Lipo - Víc než hudba: Víc než zážitek

To, že mnoho posluchačů čekalo v tuzemském hip hopu na něco, s čím se můžou ztotožnit, je známá věc. A troufám si tvrdit, že Lipova debutová deska „Víc než hudba“ je právě ten počin. Liberecký rapper jí vypiplal v příjemné celistvé sdělení, které je potřeba především poslouchat a následně o něm přemýšlet. Už singly napovídaly, že konečně přišlo zase něco, co vzbudí emoce a diskuze.

Lipo - Víc než hudba (2012, EMI)

V osmém století žil v čínské provincii An-chuej Li Po, který je dodnes nejpopulárnějším klasickým čínským básníkem. A myslím, že můžeme být rádi, že i česká území v posledních několika stoletích rodila vynikající mistry tohoto oboru. A jestli je v naší době hudba nástrojem pro dobré básníky, pak je dobře, že Lipo touto cestou kráčí. A už od projektu BPM víme, že chce tenhle mladík z Liberce objevovat a sdělovat trochu „Víc než hudbu.“

Už stejnojmenný titulní singl je vyslancem celé desky a některé úryvky z textu hovoří za vše: „Mám tu šanci tvořit, tak stojím tady a teď, teče mnou energie, v rukách držím oheň a led.“ Nebo kousavější věty: „Věřil jsem, že hip hop by měl bejt hlavně o významu, o ten už tady Mc’s nejeví ani snahu.“ Či: „Jsem Mc s názorem, tak si na to zvykej.“ A v refrénu: „Mám právo chtít od hip hopu víc, než jen zábavu, pak už zhola nic.“

Lipovi texty si servítky neberou a album se dá rozdělit v podstatě na tři témata: Rap, Lásku a Život. Tomu prvnímu se kromě již zmíněné titulní skladby věnuje také v písni „Rap je promarněná šance“, kde se dá odpozorovat jeho názor na scénu. „Věřili jsme, že rap může změnit spoustu věcí, nikdy tomu tak nebylo, ani dnes tomu tak není,“ rapuje třeba Lipo.

Co se lásky týče, tak autora ovlivňovaly při psaní osobní zkušenosti. A dá se říct, že jde také o velmi intenzivní a naléhavé skladby, jako třeba: „Bůh je láska“, „Šílená“ s hostující zpěvačkou Yannou, „Naposled“ s Beefem a dobře známý rádiový hit „Ležím v tvé blízkosti“ s anglickým refrénem v podání Debbi.

Třetí téma rozehrává Lipo ve skladbách „Jsou chvíle“, kam do mozaiky přispěl skvělou slokou i Paulie, ale i v písních „Chceme svět“, kde se v refrénu rapuje: „Chceme svět, kde smyslem je láska pravda, vidíme svět, který je stále plnej lží.“ A také u závěrečné „Otázky“. Lipo ale neopustil i svůj názor na politiku. Ten zaujímá v nadupanější „Rétorika moci“, která začíná slovy: „Hodláte snad zpeněžit celej lidskej prostor?“

Jestliže jsme rozebrali textovou stránku desky, pak samozřejmě nelze opomenout ani tu hudební. A nutno říct, že ani tady Lipův výběr spolupracovníků není krokem vedle. Objevitel mladého ODDho si může gratulovat. Tenhle kluk na desce odvedl mnoho dobrého. Přispěl ale i starý známý Kenny Rough, který stál hlavně za mixem a kromě autora samotného se o část produkce postaral také Martin Ledvina, bez něhož by album jen těžko spatřilo světlo světa.

Klidnější beaty střídají ty agresivnější, přesně podle polohy té které písničky. Jen ke konci můžete mít po poslechu pocit, že se některé motivy opakují a tím, že Lipo nechává často vyniknout právě slova, mohou vám určité podklady lehce splývat. Také hosty vybíral autor citlivě a kromě již zmíněných zpěvaček či Beefa ještě boduje třeba Supa ve skladbě „Neuhýbám z cesty“. Album „Víc než hudba“ funguje, nestačí si ho jen poslechnout, musíte s ním žít. Těší, inspiruje a zároveň kouše, což je kombinace, o které může většina rapperů u nás jen snít. Navíc si desku můžete koupit za velmi příjemné dvě stovky.

Hodnocení: 8/10

Autor: Toba

Redakce - Bbarak