L.U.Z.A - Legenda (2015; Hajtkovič Records)

Nikdy dříve jsem neměl na jazyku tolik otazníků před vydání desky, jako v tomto případě. Již podle názvu jsem se strachoval, že se jedná o nostalgickou jednohubku, která místo vzpomínání spíše donutí zapomenout na minulost. Dokážou rozdílné charaktery vzdalující se od sebe časem a osobitým vývojem spojit síly tak, aby to nedopadlo jako v případě H16? Dokáže se Čistychov vymanit z područí popového projektu 4D? Nebude Hajtkovič zbytečně tlačit na párty stránku díla a pošle novou desku skutečně do legendárních hodnot? Naváže Slipo na své sólo a přesvědčí posluchače, že patří opravdu mezi smetánku slovenské scény? L.U.Z.A byla otazníkem s velkým „O“, proto jsem uši nastražil možná více, než kdy jindy.

„Priamo z Petržalky“ se na nás valí jedna deska za druhou. Zatímco v Praze už asi pomalu zapomínají, kde je Jižák a nyní jsou v kurzu možná spíše Strašnice, slovenská metropole má jasný bod, kde všechno vzniká a udává směr (pokud tedy pomineme město Piešťany). Síla našich východních sousedů je všudypřítomná každý rok a ten patriotismus možná našim interpretům chybí, i když musíme ještě počkat, jak se vyvrbí na Slovensku vlna trapové euférie, která pohltí nejeden autentický talent.

L.U.Z.A je velký pojem, který má za sebou nepřeberné množství výsledků. Každý z tohoto tria na sebe upoutal pozornost i sólovými ambicemi a dokázal se prosadit nejen jako celek. Od roku 1996 lemuje dějiny slovenské scény účast na většině zásadních desek a posouvání laťky o nějaké to patro nad Gerlachovský štít. Při vydání Legendy měla tato skupina jedno velké plus, neboť někteří to chtěli slyšet ze zvědavosti, jiní prahli po éře kolem roku 2000 a někteří pro změnu čekali, jestli se dokáže bratislavské trio uchytit i v době, kdy vychází kvantum zajímavých desek.

Jednoduchý cover v tomto případě neurazí a nabudí posluchače otevřít pouzdro, aby došel ke zvukovému materiálu, jenž ukrývá. Při poslechu úvodního intra možná nejednomu ukápne slza, neboť se jedná o monumentální orchestrální hlas, který připomene staré včerejšky a nechá otevřená vrátka zítřkům. Již v tomto bodě je jasné, že dílo čerpá z minulosti, ale nemusí na ni bytostně stavět, přestože se názvem blahořečí v zakladatele.

Tracklist o tloušťce osmnácti skladeb ukrývá pestrou škálu hostů, které však bylo možné předem odtušit. Kdyby se na této dlouhohrajce neobjevil alespoň někdo z Kontrafaktu nebo bývalé Drvivé Menšiny, asi by bylo něco špatně. Zakomponovat pak bylo možné i aktuální silná jména jako Separ a Supa, kteří podali velmi sympatický výkon a přesvědčili mě o tom, že spolupráce neberou na lehkou váhu. Miky Mora se objevil již na předešlé desce z roku 2007 3mená 4písmená, proto se nejedná také o nějaké překvapení a Igor Kmeťo jakbysmet. Bylo by zajímavé zjistit, že autoři někoho navíc chtěli, ale byli odmítnuti, neboť toto jméno se ani v roce 2015 neodmítá. Možná jsem se těšil na něco nového, co mě překvapí svým ojedinělým a neotřepaným úderem, ale na druhou stranu L.U.Z.A celou stopáž dokazuje, že věří ve své zaběhlosti a nechce příliš odbočovat nebo něco někam posouvat. Nemusí ani stavět na hostech, u kterých se jedná jen o dokreslení celkového díla. Opravdovým krokem zpět však beru skladbu "Víkend", která bude fungovat na koncertech plných náctiletých pařmenů, ale nikoliv v přehrávačích hip-hopových fanoušků.

V tomto odstavci je možná už čas začít zodpovídat otázky z úvodu, které hlodaly mou mysl. Hned z kraje bych chtěl s jistotou říct, že se jedná o mnohem lepší slepení nesourodého než v případě H16 a deska nestojí skutečně jen na nostalgii. Legenda v sobě ukrývá sílu minulosti, ale dokáže zaujmout i posluchače, kteří znali v době vzniku kapely jen pískoviště nebo ani to. I bez kořenů se dá naroubovat materiál, který pokvete v další generaci, pokud ji už hlavu nevymyla definitivně banda kolem HAHA Crew a dalších.

Při vyslovení jména Hajtkovič jsem si vždy vzpomněl na pravidlo, že kvantita není kvalita. Množství beatů z náručí tohoto producenta mi neříkalo pane, ale po poslechu této desky mohu interpretaci opravit na „smekám pane“. Překvapení je pro mě velkým pozitivem, neboť větší část beatů mi skutečně nevadí a považuji je za vydařené. Mezi nejpovedenější řadím „Je čas“, „Legenda“, „Nebo alebo peklo“ či „Predstav si, že“. Opačným pólem jsou pak podkresy skladeb „Minimal“ nebo „Placebo“, která budu při opakovaném poslechu alba přeskakovat již automaticky. Hajtkovič se na nové desce opravdu vyšvihl a jeho rukopis je z celého instrumentální části znát a dokázal bych si ho naslepo k těmto beatům přiřadit.

Slipo podal svůj klasický standard rapu, který v sobě skrývá specifickou flow, pro kterou je na scéně nezaměnitelný. V polohách neexperimentuje ani nehledá nové techniky. Staví na tom, co je mu přirozené a v čem je silný. V textovém obsahu je nám servírována klasická porce životních zkušeností a zážitků, které ho lemují. Čistychov mě po letech opět ujistil, že mu rap není cizí i v případě, že se neplaví na svém člunu v Karibiku. Příjemná flow se silnými slabikami značí práci s textem, jenž nepostrádá myšlenku. Jen v případě singlu „Priamo z Petržalky II“ mě zklamal ve chvíli, kdy začne vyštěkávat jako chlapci z Kontrafaktu. Na osobnost, kterému se zdála být slovenská scéna mal,á to je něco, co zaskočilo asi nejen mě a proč v mém hodnocení ztrácí lehce na kreditu.

Po dvaceti letech je znát obrovský posun, který je v tomto případě přirozený. Legenda může na časy Názov Stavby navazovat a připomínat ho, ale již nikdy to nebude takové, jaké to bývalo. Generace odrostla, svět se zase trochu změnil a L.U.Z.A šla s dobou, aby ji neujel vlak. Tento vývoj nelze nikomu vyčítat a s touto formou interpretace publiku můžeme být spokojeni, neboť se nejedná o ryze trendový šmak kazící se po pár měsících. Nemohu dnes tvrdit, že album Legenda bude v paměti posluchačů zaryto i za dalších dvacet let, ale rozhodně se jedná o desku, která se umístí v top pětce letošního roku a nevyčichne s prvním sněhem.

8/10