Luzer a Lkama - Hi100Ria (2013, TM Rekorc)

Vůbec by asi nebylo na škodu, kdyby některý fanoušek této desky zaslal jeden kousek ministru školství s řečnickou otázkou, zdali není tento počin pro mládež zajímavější, nežli učebnice mnohdy ještě československého data výroby. Luzer šel po dostatečném času příprav a sbírání znalostí s kůží netradičně na trh a výsledkem je Hi100ria.

Originálních desek v našich končinách bývá poslední dobou zpravidla méně, než hub po dešti. Bloudíte lesem s košíkem na zajímavá alba a domů se většinou vracíte s prázdnou nebo s podpapírákem. V našich vodách totiž vynést něco netradičního na trh, většinou nesklízí ovoce a už vůbec ne ovace. Autoři Hi100rie skloubili netradiční s tím, co je pro jejich tvorbu typické. Dějepisné moudro zabalené do textového hávu spojené s kadencí Luzera a úderností beatů Lkamy, bylo tou správnou volbou.

Už při prvním poslechu musí být posluchači jasné, že tato deska nebude o osvětě a osvícenství lidského plémě, ale o jeho historických sociálních prohrách vyústěných ve válečné konflikty, které ovlivnili jeho vývoj. Autor textů se zaměřuje na významné milníky v dějinách lidstva a pomocí své slovní zásoby je propírá více, než pračka vaše zablácené trenýrky z fotbalu. Lkama tomu dodává atmosféru silnými podmazy, které dodávají válečným tématům obrys hrůzy a útrap. Kdo doteď pochybuje, že toto spojení má lepší výsledky než Pat a Mat, musí trpět syndromem notné předpojatosti a zaujetí.

Výběr hostí je tradičně v režii osvědčených přátel v zaběhlém slovenském rybníku. Posluchač nedostane nic tuctového, ale zároveň i netradičního. Jména dle své schopnosti vyplňují střípky celku a nelze říct, že by některý svou roli v tomto seriálu odflákl. Občas je tu sice lehce znát, že nemají takové dějepisné zapálení a cit jako sám Luzer, přesto drží obstojně krok a zpestřují tím celek jako takový. Vyzdvihnul bych především sloky Majselfa , Toruly a Strapa. Nejsilnější skladba alba je asi „Porazený“, který dostal i video podobu. Při pohledu na cover alba je nám taktéž prezentováno něco netradičního a originálního. Zajímavě zpracování formou skládačky při finálním rozložení zabere rozsahem fanouškovi místo v pokoji od jednoho rohu k druhému.

Když bych měl zhodnotit tento počin, předám mu nejspíše známku 7/10. Z desky je cítit autorovo zaujetí pro témata a blízkost obsahu, přesto je tu v každém tracku poukazováno jen na válečné konflikty nebo nevalná období v dějinách národů. Chybí mi zde nějaký happy endový track o něčem pozitivním, co lidstvo vykonalo. Taktéž mi tu chybí track konkrétně zaměřený třeba na dějiny slovenského lidu, kterým by Luzer zaútočil i na srdce fanoušků-patriotů. Přesto deska jako celek funguje suprově a nelze ji separovat na silná a slabá místa. Po počátečních předsudkách o netradičních tématech musím uznat, že album má své místo na fiktivní polici kvalit. Hi100ria si určitě zaslouží trochu vašeho času.

7/10