J. Cole - 4 Your Eyez Only (2016, Dreamville Records, Roc Nation, Interscope)

Když první prosincový den J. Cole oznámil, že své čtvrté album vypustí do světa už osm dní nato, potěšil své fanoušky po celém světě. I já byl jedním z nich a nemohl jsem se dočkat další dávky příběhů od vynikajícího vypravěče. V pátek jsem si 4 Your Eyez Only našel hned po probuzení a chvíli na to už mi první tóny zněly ve sluchátkách. Jak jsem očekávál, Cole mě opět rozsekal.

Způsobů, jak si vyložit koncept desky a jejích jednotlivých částí, je více. Můžete ji brát jako reflekci a připomenutí života afro-amerického může a jeho okolí, jenž jsou obětmi stereotypních předpokladů společnosti. Nebo to snad je výpověd života raperova kámoše z dětství, Jamese, jenž byl zabit ve svých dvaadvaceti letech. Proto jsem připravil prvně vysvětlení, jak jsem celou nahrávku cítíl já, a následně i shrnutí, recenzi, jestli chcete.

Vysvětlení:

Album otevirá zpověď Jamese. Modlí se za lepší zítřek, jelikož cítí, jako by se blížil konec jeho dní, v Coleově případě pak kariéry. Následně se zamýšlí nad nesmrtelností jedince, ať už jako kluka z hoodu nebo rapera a jeho odkazu.
 Tato myšlenka rezonuje i ve "Ville Mentality", kde si pokládají Jermaine i James otázku: jak dlouho dokážou přežívat v mentalitě vládnoucí ve Fayetteville? Cole se nemůže dočkat, až vypadne pryč. James pochybuje o dlouhém životě v prostředí stereotypu a přetvářky a Jermaine zas netuší, jak dlouho vydrží za obdobných podmínek v hudebním průmyslu.
 James nachází naději v nové lásce, cítí se skvěle. Doslova říká, že se nikdy necítil tak živě a už nechce umřít. Přestává se bát někomu dávat najevo své pocity a strach, jelikož ho ta dívka zná pomale víc, než on sám sebe. Ve slovech lze cítit inspiraci ze vztahu Jermaina a jeho manželky.

Oběma našim protagonistům se zamlouvá jejich nově nabitý pozitivní pohled na svět a zamýšlejí nad svým dosavadním vývojem z dítěte v muže. Během něj se z jednoho stala oběť stereotypu a z druhého jedno z nejzvučnějších jmen scény poslední dekády. Uznávají, že nestačí jen nad změnou k lepšímu přemýšlet a snít o ní, ale hlavně konat. Vzpomínají na dny, kdy se problémy řešili pěstmi a následně je někteří z nich vyměnili za zbraně a ochutnali tak moc. Prolévání krve kvůli ženským, respektu a penězům je jedem komunity. Pro Jamese je to každodenní realita. Umírá. Jermaine se probouzí do nepopsatelného pocitu, když v televizi hlásí jeho zabití. V outru songu "Change" je napodoben Jamesův pohřeb. Zde pastor naléhá na přísedící, přísahající pomstu, aby skoncovali s takovým smýšlením. Zašlo to až příliš daleko. Jde o začarovaný kruh, jenž vysvětluje raper nejen v této skladbě.
 Stejně tomu je i v té následující. "Neighbours" je o stereotypních předsudcích společnosti. J. Cole posluchači dává příkladem vlastní nedávnou zkušenost. Pronajal si dům ve "spořádané" čtvrti, aby si ode všeho odpočinul a také připravil tuto desku. Do domu přijížděli z naprosté většiny černoši a občas si i zahulili na zahradě. Převážně bílé sousedství usoudilo, že musí v domě pěstovat a prodávat marihuanu a kontaktovali policii. Zrovna, když všichni byli na festivalu SXSW v Texasu, udělal S.W.A.T. tým na dům razii a našli jen nahrávací studio ve sklepě. V refrénu přiznává, že dope produkt vážně prodává (pozn. red.: „...Neighbours think im selling dope...“ - dope je slangový výraz pro trávu i něco skvělého). Je si dobře vědom případů, kdy tyto předsudky vedli ke smrti neviného člověka. Jako příklad dává zabití Trayvona Martina. Některým věcem v U.S.A. neunikneš – smrt, daně či rasistická společnost, která Jermaina nutí se obávat i o vlastní život. Integrace očividně neměla takový efekt, jak se zdálo v šedesátých letech.

