IdeaFatte - Plus (2010, Ty Nikdy Records)

V roce 2009 to vypadalo, že kapele IdeaFatte došel dech. Někdo třeba snad myslel na to, že s jazykem na vestě zůstali daleko za očekáváním a svými plány. Byl to ale jen pověstný klid před tropickou bouří, co nenechá kámen na kameni. Po návratu na místo činu, do města, kde to všechno začalo, přišla také nová deska Doma a s ní se opět vrátila neuvěřitelná pracovní morálka, která je noční můrou jednoho minoritního etnika v Čechách. Je to jen šest měsíců, co jsem psal recenzi na jejich poslední počin a už zase mlátím do klávesnice jak smyslu zbavený. Linie mezi regulérní deskou a mixtapem, je někdy stejně tenká jako hranice mezi láskou a nenávistí. CD Plus je ale ocejchované nálepkou mixtape hned z několika důvodů. Za prvé nemá žádný velký koncept, po kterém by se jelo. Za druhé, ne všechny skladby byly nahrány pro účely téhle desky a už si je mohl klidně slyšet na desce jiného interpreta. A za třetí, to je asi to nejdůležitější, ne všechny sloky a beaty pochází od IF. Album by se mohlo klidně jmenovat „Ideafatte a přátelé, co to vidí stejně anebo přinejmenším podobně“, protože skoro v každé skladbě se objeví host na mikrofonu anebo na beatu. To je v dnešní době, kdy pomalu odeznívá ekonomická krize, určitě pozitivní informace. Koupíš jedno CD a dostaneš hned celou kopu tvých oblíbených MC´s. Můžeš tady slyšet Paulie Garanda, jak rapuje o komunistickém fenoménu za zvuku osmdesátek a hlasu Míši Davida. Lúzer a Zverina si postěžují, že ne vždy má MC lehké žití, obzvláště když se na něj nalepí „začínající hvězda“. Zatímco Tafrob a Morelokatr dávají dohromady seznam priorit, Lara 303 přidává pár věcí, co jí chybí ke štěstí. Rest a Ryes, kteří se tady objevují nejčastěji, vzpomínají s úsměvem na staré dobré časy, zatímco Sporto pomáhá asi v nejvážnějším tracku “Dva zuby remix“ o problémech ve vztahu dvou lidí. Jsou tu klasicky skladby plné vtipu, ironie a sarkasmu jako “Skupinovky“ s Lyrikem nebo “Víkend“ s hostujícím Bonusem. Jinak se povětšinou bilancuje, vzpomíná na to, jaký to bylo včera a jaké je to dnes. K téhle reminiscenci a nostalgii hodně svádí beaty se soulovým nádechem, které mají na svědomí nejen ostřílení jako Fatte č Jozef Engerer, ale hlavně méně prosáklí, ale o to talentovanější jako Kenny Rough, Dubas, FNTM či Inphy, který přináší náladu alá Little Brother. Ideafatte jsou zvyklí experimentovat se zvukem, tady se ale většina nese v tradičním osvědčeném duchu „true school“ a nutno podotknout, že ta volba byla správná. Navíc je tu Fatte či Dtonate, kteří ženou instra pořád dopředu, takže na své si přijdou i milovníci modernějších postupů. Přestože „pouze mixtape“, kvalitou strčí do kapsy většinu regulérních desek, které pomalu zaplavují náš malý trh jak tisíciletá voda. Tady mít ale strach rozhodně nemusíš. Doporučuji podpořit či při nejmenším kontrolovat.