Gumbgu - 333 (A51; 2015)

Když jsem začátkem letošního roku recenzoval debutové album "Vlna" slovenských výtečníků z HAHA Crew, byl jsem ochoten přetrpět, že se jedná o další vykradené postupy ze zámoří. Z přednesové linky a celkové stylizace bylo cítit, že máme před sebou nový dostatečně životaschopný subžánr, aby se z něj dokázala nasytit celá nová komunita. Někdo tomu říká hipster rap, jiní označují strnulé beaty a emotivní přednes odborným termínem "píčovina". Ex-člen této výrazné slovenské kapely Gumbgu, jenž nedávno přiklusal se svým debutem "333", by mi jistě neodpustil, že recenzi jeho první desky začínám pitváním jeho dřívější adresy. Pro lepší pochopení aspektů, kterými se autor odlišuje od Sameye s Dalibem, však musím tento příměr použít.

Gumbgu je už na první pohled osobnost, která si v míře charisma v ničem nezadá se svým bývalým parťákem Sameyem. Miluje cestování, čtení knih a kávu, což sice samo o sobě nestačí k nějakému výraznějšímu prokouknutí na naší scéně, ale naznačuje, že se autorův způsob života neomezuje pouze na obvyklý urban life, o němž nám většina MCs z vlastního pohledu referuje. Autorův záměr nahrát po debutu "333" pokračování "666" a "999", vypovídá o autorově fascinaci symbolickými prvky, které byly až dosud zcela mimo svět klasického hip hopu. V tomto případě tato inspirace netkví ve vzývání okultismu ale jednoduše v datu narození autora, v němž se číslice 3, 6 a 9 objevují.

Byť jsem použil v perexu termín "hipster rap", není Gumbgu po textové stránce tomuto pojmu tak blízko jako jeho někdejší kolegové. Autorova lyrika je mnohem víc přímočará a přednes skoro tradiční. Gumbgu po vzoru obvyklých postupů uplatňuje interní slang, který díky novým pojmům povyšuje rovnou na argot, jenž se nejlépe projeví v hustlerské pecce "Stash Spot". Zároveň však nemá problém s konvenční a dobře srozumitelnou formou psaní. Například v písni "Karlo" skvěle vykreslí situaci hned na prvních řádcích: "Kráčaš so svojou ženou oproti mne za ruku, usmieva sa na mňa. Pritom ani nevie, kto som, nad hlavou má bublinu, v bubline spálňa. Nie je to tým že by ma poznala, bude to tým že to nie je dáma. Skutočný vidí skutočných, ak si skutočný vidíš že to vyhrávam." A i v sugestivně laděném songu "All Wack", který vysloveně vybízí k pořádné dope flow, dokáže být srozumitelný a přitom správně "divný". Textová linka je tedy dobře stravitelná, přímá.

Autor má zároveň slušný hlasový základ nebo při nejmenším takový, se kterým jste se dosud nesetkali. Autorův trochu výše posazený hlas mu umožňuje si hrát s jeho barvou, čehož Gumbgu hojně využívá. Citoslovce, která vkládá mezi rýmy: "Nechodím do práce" a "práca chodí za mnou" v písni "Praca", zní pěkně nakřáple a je vůbec fajn, že se Gumbgu rozhodl jít téměř diametrálně odlišnou než Samey, který si zakládá na mnohem protáhlejší a expresivnější flow. Gumbgu má sklon k údernějšímu frázování. Kriticky však vnímám některé pasáže s využitím autotune. Pokud je tento prvek zakomponován do sloky, není zpravidla problém a výsledný efekt příjemně šimrá do uší. Problém nastane, když dojde na refrény jako například v písních "Skutoční" či "Ava Lord". Hádám, že kdyby někdo vydal pirátskou verzi bez autotune (proti němuž jinak nemám důvod být osobně zaujatý), Gumbgu by pravděpodobně u svého učitele zpěvu neobstál. Ale opět - méně náročné publikum tento nedostatek bez problému stráví.

V případě HAHA Crew byly velmi diskutovanou složkou Dalybovi psychedelické beats. Gumbguho "333" je i v tomto směru mnohem prozaičtějším dílem. Beaty, které mají na triku HomieBeats, Czech Strings a také samotný Gumbgu, pracují s momentálně populárními crunkovými perkusemi, jež se později uplatnily i v trapovém žánru. Nic nového. Zvolené instrumenty jsou pak mnohdy ploché jako v případě věcí "Stash Spot" či "Fake taxi". Co, do zajímavosti se bohužel jedná mnohdy o nepříliš výrazné melodie, přičemž asi nejlepší produkci v tomto směru má sám Gumbgu v pecce "Karlo", která je i přes syntetickou pichlavost báječně hravá. Že sampl není u A51 zas tak sprosté slovo, dokazuje asi nejzajímavější a nejhlubší instrumentál z desky "Pán času", jež disponuje tradičnějším rytmem i přednesem a celkově vydařenou atmosférou.

Gumbguho debut "333" zřejmě nevyvolá takovou vlnu jako první debut HAHA Crew. Je to způsobeno nejen jiným cílením textu a hudby, ale i celkovou sebeprezentací autora, která je už na první poslech příliš inteligentní na to, aby obstála u většinového publika. Po textové stránce má Gumbgu i přes jistou přímočarost schopnost zaujmout a to zejména světem, který má sám v sobě, přičemž tento svět není tak komplikovaný, aby se s ním dnešní posluchač měl problém ztotožnit. Hlasové proporce a frázování jsou okej do chvíle, kdy dojde na zpěv. Beaty jsou pak přímočaré a poslouží ideálně na koncertech. Rozjímavé psycho, se kterým přišli koncem loňského roku HAHA Crew, se nekoná a to je dobře, že se paleta osobností, jež k nám tato vlna přivedla, dále rozšiřuje. Gumbgu se může směle postavit vedle svých někdejších kolegů a současných rivalů.

6/10