Havoc - 13 Reloaded (2014; HClass Entertainment)

Rok 2014 je rokem, kdy velké legendy vydávají své jubilejní nosiče, tak se může stát, že některé projekty jednoduše prohlídnete. Polovina Mobb Deep, Havoc, přináší svůj čtvrtý sólo projekt. Má šanci uspět v moři velkých alb tohoto roku?

13 Reloaded je pokračováním loňského 13,  které se až tak velkému ohlasu netěšilo a do povědomí širší komunity se dostalo až beefem mezi Havocem a Prodigym. Všechny spory mají však svůj konec, tak i Mobb Deep věci urovnali a zůstali pohromadě, což potvrzuje i vydání letošního alba The infamous Mobb Deep.

Havoc není hráčem, co by volil trendový zvuk a téma, které zabezpečí velikou rotaci v rádiích. Naopak, přináší úpřimné, vyzrálé album, ve kterém propírá hlavně temnou stránku života v ghettě, ale taky se opře do "pussy niggas" ( Neplést si s Českým Prasidentem, pozn. red.)  v skladbě Don't take it personal. Havoc však věci osobně bere, obzvlášť produkce a beaty, proto na 13 Reloaded nenajdete jediný beat, co by sám neprodukoval.

Na featu najdeme výběr školy staré i nové, nechybí parťák Prodigy, s kterým roztrhají skladbu Uncut Raw na kusy. Spolu s featem s Cormegou - Fallen Soldiers tyto dvě skladby představují nejsilnější momenty alba - svou atmosférou a podáním všech emcees, obzvláště trubkové samply ve Fallen Soldiers, které navozují neuvěřitelně nostalgickou atmosféru.

I když Havocův projev není na poslech ten nechytlavější a monotonní flow působí podobně jako kvalitní indika, najdeme v 13 Reloaded směs zajímavých námětu zpracovaných s feelingem pravých devadesátek, čehož se autor podle svého vlastního vyjádření snažil docílit. Skladba Dirt Calls s námětem drogových telefonátů je zajímavý, avšak podání opět výrazně pokulhává za obsahem.

Žák nové školy Mysonne se předvedl se zajímavou hrou se slovíčky avšak působí hodně nevýrazně. Nevýraznost je největším negativem tohoto alba. Lze z něj jasně vycítit, že Havoc ma neskonalý talent a cit pro beat, avšak jeho protějšek Prodigy vládne nejen slovu, ale i rytmice a frázování a tak zanechává Havocovo sólo ve středních příčkách hitparády letošních alb. V nabitém období, kdy se dychtivě očekává vydání nového Wu-Tang Clanu tento projekt jen ztěží dosáhne kýžené popularity.

4/10

Marty - Bbarak