Lkama & DJ Miko - Podla Vkusu mixtape (2011, Gramo Rokkaz)

Rap na Slovensku už dávno není jen špinavá stoka, strapatý styl a 100% autentičnost. Dnes jsou to už i drahé vyvoněné kluby, kalkuly, prachy, biz a nagelované štýlo. Jsou někteří, kteří si v tom rochní, některým to úplně nevoní, ale nijak zvlášť to neřeší a třetí skupina má vůči tomuhle stavu přímo alergii a averzi a v žádném případě se nechce smířit s tím, že ten pravej opravdovej rap, na kterém vyrůstali, by se nechal zahnat do kouta tím uměle vytvořeným.

Do jaké skupiny patří Lkama & DJ Miko, potažmo celý representující spolek Gramo Rokkaz a jejich spřízněné duše, není třeba zmiňovat. Na albu DMS Čo Sa Stalo?! jsou konkrétní výtky a konkrétní skladby věnující se tomuto problému, mixtape Podla Vkusu se nějak tím detailněji nezaobírá, spíš se ze všech sil snaží poukázat na to,  jak by měl vypadat HC hip hop bez přísad a bez kudrlinek. Někdo občas vyšle „někomu“ vzkaz mezi řádky jako třeba Zverina, který nedávno označil za nejlepší album roku 2011 Enter The Wu-Tang, pokračuje ve své skladbě “Tatranský Uragán“ odkazováním na Gravediggaz a zazní i cuty „ I´m the one man army Ason“ z “Brooklyn Zoo“. Místo vysvětlování a stěžování, se na mixtapu Podla Vkusu servíruje poctivej samplovanej boombap, který je zde rozsekán a opět smíchán do jednoho mixu. Tím, že většina skladeb jede třeba jen kolem 2,5 minut, vše odsýpá a než se stačíš vzpamatovat, je tu už další zářez.

Co se týká témat, je tu vše. Někdo rád poradí na základě svých zkušeností (Zlá Strava “Pod Kontrolou“), někdo zavzpomíná (Flaps “Stoj Si Za Svojim“), někdo nám naservíruje poezii, se kterou popisuje věci tak, jak to umí jen on (Paulie Garand “Vítr v Panelu“, Lyrik “10 000 hodin“), někdo vyjádří nespokojenost ( Plexo “Tunelári“), někdo upustí otěže fantazii (Osemskij “Pandemonium“) a v neposlední řadě jsou tu battle rýmy. Já osobně nejvíc cením “Je To Šport“, kde je to nakombinované se sportovní tematikou, to sa mi páčí. Celkově mě hodně baví část, která začíná skrečovací řežbou “I Got The Key“, přelévá se do mega tvrdé rychty “Píšem“ od Separa a.k.a. Buldozer v hube, pokračuje přes vtipnou ninja pecku “VHS Bojovník“ plnou katan a nunčaků od Strapa a Spinna, aby vše dokončili Decko, Separ, Idea a Danosť se zmiňovanou skladbou “Je to Šport“

Jestli ještě někdo přemýšlí, jestli podpořit koupí originálu anebo jen stáhnout, určitě doporučuju originál, protože obal je libovka. Můžeš si ho vyšperkovat podle vkusu, jak budeš chtít, záleží jen na tobě, jestli si budeš hrát jen s barvama anebo si vystřihneš a složíš oba hlavní protagonisty. Cením.

Pokud si ulítáváš na beatech od producentů jako Sicknature, The White Shadow Of Norway, Anno Domini Beats, Engineer a jejich odběratelích jako Reef The Lost Cauze, Slaine, Diabolic, Grindhouse Gang, budeš spokojen i s tímhle CD. Pro fanoušky Gramo Rokkaz je to samozřejmě povinnost, i když vážně pochybuju, že by ho někdo z nich ještě neměl doma ve sbírce. Sedm plus.