Mad Skill - The Return- Back To The Future (2010, Skoop/ EMI)

Po Wichovi je Mad Skill dalším producentem, který si plní svůj sen prostřednictvím labelu Skoop. Tenhle německý rodák, který vyměnil domovský Stuttgart za Prahu a který se krom produkce věnuje i grafice, focení a klubovému hraní, dal do kupy producentskou desku, za kterou by se nemusel stydět i leckterý známější zámořský kolega. Není to tak dávno, co Mad Skill vpustil na světlo boží svůj mixtape Who the fuck is Mad Skill a mimo jiné běží aktuálně na netu i zfilmovaný track “Sága pokračuje“ od Rytmuse, který maestro produkoval, není proto potřeba ho nijak důkladně představovat. Navzdory názvu The Return, se album v žádném případě nevrací do dob minulých, aby resuscitoval postupy svých předků a v žádném případě neměl v úmyslu, aby album znělo jako by bylo nahrané před deseti a více letech. Obrazně řečeno, Mad Skill se jen vrací do minulosti, kde načerpal ty nejdůležitější životní zkušenosti a které nyní zužitkovává. Jestli něco na téhle desce dokazuje, tak je to jeho profesionální přístup a fakt, že své producentské řemeslo zvládá naprosto bravurně. Je schopen všeho, na co si vzpomeneš. Od hi-pitch vokálů, které má rád DJ Wich, přes soulové samply, dance hall rytmy, až po syntetické klubové bangery. Někdy vezme sampl, který byl už několikrát k slyšení jako třeba v úvodní “Follow Me“ slyšíš úryvek, který byl naposledy použit v “Smooth Sailling Remix“ na albu Wu Massacre nebo pecka “Give It Up“ zní jako klon stejnojmenné pecky z desky Think Differently, kde rapují Rugged Man a J-Live, někdy slyšíš něco, co si ještě neslyšel, pokaždé je ale výsledek stejný. Hit. Po producentské stránce toho není moc k vytýkání, jeho beaty jdou daleko za hranice ČR a Evropy. Vyšvihne si i takovou frajeřinu, že na konci téměř každého tracku nechá rozehrát třeba jen na třicet vteřin kruté instro, ze kterého by někdo mohl klidně udělat ten největší hit desky. On ho tady použije jen tak, aby dokázal, že má nápadů na několik desek dopředu. Co se týká hostů, tak je evidentní, že se oproti Golden Touch, šetřilo. Neznamená to, že by tu nebylo extra slavné jméno, většinu ale obstarávají spřízněné duše z labelu nebo externisti. Vrcholem je určitě klubová hymna “Classic (What The Game´s Been Missing)“, kde rapují po boku Krs-One (i když pro něj bych vybral trochu jinou náladu) a Redman a pecka “From NY To Cali“, kde se u micu střídají Prodigy, Gail Gotti a 40 Glocc. Co mě určitě potěšilo, že se nejedná jen o poslání odfláklé accapely, ale nechybí zde ani průpovídky na začátku a na konci tracku a celkově je vidět, že byli všichni zúčastnění více v kontaktu. Na desce se dále podíleli Rasco, Planet Asia, Hi-Def, Emdee, C.Monts, Young Sixx, Teknizzle, Raul Killah a další. Dneska třeba přítomnost Rascoa asi nikoho už tak neohromí jako v dobách, kdy vyšla jeho klasika Time Waits For No Man, přesto se nesmí zapomínat, že jako MC je stále excelentní a jeho tracky mě baví možná nejvíc. Pro ty, kteří chtějí slyšet češtinu, tu moc tracků není. ČR a SK zastupují pouze H16, kteří dodali hned dva songy. První “Hrdina je zase ve hre“, věnují těm, kteří vždy bojují za ty, který by třeba taky chtěli bojovat, ale nemají na to tolik odvahy a druhá pecka je tribut, věnovaný „real hip hopu“, kde nemůžou chybět úryvky z klasických hitů od Krs One, Mobb Deep, Rasco, Rampage, Das EFX či Gangstarr. Přestože se opět trochu topíme ve frázích typu „hip hop je ve mně, hip hop jsem já“, oba tracky ve finále fungují a opět se můžeme v klidu bavit jako o chytlavých peckách, co rozhýbou tvůj ztuhlý krk. Když to srovnám, tak zlaté české Wichovo ručičky mě baví ještě o něco více, ale i tahle německá precisnost je sakra krutá. Na otázku Who the fuck is Mad Skill, můžu proto s klidným svědomím odpovědět, že hitmaker, co potvrdil svoji pověst a zároveň je to i majitel velmi slušného producentského debutu. Nejdřív jsem koketoval se sedmičkou, teď jsem spíše nakloněn osmičce.