IDEA - Malý Pepek, Vol. 1 (2006, Ty Nikdy Records)

Ideu jsem viděl prvně na pódiu před pár lety, kdy ještě ve Zlíně vládlo pevnou rukou De Fuck To a on byl nekorunovaným "šéfem" mladé kapely Dilema, kterou tvořili hlasově bezvýrazný a nedostatečně artikulující Daes s deejayem Pilotem, jehož titul před jménem se ale vzhledem k jeho schopnostem musel brát vždy s nadhledem. Po šesti trackovém demu, které produkoval právě DJ Fatte a z něhož mi utkvělo v paměti pouze to, že mi tenkrát Idea více než je zdrávo připomínal Indyho, vše vyšumělo do ztracena a po budování freestylové reputace přišla další nahrávka (podpořená novým týmem zahrnujícím už i DJe AKA) až letos s "12" singlem "Máme Vás", na něhož co nevidět navázal právě dotyčný mixtape, nebo nejaktuálnější asfalt "Sex o textu/Útěk z věznice Bota/Diary Of An MC", ale nepředbíhejme. Oproti ostatním - totožně se tvářícím - mixtapům disponuje "Malý Pepek, Vol. 1" jednou velkou výhodou, jíž je pestrost, která spočívá v tom, že se autoři nevydali po klasické vyšlapané cestě freestylů do cizích beatů (kterou ovšem tímto nechci nikterak snižovat). Živáče (slovenský pořad Sampler radio show Viktora Hazarda, či záznam koncertu z Ústí n. Labem) a skladby do převzatých instrumentálek (Sway - "Little Derek", "Wiley - "Eskimo", Foreign Beggars - "Let´s Go") převážně doplňují podklady z vlastních zdrojů, u nichž si největší díl koláče ukrojil domácí stroj na beaty Fatte, jehož po jednom příspěvku následovali DTonate, Jazzy a Grimaso z H16. Na to, že jde o mixtape, mi ovšem chybí zajímavé přechody a i když mnozí namítnou, že to je v kontextu celého počinu věc irelevantní, třeba právě více proskrečovaných momentů, či jakýchkoliv deejayských záležitostí by vše ještě vyšperkovalo. Co se týče mluveného slova, Idea, jehož rýmové konstrukce naštěstí nečekáte už pět sekund dopředu, což je plus, má spíše než k vypravěči blíže k battle rapu, což dokládají neustálé odkazy v textech libující si ve shazování rádoby kolegů bez špetky talentu. "Malý Pepek" jakožto přepracování Swaye je jisto jistě zajímavým zpestřením, leč příběh po čase omrzí. Kousavá "Ty chceš, já mám" s podkladem pohybujícím se někde na pomezí mezi boombapem a novým zvukem, jenž mě ještě nikterak neirituje, je na tom o chlup lépe, i když jsou v přednesu díky občasnému předbíhání stále nějaké mezery patrné. V "16 Bars" se díky Michadelikovi konečně dočkáme konkrétnosti, leč díky jeho nasazenému tónu ho nevydržím poslouchat příliš dlouho a nejlepším momentem mi tak přijdou vystupňované instrumentální přechody mezi jednotlivými emcees. Klasický přístup na produkci je patrný v "romantické" věci "Nejde to bez Tebe", jež ve mně lehce evokuje "Zvyřátka" od Prago Union. I když stavím Katův opus jak lyricky, tak i zvukově, o kapánek výše, i tak jde o jeden z vrcholných okamžiků mixtapu, což by se snad dalo říci i o diametrálně odlišné pecce "Diary Of a MC", v níž hlavního aktéra ovšem zastiňuje přizvaný Emdee, jenž mi v dotyčné instrumentálce přijde přirozenější a vůbec celkově silnější v kramflecích. Co se týče koncepčního tracku "Pocta favoritům", jestliže se naplní (pro mě černé) předpovědi a právě tohle je poslední boombap beat od IF, snad bych vytáhnul kapesníček. Wileyho beat k "Mcs" mě nechává absolutně chladným, což už se bohužel nedá říci o zpívaném refrénu, který bych se bál pustit snad i největšímu nepříteli. U "Ty nikdy" s MR a Tafrobem si opětovně pokládám otázku, kdy se rappeři naučí nazývat věci správnými jmény a vyhnou se mlhavým výhružkám bez určitého cíle, protože s takovou hřebíček na hlavičku neudeří tak, jak by byl za jistých okolností schopen. A to nemluvím o milion a jednou omílané písničce, že když jde o battle rap, uvítal bych i trochu vtipu, což by si měl vzít k srdci převážně v Brně se nudící jezdec labelu Blind Deaf. Věřím, že energickou skladbu "A 2" s Jazzym na beatu si jistě oblíbilo mnoho z vás, přesto se domnívám, že kdyby Zverina přestal řvát, zvolnil a naladil se třeba na vyprávěcí styl ala vlastní sólo zářez "Vzpomienky na časy", nemuselo by to vyznít špatně jakbysmet. Takto totiž znovu navazuje na sto svých předchozích uši trhajících věcí, jež se takřka vůbec neliší od freestylů, které zajel ve Face2Face, či na ArtAttack battlech. Jeden z vrcholů tejpu představuje "Závěť" disponující již na první poslech příjemným, chytlavým a pochopitelně tedy klasickým beatem. O zvoleném motivu uvozujícím patřičnou náladu, jenž se jen tak snadno neoposlouchá, nemluvě. Když k tomu všemu navíc přidáte i zajímavě podané téma, na které rozhodně nebude stačit jeden prvoplánový poslech, budete mít tu čest výtečným finišem kandidujícím na zdejší primát. Rozlučková "Možná příště", v níž paradoxně Trafik vyšvihl jeden z nejinteresantnějších podkladů své krátké producentské kariéry, který by se bez sebemenších problémů dokázal uchytit i na "Rap´N´Rollu", nabídne několikero poznámek včetně té, jestli nám tento mixtape náhodou nepřišel málo úderný. V tomto směru mohu s klidným svědomím dodat, že nikoliv, i když potenciál k tomu, aby se na dané téma příště nemuselo vůbec diskutovat a strikce byla brána za samozřejmost, ještě zcela využit nebyl..

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná