KENDRICK LAMAR - TO PIMP A BUTTERFLY (Top Dawg, Aftermath, Interscope)

Po více než dvou letech je Kendrick Lamar zpět! Během měsíce stihl své třetí album oznámit i vydat. I když byl avizovaný přichod 23. března, nakonec se ho svět dočkal už o osm dní dříve. Tedy den po dvacátém výročí Tupacovy desky Me Against the World. Právě Makaveli má velký vliv na život reprezentanta Comptonu a také jeho nejnovější počin. (streamujte celé album na konci článku)

Hned ze začátku posluchače strhne Flying Lotusem stvořená funky laděná "Wesley's Theory", v níž na vokálech hostuje legendární George Clinton. V převážné většině nahrávky jde cítit inspirace ve funku a jazzu. Tento zvuk album získalo hlavně díky kvalitním hudebníkům a producentům. Vynikající saxofon Terrace Martina jde slyšet v jedenácti skladbách. Rovněž nelze přeslechnout častá přítomnost geniálního Roberta Glaspera a jeho umu na klávesových nástrojích. Všechny zvuky jsou svěží a je jasné, že většina z nich byla nahraná živě.  Jako v případě singlu "i", který má jako podklad v podstatě přehraný instrumentál ze skladby "That Lady" od The Isley Brothers. Samozřejmě se objevuje i nějaký ten sample. Poznat můžete například vysamplované bicí v "The Blacker the Berry". Originálně jsou ze skladby "It's Your Thing" od Cold Grits a použil je mimo jiné i Kanye West ("Power","Drive Slow").
 Produkčně nejvíc obdařil To Pimp a Butterfly výše zmíněný Terrace Martin a dvorní beatmaker T.D.E. - Sounwave. Dále to pak byli Knxwledge, Tae Beast, Taz Arnold, Whoarei či Thundercat. Funk a jazz nejsou jediné hudební vlivy nahrávky. Obsahuje rovněž charakteristické zvuky pro západní pobřeží v devadesátých. Dnešní dobu připomíná snad jen Pharellem produkovaný trappy podklad pro "Alright", kde pan Williams skočil i na refrén.
 Dost potěšujícím faktorem je pro mě četné přispívání Bilala na vokálech. Minimálně šestkrát lze zaslechnout jeho unikátní hlas, ať už v refrénech nebo pozadí. Podobně se na vokálech objevuje polovina dua Sonnymoon - Anna Wise a rovněž Thundercat. Svůj hlas také propůjčil nadějný Preston Harris nebo SZA. Jako jediní přispěli rapem Snoop Dogg a Rapsody, jež jako jediná z hostů získala pro sebe celou sloku.

K.Dot opět předvádí svou kreativitu v lyrice, měnění flow i hlasu. Je tak zaručen více než idealní základ pro vyprávění příběhů. Lyrický obsah může být pro někoho dost překousnout. Lamar se zde dotýká cetlivých témat a dává najevo svůj pohled na svět. To vše podtržené vynikajícím hudebním podkladem nutí si dát To Pimp a Butterfly na replay, abyste mohli porozumět každému detailu. S každým poslechem pak objevujete nové aspekty a chápete toho stále víc (a že toho není málo).
 Popisuje jak se z housenky (kluk z hoodu) vylíhne motýl (úspěšný umělec). Kukla je zde reprezentována jako slává a mysl umělce, který ji zažívá. Pimpem, tedy motýlovým pasákem, je hudební průmysl a strýček Sam, který chce skrz hudebníka oslavovat stereotypy a násilí v černé komunitě. Comptonský rodák se nebojí konfrontovat sebe i svou komunitu, kvůli napomáhání k šíření stereotypních názoru.
 Kendrick na desce těmito fázemi prochází. Prvně si jako nezkušený umělec ve spárech hudebního průmyslu uvědumuje svou nově nabitou slávu a fakt, že každý může být zkorumpován vizí zbohatnout. Následně začne využívat svůj vliv v "These Walls" k sexu s holkou od týpka, co mu zabil kámoše. Stěny jsou zde přímo či metaforicky interpretovýány jako ženské vaginální stěny, ty vězeňské ale i stěny vlastní mysli. Nakonec k sobě začal cítit odpor a byl v těžkých depresích, což popisuje v nejsilnějším momentu desky "u", kdy se nachází v hotelovém pokoji a sám sebe začíná nesnášet tak moc, až to málem vyústí sebevraždou.
 Vzít si život není řešení a i když má ďábla v patách (na desce Lucy, zkráceně pro Lucifera), chce se od výše zmíněných myšlenek a systému oprostit a nakonec se mu to podaří ("For Sale","i"). Napomohla mu k tomu nově návštěva domova a setkání s bohem, beroucího na sebe podobu jihoafrického bezdomovce v "How Much a Dollar Cost"
 Posluchače, ale i kámoše a rodinu, umělec nabádá pravdomluvnosti. Nemusíte lhát, abyste byli respektovaní. Závěrem alba pak směřuje na ty samé lidi otázku, zda mu zůstanou věrní i po tom, až se objeví i falešná obvinění (např. problémy s daněmi, už zmíněných v úvodní skladbě). Přirovnává se tak vůdcům a umělcům, jako byl  Nelson Mandela, Malcolm X či Michael Jackson.
 Následuje už jen outro, v jehož první části K. Dot předčítá Tupacovi báseň, která se postupně odkrývala v průběhu nahrávku. Následně s ním vede rozhovor o tématech desky: postavení ve společnosti, duševní zdraví nebo sláva a jak s ní naložit. Nakonec si díky další básní uvědomuje, že to on musí napomoct dnešní generaci dětí a teengeru ke změně světa k lepšímu.

Tahle "recenze" se psala vážně těžko a pořád nejsem spokojen. Jenže se nedá sepsat všechno, co album obsahuje a vyvolává. Udělejte si tu laskavost a nastudujte tenhle skvost. Já tak udělal a vidím K.Dota uplně jinak. Předtím jsem jeho tvorbě ani moc prostoru nedal a díky novince je rázem jedním z mých top umělců. Mám pocit, že tímhle albem naštve pár lidí ve vyšších sférach (nejen) hudebního průmyslu. Spolu s dalšími umělci vytvořil něco tak unikátního, že s nahrávkou bez pochyb vstoupí do dějin a snad změní i myšlení lidí. Ale to ukáže až čas. Rozhodně však nemůžeme považovat Kendricka Lamara pouze za rapera, ale i umělce a básníka! Je to přeci jen učedník Tupaca Amaru Shakura.

10/10

Marek - Bbarak