MAAT - All-in (2010, PVP)

MAAT je pro mě kapelou, která jakoby přeskočila období pokusů, omylů a hledání a dostala se rovnou na nějakou vcelku slušnou pozici. Nebo alespoň já to tak vnímám. To, co jsem slyšel z dema Kandidáti Existence, které podpořili i Superz, neznělo na začátečníky vůbec špatně. Fosco navíc produkuje jak o život, jako kapela hostují na deskách od lidí jako LA4 či Jay Diesel a i na jejich novém CD se to zvučnými jmény jen hemží (Vladimír 518, James Cole, Toxxx, Jay D., Enemy). To je vcelku slušná bilance na kapelu, která je podle mě pořád na začátku a má tím pádem ještě vše před sebou. Člověk by mohl podotknout, že MAAT se nedá pomalu nic vytknout. Rap milují, žijou ho 24/7/365, dělají ho upřímně, ze srdce, makají na sobě, jdou za svým snem…V tomhle vidím silnou paralelu s Jay Dieselem, který tady i hostuje ve vše říkající skladbě “Všechno jak má být“. Vše je OK, všechno tam je, ale stejně tomu něco chybí. V bookletu se píše: „Děláme pravdivou hudbu, píšeme pravdivé texty a celej život se točí okolo pravdy.“ Když slyším podobné hlášky, tak se mi okamžitě rozsvítí kontrolka „pozor!“. Když je to pravda, tak to každý pozná a nemusím o tom mluvit. Když o tom mluvím, tak tomu buď sám nevěřím anebo se topím v klišé. Nehodící škrtněte. L.D. asi tuší, že ho sjedu v recenzi a proto hned na začátku alibisticky rapuje: „Odpusť mi v recenzi, že rapuju rap o rapu, ale když mám rapovat o tom, co žiju, tak musím psát o rapu.“ Já mu to ze známosti odpouštím, ale texty nejsou to, co mě na desce baví. „Moje poselství je zlepšit tenhle svět“, „v lidech je zlo a policie nás neochrání“, není přesně to, co bych chtěl slyšet. Vím, že to myslí dobře a v něčem mají i pravdu, ale s odstupem času, s větším nadhledem a nějakým dalším křížkem za krkem kluci pochopí, co jsem jim tenkrát vyčítal. Možná se tomu i pousmějí, tak jak jsem to občas udělal při poslechu já. Pokud se zdrží mladické revolty “Je nás víc“ a konspiračních teorií “Poslední šance“ a zůstanou „jen“ u motivačních skladeb (kde toho zase až tolik neřeší) typu “Ber co je ti dáno“, “Falešná hrdost“ nebo “Nemůžu jinak“ nemám s nimi žádný problém. Naopak v kombinaci s odsýpajícím bubnem a jejich poměrně vypracovanou flow, skladba šlape tak jak má. Celkově instra mají velmi slušnou úroveň. Většinu si rozdělili mezi sebe Fosco a Emeres, zaskórovali ale i DJ JSM a DJ Enemy. Emeres mě opět utvrdil v tom, že u nás patří mezi ty nejlepší beatmakery, krom svých tradičních „bangerů“, naservíroval i nezvykle soulovou pecku “Hluboko v srdci“ se silným vokálním samplem, který bych čekal spíš od někoho z Justus League nebo z labelu Ty Nikdy typu Inphy. Paráda. All-in je slušný český rap o rapu zabalený do slušivého kabátku spíchnutého z obstojných beatů a obstojného přednesu. MAAT vykročili správným směrem a já se těším, že třeba už na další desce se budu moc soustředit více na obsah než na formu. Texty mě zatím tak neberou, ale zbytek je fér. Lepších pět.