Justin Bua – The Legends of Hip Hop

Tvůrce legendární malby The DJ vydává novou knihu, ve které vzdává hold 50 největším legendám hip-hopu.

Kniha je pro hip-hop stále poměrně netypickým médiem. A to i přes to, že letošní rok byl úrodný na zajímavé publikace, když J-Zone a Prodigy zrekapitulovali své dosavadní kariéry a odkryli několik překvapivých historických událostí. Bua ale přináší knihu z úplně jiného soudku. Ve svém díle výtvarný umělec vytvořil portréty 50 nejzásadnějších postav hip-hopu a ke každému z nich připojil krátký text. Knihu, ke které obstaral předmluvu Chuck D z Public Enemy, lze v jejím 160 stránkovém rozsahu přečíst během jediného dne. Jak říká Bua: Těch 50 jmen je můj výběr. Proto, ačkoli člověk může se zařazením některých postav nesouhlasit, musí brát v úvahu Buovo historické a kulturní prostředí.

Bua se narodil v New Yorku před více než 40 lety a studentská léta strávil v Los Angeles, takže jsou mezi legendy vybrány především MC´s a producenti z obou pobřeží z dob zlaté éry a první poloviny 90. let. Pomíjeni jsou zástupci jihu nebo středozápadu (s výjimkou Eminema). Oproti tomu ale seznam zahrnuje i osobnosti s hip-hopem nepřímo spojené – například Michaela Jacksona, Muhammada Aliho nebo, trochu překvapivě, Baracka Obamu. Každé z vybraných 50 jmen má v knize vlastní prostor. Ten tvoří popis, skeč a výsledný portrét, který zpravidla zachycuje všechny osobnosti v jejich typickém projevu – Eminema s hlavou v jedné a tužkou ve druhé ruce, Too Shorta s klasicky vytaženým obočím, Nase s doutníkem v ruce v popředí Queensu, Rakima se zachmuřenou tváří a kapucí přes hlavu. Skutečně, jak si jednotlivé jméno vybavíte, tak bývá i vyobrazeno. Právě to je největším pozitivem celé knihy – je dělaná hip-hopovým nadšencem pro hip-hopové nadšence.

The Legends of Hip Hop působí dojmem, že kdybyste disponovali nadáním malovat, vytvoříte velmi podobnou knihu. To je patrné zvláště u popisků u každé postavy, kdy Bua většinou vypráví osobní příběh spojený s daným umělcem. Mezi ty nejpoutavější patří ten o Grandmasteru Flashovi, kdy středoškolského Buu okradl dominikánský gang a výtvarník se útočníkům postavil, aby získal jedinou věc – kazetu s Flashovými nahrávkami. Jinde Bua popisuje epizodu v Los Angeles, kde v autě při poslechu Ice Tho zapomněl na rychlost, přičemž jízda skončila honičkou s policií. Podobnými odkazy (jako “Cop Killer“ u Ice Tho) je kniha plná a získává tak velmi osobitý nádech.