IdeaFatte - Dočasně Nedostupní (2011, Ty Nikdy)

Čím víc a déle znám kapelu Ideafatte, tím více mi přirůstají k srdci. A to nejen proto, že by oba dva protagonisté zráli jako víno, to samozřejmě taky, ale je to hlavně o tom, že s každou novou deskou posouvají svoji tvorbu do polohy, která mi více vyhovuje a hlavně šmakuje uším. Mají to trochu naopak než většina, která začíná klasikou a potom se uchyluje k experimentům. Čím je znám déle, tím je pro mě jejich styl tradičnější a to i přitom, že si ponechávají punc originality a svůj ksicht. Když chtějí, tak umí, ale naštěstí nemusí. Fatte vytáhne z rukávu jak uprděnej Detroit, tak i bláznivou elektro pecku a Idea umí nasolit jak Speedy Gonzales nebo znuděná korytnačka. To je pro mě u nich strašně důležitý a na nové desce mě o tom zase přesvědčují. Není jednoduché vzít tisíckrát uchopené téma jako třeba kapela a koncert a podat to, aby tě to bavilo, rozesmálo a ještě si třeba zaslechl něco, co si neslyšel předtím. Když k tomu přidáš nakopnutej fatézův beat, hymna je rázem na světě viz. “Sloka, refrén“. Vysvětlit pár rapovejch pojmů se už snažilo vícero rappaz před nimi, stejně vás jejich úhel pohledu a podání baví viz. rýmy typu „rap je něco jako country/ akorát tam místo koňů jezdí káry a v nich party“ v tracku “Babičko“ s hostujícím O.S.T.R.. Idea a Fatte „přináší opět příběh Davida s Pepou“, který se nestydí za to, že je normální, nepřetvařuje se a na nic si nehraje. V počátcích jsem měl s nimi nepatrný problém, že na můj vkus servírovali invenci na úkor poslechu, dnes si svoji jedinečnost stále hlídají a přitom ničím neruší příjemný poslech. Třešinkou na dortu je určitě zajímavý seznam hostů. Jestliže na předcházející řadovce tvrdili, že nepotřebují hosty, kteří dají šestnáctku jak z prdele a kde se jen „mihli“ Paulie a Ryes, na novém LP dostane příležitost slušný team kamarádů, kteří jsou ale současně uznávaní rappaz na obou stranách řeky Moravy. Legendy Kato a Vec bojují s nutným zlem ve “Složenky a machři“, Ryes, Rest a Eurodel zase ví, že malá pravda rovná se stejně velká lež (“Malá v sobě“) a třeba parťáci s tour Moja Reč promlouvají v pecce o vztahu mezi mezi kapelou a fanouškem (“Fenomén“). Já osobně jsem dostal přesně to, co jsem očekával. Deska Doma i mixtape Plus naznačily směr, předaly štafetový kolík a album Dočasně Nedostupní postoupilo zase o krok výše k rapovému nebi. Pro mě zatím jejich nejpovedenější počin a bezesporu první osmička.