GZA – Pro Tools (Babygrande Records, 2008)

Tři roky po kolaboraci s Muggsem a 6 let po sólovce Legend of Liquid Sword se GZA, nejstarší člen Wu-Tang Clanu, vrací. Původní záměr mít z Pro Tools pouze kompilaci vzal prý za své v průběhu natáčení a v diskografii je tak řazeno jako oficiální sólo album. Úvodním nedostatkem je samotný název, který si úsilí o své vymyšlení příliš nevyžádal. GZA mu sice přisuzuje hlubší význam ve stylu „nástroje od profesionála“, ale odkaz na software nezapře. Po posledních „šlápnutí vedle“, kterých se členové Wu-Tang Clanu dopustili, je Pro Tools pozitivním překvapením. Produkci zde mají na svědomí hlavně členové širší rodiny okolo Clanu jako je Bronze Nazareth, True Master, Mathematics a překvapivě i detroitský Black Milk. Ti všichni se snaží GZAovi vyplnit přání, který „vše co, potřebuje, je beat s nepřetržitou smyčkou a živým elementem, který bude hypnotizovat jako flétna“. Faktem však zůstává, že zvuk se blíží tomu, kterým jsou členové Clanu známí a který od nich většina fanoušků očekává. I přesto, že si s titulkem desky velkou práci nedal, ve svém řemeslu zůstává GZA v obdivuhodné formě. Hned ve třetí skladbě “Alphabets“ skládá refrén ze slov, jejichž počáteční písmena jdou po sobě v abecedě. Rovněž smršť “0% Finance“, kde GZA rapuje prakticky bez přestávky asi 100 řádek, je dech beroucí. I tak se ale zdá, že musí přijít skutečná výzva, která z GZA dostane to nejlepší, protože kolikrát zní bez zápalu i nápadu. Podnícení přichází s “Paper Plate“, kterému předchází interluda, ve které GZA popisuje, jak viděl člověka s tattoo Wu-Tang na obličeji a jak nic podobného neviděl u G-Unit. S prvními tóny beatu od RZA přichází jeden z nejlepších dissů, se kterými se 50 Cent musel kdy vypořádat. GZA zní hladově a především dává úderné a vtipné rýmy, kdy kolikrát v jiném smyslu používá názvy Fiftyho skladeb: „Jeden verš ti rozdrtí páteř a zničí tvoji duši, ať se děje cokoli, pořád jen sleduješ texty ostatních.“ Ačkoli je “Paper Plate“ vizitkou alba, GZA v druhé půlce Pro Tools nepolevuje a přidává další skvělé skladby jako je “Cinema“, story o vrahovi, který se vloupává do jeho domu. Ve tracku hostuje Justice Kareem, syn GZA, jehož šeptaný refrén track dobře doplňuje. Oproti tomu jeho účast v “Groundbreaking“, kde jsou do sebe spojeny jeho rýmy s GZA, je již zbytečná. Také skladba “Firehouse“, ve které hostuje Ka postrádá logiku ve svém zařazení na album. Všechny sloky rapuje Ka a GZA dává jen jednoduchý refrén. Obdobně je možná zbytečně dlouhá sloka od RZA v “Pencil“. Tím se dá uzavřít výčet drobných přehmatů. Srovnání s Liqiud Swords je přehnané především proto, že Pro Tools nezní příliš uceleně. Každopádně se jedná o výborné album. GZA má kvalitu stále v sobě. Pro Tools ukazuje, že pokud si dá na výsledku skutečně záležet, může se svým klasikám znovu přiblížit.