která by se v první myšlence jakoby rozchází jak mraky po bouři a ve druhé zase nachází společnou řeč. Jak si stojí druhá deska hlavní postavy bratislavské formace H16 v porovnání s debutem Nový člověk, co zajímavého obsahuje a co ji naopak chybí, odhalí několik následujících odstavců.

Y značí možná rozcestí, kterým se chce autor odlišit od zbytku scény, což se mu do jisté míry také podařilo. Každá velká osobnost se přeci musí rozloučit se stádovitým myšlením a pokusit se vést sám. Tedy osobitost v jisté míře, pokud člověk mluví o tuzemském rybníku, neboť ve světovém měřítku Spirit nepřináší žádné unikum, které by posadilo na zadek mocipány v Pentagonu nebo Kremlu. Y může být i důkazem pestrosti celého díla, které jako by drželo pospolu jen účastí na jednotném disku bez hlubšího záměru, jenže i po prozření se dá namítnout, že to rozcestí nakonec vede k další křižovatce, kde se obě cesty spojují. Y pak může mít i nějaký hlubší náboženský význam, který je v této desce ukotven, ale jako člověk nevěřící bych se nerad pouštěl do těchto spekulací. Jediné, co mohu tipovat je počet skladeb v tracklistu, neboť 13 je boží číslo znamenající požehnání, ale to už bychom se postupem řádků dostali asi zcela jinam, než je v prvoplánu.

Po několika večerech strávených u meditace obsahu a zpracování jsem se dopátral hlavního výsledku, který na jednu stranu budí dojem optimismu a uznání, na druhou stranu však celek sráží jistým způsobem do kolen. Album Y svou pestrostí dovoluje snad všem posluchačům najít si v jeho tracklistu to své, bohužel však zřejmě nenarazím na početný hlouček gurmánů, kterým by produkt šmakoval jako celek. Samozřejmě zde nechci zmiňovat adolescentní fanynky, které snůšku bohémského blahobytu pod nálepkou líbivosti budou papat do posledního sousta. Myslím, že Majk Spirit má pak v tomto případě šanci náctileté krajanky dostat na nedělní mši mnohem více než vatikánský papež.

Rozhodně nelze tvrdit, že by autor patřil mezi nevzdělané jedince, kteří pouze chtějí kázat na úkor vědomostí. Dlouholetá stálost na slovenské scéně, zkušenosti s televizí i dalšími médii a řada ocenění z něj vyselektovala hráče, který tuší, jak silnou vládnou oni rukou a jak on může tyto živly ovládnout ve svůj prospěch. K úspěchu dnes už nestačí jen revolucionářská myšlenka a rázný hlas, nýbrž i vizuální nálepka, která přetaví potencionální posluchače v závisláka sledujícího i trenýrky a celkový swag svého idola. Majk Spirit není v dnešní době jen muzikantem, ale i módní nálepkou, která ovlivňuje celou generaci. A vliv nemusí být znát jen po vizuální stránce, ale i té názorové, neboť lidé, kteří dosahují pubertálního věku nebo nechtějí sami myslet, si zcela jistě převezmou některé jeho citace a budou je pokládat za své. Nyní se však nabízí otázka, zda myšlenky obsažené na této desce mohou jít příkladem.

Na sociálních sítích se šířily překvapivé názory o vysoce kvalitních produkcích, které jsou na Slovensku unikem. V tomto případě se dá s lehkým přimhouřením obou očí souhlasit, ale na druhou stranu bych možná a devalvoval sílu instrumentu skladeb Tancuj RMX nebo Boh jediný. Nemohu hovořit jinak než o částech menu, které mi po chuti silně nebyly, a tak nějak si nepřeju je znovu dostat ke konzumaci. Zbojník bude jistě velkým hitem, ale pochybuji, že opravdového fanouška rapu oslní, jelikož má k rapu daleko asi jako Jan Železný ke svému hozenému oštěpu. Příznivci aktuálně žádaného trapu jsi přijdou na své především ve skladbě Len tak, zatímco raziči syrovějších odkazů budou plesat u kousku jako DobYjeme svet

Posledně jmenovaná záležitost jakoby navazovala na skladbu Hip-hop z předešlého alba a má potenciál zlidovět. U skladby Len tak mám ale velký problém s poselstvím, neboť jako uvažující člověk se držím pravidla, že to co nepotřebuju dělat, tak nemusím dělat ani jen tak. Při prozkoumání hostů jsem velmi rád, že se našlo slušivé místečko pro Vece, který myslím v klasicky podaném tématu zapadl jak prdel na hrnec. Baví mě i účast Ektora, Supy nebo Čistychova. Přítomnost Bena Cristovaa neurazí, stejně jako třeba S.A.S. nebo Delika, od kterého jsem však čekal poněkud více. Bohužel se nemohu ubránit domněnce, zda vůbec Elpe umí zapět i bez použití vokodéru a zkrašlovacích make upů. Otis mě následně utvrzuje v názoru, že jeho připravovaná deska nabídne opět jen snůšku chvalozpěvů na své punchlines a obuv. V případě Ega mohu už jen konstatovat, že desetkrát odnuděný vtip by mohl začít nudit snad i autora a věřím, že jeho transformace v opačné pohlaví snad nedojde finálu.

Nemohu se ubránit dojmu, že debutem Nový člověk nasadil Spirit laťku tak vysoko, že by pod ní pokulhával i Sergej Bubka. Album Y rozhodně člověka neurazí, ale nedonutí ani věnovat mu více než pár zvědavých poslechů. Jedná se o krásný příklad toho, jak potřeba zaujmout všechny kouty rapového světa člověka donutí i k razantním schématům, které mnohdy nevyjdou ani projevem, jako je tomu například v případě skladby slovo, kde slovní hrátky zaskočí autora v přednesu natolik, že se jedná jen o odříkání hádanky. Album Y obsahuje skladby, které utkví v paměti svým obsahem, ale i skladby, které zafungují na koncertech energií. Bohužel se nemohu zbavit názoru, že Spirit ke statusu legendární potřebuje tyto dva elementy ještě lépe propojit, aby fungovali jako jedno tělo. Spirit bude silným hráčem na poli vydávání singlů, protože rap mu je velice blízký a umí s ním zacházet velmi obstojně, ale bojím se, zda zájem zaujmout masu nebude překážkou ve zrodu ikonické desky.

6/10