GR Team - 1 (2014; Gramo Rokkaz)

Než-li se začneme hrabat v holých faktech nebo v dojmech deskou zanechaných na mé mysli, dovolil bych si navodit odlehčenou atmosférou menší nadsázky a přirovnání, které mě u GR Teamu napadly jako první. Skupina básníků, která není omezena hranicí jména svého uskupení. Skupina básníků, ve které může své vize citovat každý jedinec na vlastním piedestalu sám za sebe. Přestože přišli o část svých bývalých kolegů a s tím spojeným i odlivem některých posluchačů, tato situace je zocelila a posílila jejich osobitý náhled na své postavení v týmu. A pokud by šéf komiksové společnosti Marvel zavítal na Slovensko, mohl by mít z GR třeba novou obdobu Avengers.

Tak jako Avengers spojuje GR jejich jedinečnost. Danosť budí dojmem jakéhosi patrona typu Gandalfa z Pána Prstenů. Otec myšlenky, který drží svou rodinu pospolu, i když to třeba v reálu může být zcela odlišné. Tono S symbolizuje rozum, logiku a inteligenci. Jeho smysl pro textový detail vzbudí obdiv jistě u nejednoho lingvisty. Spojení chytrosti a smyslu pro vtip dělají z komika baviče. Decko a jeho projev symbolizuje dravost a rebélii v současném systému. Jeho školou je ulice a on jen vypráví svoje asfaltové zážitky. Rebel je mladý a nevybouřený. Nejmladší člen rodiny, kterého vpřed žene jeho dravost a mladická chuť něco objevovat. Dejte tyhle čtyři prostě do kupy a můžeme se ještě divit, co všechno nám mohou nabídnout.

GR Team: Hudba je umění a ne politika, takže nehledáme hlasy lidí za každou cenu!

Cover  není nikterak složitého rázu, přesto asi splňuje to, co si od něj autoři slibovali. Klade důraz na jeden tým, který je složen z plnohodnotných osobností. Možná je tu na mě až moc té černé barvy a chybí mi tu nějaké to grafické unikum, ale proti gustu žádný dišputát. Nemohu nepřihodit plusové bodíky za deluxe edici, která je u nás ojedinělá, a přesto byla vyprodaná hned, což svědčí, že i o takové materiály je mezi námi, posluchači, nebývalý zájem. Proč ne, v zahraničí to funguje běžně.

Seznam hostů se dá brát dvojím úhlem pohledu. Na jednu stranu je celkem chudý, na druhou stranu je zase celkem pestrý. Je faktem, že nahrát klasicky dlouhou stopáž čtyř pilířů o plnohodnotných slokách a k tomu ještě připojit hosty není zrovna jednoduchá věc, přesto mi tu někdo zcela nečekaný chybí. Kromě Boy Wondera se jim podařilo nahnat na jeden track celou Ty Nikdy bandu. Výsledkem je jedna z nejzajímavějších věcí na desce. DMS se dalo očekávat, DJe Wiche se prostě sluší nosit a DJ Spinhandz je osvědčená záruka kvalitních škrábanců.

Když bych se zaměřil na jednotlivé skladby a jejich poselství, přijde mi deska poněkud nevyvážená. Vtipnost a schopnost poukázat na problémy střídají tuctovější témata, bez kterých bych se v celkové stopáži obešel. Team ukazuje i svou sílu jednotlivce, neboť každý tu má po jedné sólo skladbě. Na nejsilnější skladby desky pasuju „Pána Člajna“, který je po dlouhé době opět originální záležitostí ve stokrát vypraných trenkách, dále „GRMRKKZ/TNKDLBL“, které nabízí skvělé propojení dvou silných stájí z Čech a Slovenska, kde MC Gey nasadil textovou laťku opravdu vysoko. Nemohu se ubránit myšlence, že by Tono S a právě Gey mohli spojit své síly více než jen takto. Do třetice hodnotím velice kladně titulní skladbu „1“, která má svou údernost a připomíná mi staré GR.

GR nás vítá v nové etapě svého existenčního bytí a dokazují, že i menší otřes v základních řadách nevykolejí tento rozjetý vlak. Posluchači si musejí zvyknout, celkově si to musí lehce sednout. Přesto se nemohu ubránit dojmu, že jejich sólové projekty mě šmakovali vždy ještě o trochu více.“1“ nabízí vtip, svědectví, nadhled, otevřenost i pokoru. Nebude to jistě deska roku, ale v přehrávačích se udrží a na koncertech bude fungovat dobře.

6/10