Ve "Folding Clothes" se James i Jermain vyznávají svým drahým polovičkám během těhotenství. Chtějí pomáhat, jak mohou, aby jim ulehčili život nejen během této doby. To sámé pro ně doteď dělaly ony a navíc to berou, jako přípravu na otcovství. Oba naši průvodci si všímají, jak měknou a vůbec jim to nevadí. V outru zase přichází zamyšlení nad tím, jak v hoodu vládne přetvářka ve vztazích,kolektivu či nejen v Jamesově případě při hledání normální práce. Stále však doufá v lepší zítřek.
 Nová naděje se objeví spolu s příchodem jeho dcery na svět. Není si jistý, jestli má dost sil a zda si vůbec zaslouží být otcem. Přísahá, že se ji bude snažit chranít před zlem nebo na něj aspoň připravovat, jelikož ne všechno dokáže sám zastavit. Rozhodne se neoslavovat Santu a Vánoce. Je to jen jeden ze způsobů, jak pěstovat v lidech chamtivost už od dětství. Konečně se mu dostává pocitu být chtěný a potřebný ve světě, kde do teď zažíval přesný opak. Doslova je pro něj dcera jediným správným činem, co udělal. Znova se cítí živě, má chuť bojovat o přežití a kvůli ní rozhodně neche umřít.

Jako v sonetu, přichází i zde rozuzlení na úplném konci. Pokud posluchač do této chvíle nepochytil přiběh této nahrávky, poodkryje mu ho poslední a zároveň nejemotivnější píseň, jako by jich doteď nebylo až až. James se snaží žít podle zákona, jenže bývalý trestanec najde práci jen těžce. Vrací se zpátky k tomu, o čem ví, že zajístí dceru. S tím opět přišel i strach z blížícího se konce, jenž si vlastní vinou zapříčinil on sám i stereotypně smýšlející společnost. Stihne svou dceru naučit vše, co musel zjistit sám? Co když se jeho dcera dozví o jeho smrti z televize? Najde si někoho lepšího než byl on? Možná ho bude nenávidět, pohrdat jím nebo jí bude chybět. Hlavně ať nepadne i ona do stejného začarovaného kruhu. James ví, že už není mezi živými, pokud dcera tento song poslouchá. Nejradši by však byl, kdyby nikdy takový song nevznikl a on mohl být stále s ní. Pořád naléhá na Boha, ať si ho k sobě nebere tak brzy.
 Srdceryvná skladba je ukončena slokou, v níž J. Cole vypráví o telefonátu, jenž jednou vedl s Jamesem. Cítil v jeho hlase paniku, on však nechtěl dát najevo, co se děje. Vzpomínal na staré časy, jak ho obdivoval už v dětství kvůli ambicím a cílům, a dožadoval se po raperovi první a jedinou laskavost. Chtěl, aby, až příjde správný čas, vyprávěl jeho dceři Nině otcův příběh a důvody k činům, jenž ho pravděpodobně dovedou do hrobu.
 Jermaine Cole svého kámoše nezradil a vytvořil rovnou celé album nejen pro Jamesovu dceru, ale pro všechny děti, které jsou obětmi masového zavírání lidí (Pozn. red.: na toto téma doporučuji shlédnout dokument 13th z produkce Netflix). Vše uzavírá ujištěním, že otec Niny nebyl borec kvůli holkám, prodávání drog, jak by tvrdej nebo že byl ve vězení. Její táta byl borec, protože jí miloval.

