Juelz Santata - What The Game's Been Missing (2005, Diplomat/Def Jam)

Mladík a Vice President of Diplomat Records Juelz Santana vydal na konci listopadu pod taktovkou Def Jam zprvu rozporuplné album, které však po čase získalo své místo jak v komerčních uších hitu chtivého posluchače, tak i v uchu alternativního kritika. Nad deskou již ve svém počátku plul mrak nevyřešených otázek typu: "Není 21 tracků moc?", "Nesnaží se Santana inspirovat Camronem příliš?", nebo "Jako kvalitu můžeme od tohoto počinu očekávat?" Jestli tyto a další otázky nechaly některé z posluchačů na vážkách, potom vydání "What The Game's Been Missing" rozvířilo jejich bujné představy. Juelz není z řad Mc's, kteří přesvědčují slovem, on přesvědčuje podáním slov. Harlem je tvrdá čtvrť, proto věru je koho přesvědčovat. A Juelz si svými jednoduchými výrazy a hláškami, které nezatěžují mozek tolik, jako například Declaime, nebo J-Live, získal početné a výrazné publikum. Tento fakt umocnilo i to, že pochází z Dipset a je Camronovým parťákem a "růžový panter" je na poli rapu jednou z těžkých vah. Ale přistupme k jádru. Deska se dělí do 21 stop, jež jsou perfektně poskládané a propracované. Nechybí gangsta rap, ani příběhová stránka alba. Je to přesně styl, který se od člověka z Dipset dá očekávat. Strohý beat, o který se starali Doe Boys, J.U.S.T.I.C.E League, Shoddy, Chaos And Order, The Runners a Neo the Matrix, je umocněný těžkou flow a neprůstřelným hlasem. I přes mladý věk rappera je z pecek cítit jeho charisma, kterého má na rozdávání. Groteskní intro, kdy Santana rozmlouvá s kloučkem, jenž mluví vulgárně, mě na začátku pobaví a naladí na další poslech. Hned po intru se rozjíždí jasná boombap pecka "Rumble Young Man Rumble". Z tohoto tracku jde vycítit cestu, kterou se Santana vydal. Vsadil na opakování frází, kdy se to stává foneticky rozmanité. Následující píseň "Oh Yes", ve které se vyskytuje dětský vokál, nemá takové otáčky jako track minulý, avšak je oddechový a jakoby naznačoval, abychom se z předchozího nášupu odreagovali, protože bude hůř. A doopravdy. Sluchové ústrojí má se Sizzlovym refrénem na "Shottas" co dělat. A když k mikrofonu přistoupí i Camron, máme co poslouchat. Abych však interprety nepřechválil. Uspávací "Clockwork" totálně zhyzdil nádherný dojem z předchozích hitů a je umístěn stejně nevhodně, jako skleněná pyramida v Louvru. Věci "Kill Em" a "This Is Me" spíš potěší, než urazí, prostě standardní zářez na kvalitě alba. Nevím sice, proč si Dipset zve na featuring Lil' Wayna z Cash Money, ale mě se to nezamlouvá. Proto je klubovka "Make It Work For You" pro mě nic neříkajícím trackem, s hloupým refrénem. Jsem však natolik fascinován z jistého projevu Juelze, že nad tímto "omylem" dokážu přimhouřit oko. "Gangsta Shit" a hlavně "Lil' Boy Fresh" mě zaujaly hlavně díky textům. Dva za sebou jdoucí příběhy jsou vyprávěny s emocemi, kterých se mi u předchozích písniček nedostávalo a za které jsem rád. Juelz mi dokázal, že umí zahrát i na city a že to není pouze pytel koksu s Mack10 v jedné a prostitutkou v druhé tetované ruce. Z míry mě vyvedl (v pozitivním slova smyslu) flák "Murda Murda". Že je to vražda, o tom od první sekundy nemá smysl pochybovat. Převzatá smyčka z tracku "Welcome To Jamrock" od Damiena Marleyho doplněná masivním beatem mě nenechá spát ještě nějaký čas, nicméně když pronese "So, welcome to Jamrock/ No, welcome to my damn block/where the slugs and cans pop/For the ones and tan rocks/Kids play in the sandbox", jdu do lékárny pro Noxiron. Zde nechybí lyrika. Jako poslední MTV hit za zmínku stojí "There It Go (The Wistle Song)", který je pro mě nepovedený, ale hitparády mluví jinak a statistika jakbysmet. Proto nechávám na vlastním posouzení. Tato deska opravdu není na příliš inteligentní poslouchání. Můžete ji pustit ve vězení, v pomocné škole, nebo v kojeneckém ústavu a všichni dotyční ji budou rozumět. Ale zápal, se kterým Juelz Santana vstoupil mezi posluchače je neocenitelný.