Killah Priest - The 3 Day Theory (2010, Man Bites Dog Records)

Killah Priest se na rapové scéně pohybuje již nějaký ten pátek. Za tu dobu se svým fanouškům vryl do paměti ať už jako člen Wu-Tang Killa Beez, nebo co by sólový interpret, jenž svým prvním album Heavy Mental překonal očekávání mnoha kritiků, kteří toto album neváhali označit za ,,klasiku“. Od té doby uplynulo již 12 let, ale přesto se většině posluchačů při vyslovení jména Killah Priest vybaví hity jako “Tai Chi“ či “B.I.B.L.E“. Priest ale nepatří mezi ty interprety, kteří se nechali unést slávou svého prvního počinu, a s každým jeho albem lze pozorovat určitý vývoj. Zatímco jeho rapové začátky doprovázela ostrá lyrika podtržená syrovými beaty, jeho poslední alba se dají charakterizovat jako hodně uvědomělá. Killah se ve svých posledních počinech hodně zaměřuje na politickou situaci ve světě, náboženskou stránku věci a afrocentrická témata. Album The 3 Day Theory působí nejen jako deska popisující dosavadní život, zkušenosti a zážitky Waltera Reeda jako je tomu v “Book of Life“ , “Betreyal“ či “A Priest Theory“, ale především popisuje témata, jenž jsou v rapových kruzích ne příliš tradiční, ale Priestovi vlastní. Songy o kritice ostatních raperů či současné hip hopové scéně jdou stranou. Místo toho se posluchač dozví, že autorovi není lhostejný politický systém, v jakém žije “Democracy“ a že celý život se točí v jakýchsi “Circles“. I když se na desce nacházejí svižnější pecky “Brolic“, “The Destroyer“ a “Birds“, většina songů se nese ve velmi poklidném tempu, kterým dominuje hodně uvědomělý rap interpreta. Autor dává ve svých textech jasně najevo, že v posledních měsících a letech hodně uvažoval nad životními souvislostmi, díky kterým jasně ví, že život dává i bere “Pslam of Satan, ale velice často zabředne i do lehce filozofických úvah. Jedná se o album, které si člověk nepustí na odreagování po příchodu z práce či školy. K tomu, abyste toto album pochopili, nestačí pouhé jedno proklikání v seznamu stop. Killah Priest pro toto album nemohl vybrat výstižnější název. Označení The 3 Day Theory neříká, že se jedná o teoretické zkušenosti, které Killah nasbíral během tří dnů, ale že naopak je třeba album poslechnout jako celek vícekrát a dávat přitom pečlivě pozor na to, co se autor snaží říct. Killah Priest tímto albem jednoznačně navázal na svá předchozí díla, ale svůj uvědomělý charakter posunul ještě o nějakou příčku výš. I když je jasné, že většina posluchačů dává přednost svižným rychtám a party beatům, každý z nás si občas potřebuje sednout a s klidnou hlavou uvažovat nad jinými tématy než jsou ženské, chlast a chlebíčky. Pro tyto případy se Killah Priest otevírá se svou tří denní teorií.