Kap Kinetic 9 - 911 (2012, Shoutouts Records)

Mít před lety na desce zahraničního hosta, obzvláště potom z Ameriky, to bylo něco mimořádného. DJ Opia měl Esoterica, Dtonate Declaima, to bylo tenkrát něco exklusivního. Dnes se ale díky technologiím, stavu hudebního průmyslu a sociálním sítím všechno změnilo a všechno je už tak nějak na dosah a v naší moderní globální vesnici není už nic nemožné.

Dnes bych dokonce šel ještě dál a řekl bych, že mít na desce zahraničního hosta, může být spíše na obtíž, protože český posluchač poslouchá ve většině případů jen český rap a ten americký jen sporadicky. Přestože Kinetic 9 alias Beretta 9 alias člen Killarmy alias užší rodina Wu-Tangu sice není žádné béčko, přesto to není hvězdný host jako třeba RZA a co se týká proma, tak tady zase tolik rozruchu neudělá. Spíš bych řekl, že neudělá žádný.  Kap, na stránkách Kinetica nazvaný jako ruská  senzace z Prahy, si je ale toho moc dobře vědom a od začátku s tím počítal. Tady šlo opět o jedno. O splnění velkého snu, kdy můžete natočit celou desku s někým, koho jste roky před tím poslouchal a obdivoval. Tohle je deska o pokoře a nalezení té správné cesty.

Žádný kalkul, jenom jedna velká srdcovka. „Zapomeň na peníze, zapomeň na falešný úspěch, než skončí tahle noc, tak já splním svůj úděl bez ohledu na to, že na kontě budu v rudejch.“ Kap se spojil s Kineticem, který není jen naladěn na stejné hudební vlně, ale rozumí si i lidsky a výsledkem je komplexní dílo, ze kterého je cítit, že nešlo jen o pouhou anonymní výměnu několika mailů. Kinetic obstaral 11 inster a k tomu ještě přibalil dvě sloky. Kap si vzal na starosti verbální složku, v tracku “Gotham“, který přirovnává naši zem k prohnilému komiksovému městu, asistuje odborník na dané téma Vladimír 518 a v předposlední skladbě “Vzestupy a Pády“, kde popisuje hlavní aktér to, jak našel konečně klid, pomáhá Mr. Sulo ze Slick Talkers.

Co já osobně shledávám jako pozitivní, že to Kap pořád netlačí na sílu skrz včelí úl a že ty obzory jsou širší než dříve. Ano, jsou ty odkazy, šifry a i skladby typu “Příběh Draka“ s šaolinským samplem, které jako by vypadly z nového připravovaného dílu The Swarm, ale jsou tu i věci, které jdou jiným směrem. Kap na desce hodně bilancuje, ohlíží se přes rameno a v podstatě na neurčitou dobu uzavírá svojí kariéru: „Jsem tu, abych představil poslední část skládačky a pak to celý zabalil.

Mě osobně nejvíc sedí striktní úvodní skladba “911“, která má náramně nervózní beat a která pojednává o tom, že pokud chceš někoho zachránit, tak musíš zachránit nejdřív sám sebe. Stejně tak se mi i líbí temná atmosféra v songu “Psycho“, kterou se mu podařilo vykreslit díky fiktivnímu příběhu o chlapíkovi, který byl společnosti trnem v oku jen proto, že byl jiný. Ta nálada a ten hororový příběh mi dává vzpomenout na první skladby od Eminema či D12. Naopak mě nudí motivační pecka “Vlci“, kde mi asi nejvíc z celé desky připomíná projevem a částečně i zabarvením hlasu Marpa.

911 je nejlepší a nejosobnější deska od Kapa, do které dal všechno, co mohl (včetně zajímavého bookletu, který shrnuje dosavadní cestu našeho učedníka). „Mise splněná Kap Kinetic zasáhli cíl, podej mi purpurový srdce, hennessy a mír.“

6/10