Shrnutí:

Není pochyb, že čtvrté album frankfurtského rodáka je tím nejrealnějším a tudíž i nejvíce odhalující. Cole, známý udržováním si soukromí, uctil památku svého kámoše vskutku důstojným způsobem. Nemůžu se zbavit pocitu, že jsme o Jamesovi slyšeli již v minulosti (např.: "3 Wishes"). Nikdy však nebyl jeho příběh vyprávěn celý a do detailu. Nyní nastal čas, aby naplnil slib, jenž Jamesovi dal. Je dost možné, že Jermaina k tomu inspirovala i dcera, jenž se i jemu nedávno narodila. Jak už jsem však zmínil, každý si příběh může interpetovat jinak. V tom je krása hudby a J. Coleovi tvorby vůbec. Já osobně se přikláním k verzi, že nahrávka vykládá příběh raperova kámoše, paraleně doplňován Coleovým pohledem na situaci či jeho vlastními zkušenostmi. Jak sám raper zmínil v posledním songu, i když jde hlavně o "Ninu", je tato deska věnována všem dětem v podobných situacích. Stotožnit a poučit se z ní, by však mohl kdokoliv.

Raper na desce opět exceluje ve hře se slovy, tentokrát dosti mrazivé. V mé mysli uvízly obzvlášť tři případy, všechny ze songu "Neighbors": „...Some things you can't escape; death, taxes, and a ra-cist society...“. Zvírazněná část zní, jako se čte, tedy rasistická společnost, ale i americké střelecké sdružení N.R.A.. O pár veršů později se objevuje neméně promyšlené homonymum – news a noose, tedy zprávy a oprátka. Třetím příkladem je, v pozadí refrénu se opakující, „...dont follow me...“, jenž je inspirováno právě Trayvonem Martinem. Bylo by pošetilé rapera považovat pouze za vyprávěče příběhů. Jeho tvorba jasně dokazuje, že nad vším důkladně přemýšlí.

Což mě přivádí ke zvukové stránce čtvrté studiové nahrávky 4 Your Eyez Only, jenž zprvu vnikala ve zmíněném domě v Severní Karolíně a tam provizorně postaveném studiu, nazvaném The Sheltuh. Následně se práce přesunuli do legendárního newyorského nahrávacího studií Electric Lady, jenž postavil Jimi Hendrix v roce 1970. Od té doby zde nahrávali například Led Zeppelin, Kanye West, Lady Gaga, The Rolling Stones, The Roots nebo John Lennon či mnoho dalších a nyní i J. Cole. On sám opět produkoval velkou část desky, přizvání byli prověření producenti a kolegové z Dreamville Records - Ron Gilmore a Elite. Neméně přispěli i další, jako je Childish Major, Boy-1da či Vinylz. Je vidět, že Jermaine rád pracuje s lidmi, kterým důvěřuje. Z velké řady takových, zmíním aspoň spoluzakladatele Dreamville Ibrahima Hammada, zvukového inženýra Meze, jenž dolazuje raperův zvuk už téměř deset let, a také kreativní uskupení CharGaux, dodávající vokály a smyčce od 2014 Forest Hills Drive
 Někdo by si snad mohl myslet, že je na tomto projektu instrumentální podklad nevýrazný, oproti dosavadní tvorbě. Dovolím si však oponovat. Mně příjde, že příběh, či poslání, dostal na nahrávce absolutní prioritu. Ostatně to mi potvrdil sám J. Cole v dokumentu Eyez, jenž byl pořízen převážně v Electric Lady Studios a jeho okolí, během prací na albu. Zde říká: „...Nedokážu říct, jestli to příště dotáhnu ještě dál nebo moje jméno začne upadat. Proto, dokuď jsem nahoře, chci říct nejpravdivější pravdu. Pro případ, že tohle je můj vrchol...“. Ti stejní "krytici" mohou hned namítat, že Cole neříká níc nového. To je bohužel pravda, jenže se to všechno pořád děje dokola. Tím rozhodně nechci naznačit, že je deska nějak slabá po zvukové či textové stránce. Na mysli mám přesný opak.Vše zní celistvě a společně výmluvně vykresluje emocemi nabitou atmosféru 4 Your Eyez Only.

Nemyslím si a pevně v to doufám, že by J. Cole po tomto uměleckém díle měl začít upadat. Je skromný a stále se snaží být lepším člověkem. I kdyby ho média a hudební společnosti zavrhly, jeho věrná fanouškovská základna, které dodává naději, ho podrží ještě dlouhou dobu. Pro mnohé z nadšenců, je už teď nesmrtelný.

10/10

Marek - Bbarak