Gramo Rokkaz - V (2014; Gramo Rokkaz)

Pod pojmem pětiletka si starší čtenáři představí ekonomickou koncepci Sovětského svazu, ve které bylo organizováno celé hospodářství země. V plánech bylo přesně uvedeno, kolik se čeho vyrobí a za jakou cenu. Tento způsob ekonomického fungování měl však jasné trhliny v čase, přestože se nejedná o tak dlouhou dobu. Možná by v tomto se mnou nemuseli souhlasit členové GR Teamu, kteří koncem roku oslavili pět let pod nálepkou Gramo Rokkaz. Samozřejmě, že jejich cesty se sešly až po získání několika zkušeností, proto se nedá mluvit o školní pětiletce, kdy tě na základním stupni naučí základních sociálních mravů, čtení a počítání. Je v tomto případě již tedy možno rekapitulovat, aby to nevyznělo lehce komicky?

Si zvonil?! Ne, já opravdu ne a ani ten Strapo u branky se netváří, že by chtěl nenápadně v masce komentovat dění, které zná již celé tuzemské posluchačstvo. Oblíbený diss na Radikala je bezesporu jedna z nejsilnějších skladeb a možná i částečně důvodem, proč celá kompilace rekapitulujících těch pět vznikla. GR Team stihl hostovat na mnoha deskách, vydat několik remixů na své úspěšné skladby a ovlivnit generaci fanoušků svým slovenským boombapovým pojetím. Několik silných věcí však do té doby nevyšlo na žádné desce. Výpovědní hodnota, která však neusíná na poletujících melodiích, je tvrdá a syrová porce masa, která nezasáhne jen člověka, co se o rap otřel asi jako já o bílou zeď v dřevěném srubu. Nemá cenu v této recenzi rozebírat jednotlivé skladby, které většina dobře zná, je možná dobré zaměřit se na způsob sestavení konceptů, proč bylo to a to vybráno a co tuto formaci vlastně doprovází za těch pět let pod společným názvem.

Nelze však říct, že k tomuto spojení došlo proto, že na vlastních nohách neumí žádný ze zúčastněných jedinců stát. Důkazem je i první release, který odstartoval Danosť v roce 2008. Až o dva roky později vznikl Manifest. Gramo Rokkaz bylo vždy nálepkou individuální síly, což dokázali již všichni členové kromě Rebela, pokud se tedy bavíme o rapperech. I producenti toho mají však mnoho za sebou a nelze je přehlížet. Celý projekt se pak dá za těch pět let rozřezat do pěti částí. První je formování celého tělesa od desky "Oddanosť", druhou by mohl být první společný projekt "Manifest", třetím by se slušela být druhá éra sólových projektů, které získalz velký věhlas v Čechách i na Slovensku, čtvrtý odtrhnutí DMS a pátým bych označil album "1", které dokázalo, že GR Team stále funguje i o pár jmen chudší. To vše je důkazem, že těch pět let se zdá být dobou krátkou, přesto však hojně obohacenou o milníkové momenty, které tuto formaci krystalizují.

Přestože GR Team patří k nejsledovanějším produktům slovenského rapu a těší se přízni z celé své země i z Čech, nikdy nedával přednost kvantitě nad kvalitou. Všechny koncerty zcela vyprodané nejsou, o to více však dostanou všichni zúčastnění energickou podívanou, kterou nikdo z vystupujících nehodlá ošidit. Kluci si vše po právu užívají stejně jako posluchači a nevadí ani fakt, že nejdou s proudem jako jiní na scéně. Největší zbraní je charismatický projev každého jedince a nelze tu porovnávat, který je lepší nebo horší, jak to mají adolescenti u piva ve zvyku. Nenímožné však také jen bezmezně chválit, neboť i jejich produkt má občas trhliny a ne se všemi skladbami se jako posluchač slučuju. Na jejich obranu možná lze jen dodat, že u nás nevychází moc desek, které by byly od začátku až do konce geniální a občas mě to nenutilo přeskočit nějakou tu skladbu.

Cover mi lehce dělal problémy, neboť jsem od malička nemusel moc puzzle a jsem raději zastáncem klasicky ložených bookletů. Naopak od některých plných nepodstatných a nic neříkajích promo fotek a šílených děrovaček bohům a dalším mocipánům se toho v tomto více dozvíte. Nechybí malé bio a detailně rozepsaný tracklist, který mnohdy u desek chybí a člověk někdy ani neví, kdo kterou věc produkoval, natož kdo je hostem na mikrofonu nebo kdo obstaral skreče. Přestože těch alb a materiálů vyšlo mnoho, možná bych u prvního bestofky volil spíše variantu jednoho disku, nikoliv rovnou dvou, ale chápu dychtivost konzumentů a chuť interpretů zasypat je rovnou dvojitou porcí. Nelze se však domnívat, že kdyby se vybral materiál na jediný, že by měl větší údernost? Celkový design je lehce plochý, co se týče barvy, ale nakonec vám ten trojlístek přijde vcelku sympatický a oči si na něj zvyknou. Album „V“ mapuje pět let ve hře GR Teamu a my se můžeme jen domnívat, zda i další pětiletka bude plná zvratů a neplánovaných překvapení a zároveň plodná co se týče dalších nosičů.

6/10