H16 - Sila (2016; Spirit Music)

Pokud kapela přežije deset let na scéně bez újmy v podobě nulových prodejů a prázdných klubů, můžeme o ní směle prohlásit, že si své místo v našem podvědomí zaslouží. Vždyť těch deset let nevydrží ani většina manželství. Registrované partnerství v tomto případě označené jako H16 je však plodné, rozdává úsměvy od ucha k uchu a jen tak je nic nerozhází. V tom možná tkví ta síla, která nemusí být jen násilným aktem a cpaním se tam, kde by vás přirozeně přehlíželi. Oni to dali.

Tři roky uběhly jako voda, ale není se čemu divit, neboť to čekání opravdu dlouhé nebylo. Můžou za to i sólové přírůstky všech tři rapperů, které mnohé napověděly. Spirit obhájil své postavení na scéně a poukázal na fakt, že jeho tvorba dokáže oslovit širokou veřejnost, ale ne každý dokáže jeho desky s trávit od začátku do konce. Cigo se jevil dlouhou dobu za nejslabší článek, ale díky svému debutu bylo poznat, že po pilném studiu začal brát rap o něco více vážněji. A pak tu byl také nově skloňovaný Otis, který na samém počátku zastával funkci lídra této bandy, ale poté byl vytlačen do stínu. I s odstupem času však musím s klidným svědomím říct, že jeho sólo upoutalo mou pozornost nejvíce.

Legendárná crew z Bratislavy nás zásobuje hity již více jak deset let, proto byla laťka posazena celkem vysoko. Výrazný odklon od očekávání by byl předem vykopaným hrobem, ale setrvání na místě by bylo ještě horší. Kluci vsadili v tomto ohledu opět na tučnou výpovědní hodnotu, produkcemi se zahalili do aktuálního hávu (Počítaj s nami, Sofistikovaný), ale nezapomněli také na starší posluchače (Problém, Národ holubičí). Inovace ano, převlečený kabát ne a já jsem s výsledkem vcelku spokojen. Vsázet v tracklistu sám na sebe neznačí po vydání jejich nosiče už absenci hostů. Kluci je jen pouze neuvedli, aby byl materiál vyslechnutý pouze kvůli nim a pozvaní byli jen třešničkou na dortu.

Pokud jste obklopeni schopnými producenty, máte velký předpoklad nahrát dobrou desku. Beat je stále podstatnou částí celého tracku. Chce to melodie, které vám utkví v paměti, a sem tam se načapete, jak si je pobrukujete. Album „Sila“ si po produkční stránce rozdělili především Abebeats a Grimaso, kteří nejsou na scéně žádnými nezdárky. Na výsledku je to notně znát, neboť dlouholetá spolupráce a zkušenosti zapříčinily tomu, že vše bylo ušito na míru. Našel bych zde pár beatů, které mi nesedli, ale to bude spíše věcí vkusu, neboť po technické stránce tu moc věcí vyčítat nelze.

Pokud se dostaneme k věcnému obsahu skladeb, dostane se nám do rukou zajímavá výpověď, které dokazuje letitost v oboru. Kluci mají již odžito, mají o čem vyprávět a umí své příběhy prodat. Poukazují opět na problémy dnešní společnosti a nebojí se jít do detailů, někde však zbytečně moc poučují. Třeba mluvená pasáž Spirita rozdělující dvojskladbu „MZK + Noví Rapperi“ poukazuje na formu se slabším obsahem, ale soudnost by měla oči zamířit i k počátkům H16, kde některé skladby neměli zrovna působivý obsah. Posilování vlastního ega na úkor zbytku však k této hře neodmyslitelně patří a bylo by divné hrát na takové úrovni bez zacílení.

Cigo od svého sóla opět o něco dospěl a na této desce již rozhodně není nejslabším členem a dokáže svým parťákům konkurovat. Je to dané obsahem jeho sdělení a především pak formou, která se zdá být vyzrálejší a jistější. Malý princ nám vyrostl, to bez debat. Nejlepší punchlines sází Otis, který umí zatlačit na pilu, ale v dalším momentě to položit vtipnou hláškou. Spirit se příliš neodklání od filozofie svých sólových počinů, ale v kontextu H16 nikterak nevybočuje z týmu. Nová deska „Sila“ se zdá být vyrovnaným a uceleným dílem, kde nemůžeme na někoho poukázat, že by zde být neměl. To se však možná nedá říct o složení tracklistu.

Silná osobnost se ukáže až tehdy, kdy odhalí své city. V rapu to možná zatím ceněno není, ale pravdou je, že tvrdý tu umí být každý. Souhlasím s tím, že je dobré ukázat i svou lidskou stránku, ale dle mého názoru mi do celkového konceptu nezapadá skladba „Pusy“, která vybočuje obsahem i formou. Na první poslech je jasné, že bude oceněna především z řad něžného pohlaví. Přestože se mi tento track ani za mák nelíbí, nebudu za to kluky pranýřovat. Jen jsem nabyl dojmu, že by měla být vložena do jiného díla, než je právě toto album. Problém mám však se skladbou „Sofistikovaný“, která je podle mého názoru zcela zbytečná, neboť nebude publikem pochopena stejně jako mnou. Nejde v tomto případě o význam slova, ale o zbytečnost celého tématu.

Na druhé straně tu máme celou řadu skladeb, které mají šanci se v podvědomí udržet déle než pár měsíců.  Na jedné straně tu máme motivační hymny v podobě tracku „Každý deň“, nebo i raprezenty, jež zastupují věci jako „Počítaj s nami“, „Nebojím sa nikoho“ či „Problem“. Svou sílu mají ale i skladby „Jetpack“, „Ludom stále“ nebo „Dali“.

Album Sila rozhodně fanoušky H16 neurazí. Kluci po letech opět dokázali, že mají publiku stále co nabídnout a vydali velice zajímavou desku, která by se mohla uchytit i v klubech a na festivalech. Prodeje možná nebudou nejvyšší, neboť vyšla v konkurenčně těžkém období a časech, kdy se pevné kusy již moc nenosí, ale vkusný doprovodný merch  by to mohl vyvážit. Nedokážu zatím s určitostí prohlásit, že se jedná o nejlepší desku této bandy, ale má k tomu nakročeno. Celé to musí uzrát stejně jako opakovaný poslech.

7/10