INSIGHT - The Blast Radius (2004, Brick Records)

„What more can I say? I wouldn´t be here today, if the old school didn´t pave my way“, tahle část vyskrečovaného refrénu jedné ze skladeb mi připadá spojením se spousty umělců z dosti specifické bostonské scény naprosto přesná. Je to sice samozřejmost, ale na žádném jiném místě nenajdete tolik tvorby naprosto jednoznačně z old schoolu vycházejících. Jako slovo úplně přesné mi dnes připadá ´retro´. Poctivou a špičkovou práci odvedenou z lásky je důležité umět ocenit. Rap? Produkce? Skreče? Insight. Je neuvěřitelné, jak malého docenění se tak moc talentovaný člověk dočkává. Nedovedu si představit posluchače, jemuž by se tohle nelíbilo, vážně. Už jenom to, že sám nahraje skladbu se sedmnácti různými hlasy a styly je neuvěřitelné. To je potenciál, výsledek je stejný. Plejáda rozmanitosti, výsledek inteligenční bomby, dojem nepřekonatelné lehkosti a přirozenosti, působivost schématu, obdiv. Kolik tu už bylo historii mapujících skladeb hip hopu, ale kdo to kdy promítl na pozadí historického vývoje jako takového? “Time Frame“ je ale teprve první na seznamu skladeb, jejichž první písmena vám dají dohromady název alba. Zpověď sebe samotného je vždy něčím zvláštní, tahle, “Evolve“ je prostě taková, jakou jí chcete. Jak lze skloubit stylovou krutost s krutou skutečností a důkazem toho, že světové dění není pro Insighta neznámou ukazuje “Lots Of Facts About Control“. Nejlepší kousek alba je ale nepopsatelná “Another Cycle“ o marných cestách lidí, kteří jdou po těch životních špatně. Geniální a vlastně úplně jednoduchá produkce založená na jednom z nejlepších pián, co jsem kdy slyšel je jako světlo na konci tunelu, celá na pozadí tragického kritického textu pohne s člověkem nevídaně, pomáhá. Tyhle momenty pozvedají celá alba do jiných výšin. A je jich víc. Tím piána nekončí, poslední dvě skladby mě uvádějí v úžas a přemýšlení, kde vlastně jsou u Insighta hranice. Navíc ta flow, Adad a Dagha se v “Visual Audio“ beatu ani nedotknou, dokonalost. O vynálezech černochů je “Inventors“. Vzdělávající, osvětlující, zasahující, výborné, vlastně nepopsatelné. Jedno z nejlepších nezávislých alb roku. Poslechněte si to. INSIGHT The Blast Radius 55:00 www.brickrecords.com www.insight.fm

Redakce - Bbarak