IronKap - Homecoming (2014, Blakkwood Records)

Pravděpodobně každý z nás zažil svůj homecoming – moment, kdy se vracíte z daleké cesty a uvažujete o tom, co jste zažili, co jste se naučili, a jak s tím naložíte v prostředí, které znáte důvěrně od mládí. Je to okamžik, kdy cítíte víc než jindy odraz vašich životních milníků. Ironkap za sebou tuto zkušenost po své kanadské anabázi má, a tak svým posluchačům nabízí opět možnost nahlédnout do svého nitra prostřednictvím nové desky Homecoming. A nutno říct, že se jedná o zatím nejvíce odlišné album v rámci jeho diskografie.

Ironkap patří k interpretům, kteří to v českém rapu nemají jednoduché. Hlavním těžištěm jeho tvorby jsou vlastní zážitky, což je koncept, který nemá na naší scéně na růžích ustláno, pokud neobsahuje atraktivní stylizaci. Ve vesměs tradiční produkci na deskách Nemesis a 911 s Kineticem se jednalo o povedenou (leč místy trochu křečovitou) zpověď. Z nového materiálu, který nám Kap servíruje, je ovšem znát snaha o osvěžení zejména produkční a interpretační složky, které jsou podpořeny i novými technikami inspirovanými (nikoli však přímo převzatými) z boxu TroubleGang.

Při Ironově vstupu do TG jsem trochu cítil obavu, že zůstane ve stínu svých kolegů nebo se nechá jeho specifickými postupy až příliš inspirovat. Výsledek není nijak zvlášť přelomový, ale ani hodný zatracení – Ironkap z hlediska flow konečně definitivně překonal lehké šlapání si na jazyk a svůj hlasový fond využívá zase o trochu lépe. To je znát v asi nejlepším refrénu na desce ve skladbě „Northwest story“.

To souvisí i s pokročilejší technickou stavbou rýmů, přičemž k celkově dobrému výsledku přispívají energické produkce, z nichž mnohé se nesou v trapovém rytmu. Právě ve zvolené produkci totiž tkví asi největší změna oproti ostatním Ironkapovým deskám. Kapovy naštěstí nechybí vkus a zvolené beaty příjemně korespondují s jeho dosavadní stylizací, takže nová deska má i přes nový rytmický náboj jistý prvek koheze v rámci jeho diskografie. Zajímavým beatem přispěl i Mad Skill ve skladbě „Všechny ty roky“. Přehnanější frázování je slyšet snad jen ve skladbě „Zavři oči“, k čemuž přispívá sice sympaticky napsaná, ale předvídatelná textová složka. Skladbu zde pozvedává hlavně Gemstarův refrén.

Texty obecně jsou na albu ukázkou celkem nevyužitého potenciálu. Název „Homecoming“ evokuje autentický příběh z autorova pera, Ironkap se však stále trochu bojí popustit uzdu fantazii a v textech se omezuje na jednodušší obrazná pojetí a lehce ohranou slovní zásobu. Samozřejmě, Homecoming je album, které patří spíše do klubů, proto není třeba psát jako filosof, ale celkový koncept působí trochu nedotaženě. Námět alba je jako stvořený pro nejrůznější příběhy, které se dají na cestě zažít, Kap je však píše trochu chudokrevně, bez výraznější gradace a dojem z nich je v konečném výsledku dost vlažný. Po textové stránce tedy není deska nijak zvlášť originální, ovšem na druhou stranu se vyhýbá kontrastům a poslouchá se příjemně.

Co se týče hostů, fanoušky Kap potěšil přítomností TroubleGangu, který svého kolegu na albu podpořil velmi bouřlivě. Hard Targetem podpořená skladba „Lepší dny“ nebo sličným vokálem Caity Grace ověnčený song „Další míle“ skrývají momenty, které přispívají k živosti desky a je dobře, že IronKap do těchto hudebních sfér zamířil. Na desce se samozřejmě objevuje i Marpo, jehož refrénům sice nemohu přijít na chuť, ale je z nich cítit poctivé úsilí, které posluchači zajisté ocení zejména na koncertech. Zde je naopak dobře, že Kap na desce zůstal sám sebou a nenechal se přehnaně inspirovat Marpovými postupy, i když by, jak říká po boku Fosca Almy ve skladbě „Z popela“ „neměl nic, kdyby nepřišel Marpo.“

Homecoming je albem, které sice nenabízí nic, co byste již neslyšeli, ale disponuje nutnou dávkou energie pro publikum, pro které bylo vytvořeno. Pestrá plejáda nových hostů a ostrých trapových beatů dělá z výsledku něco zcela odlišného, než předvedl s Kineticem na předchozím albu 911, ale autor si zachoval vlastní hlavu a v prostředí TroubleGangu zatím obstál. Je fajn vidět, že bývalý člen Neplatné identity stále nepolevuje a postupuje pomalými kroky vpřed. Jen texty někdy činí z alba záležitost spíše do klubu než do sluchátek. Jsme zvědaví, kam povede jeho další cesta.

6/10