Ghostface Killah - 36 Seasons (2014; Tommy Boy Records)

Je tomu několik dnů, co se na pulty eshopů a vybraných prodejen dostalo nové album od Ghostface Killah. Sám autor jej nabídnul již několik dnů předem k poslechu zdarma na svém soundcloudu. I to přizpělo k vlně obrovského zájmu a spršce velice pozitivních hodnocení. Slovy chvály rozhodně šetřit nelze, avšak skutečnou kvalitu ukáže až podrobnější prozkoumání. Račte blíže, příběh začíná.

Poslouchat 36 Seasons je jako koukat se na film..ne..je to ještě lepší, jelikož se jedná o hudbu a pak už se vaši představivosti meze nekladou. Pokuď nemáte problém albu rozumět, rozhodně si jej vychutnáte naplno. Je to šťavnatý, voňavý steak, do ktorého se každý žrout storytellingu zakousne s největší vervou a bude tím zmítat ze strany na stranu jako stafford v amoku. A nebo dojde k vrtění psem? Je 36 Season tak silným šálkem kafe, že zatočí i s otrlým posluchačem, který si myslí, že v tak nabitém roce jako 2014 jej již nic nepřekvapí?

Atmosféru je možno nasát i při poslechu bez jazykových znalostí, příběh však nikoliv, tedy pokud nevlastníte Deluxe verzi, která obsahuje i rozsáhlý komiks, mapující počínaní Tonyho Starkse v rodném městě. Tak si poďme tento příběh maličko přiblížit.

Po návratě z války, po dlouhých devíti letech se Tony vrací do svého rodného města, připravený se usadit se svou milovanou Bamboo, o které si myslí, že na něj věrně čeká. Nic však není po starém, Bamboo má nového chlápka a Tony z toho nijak potěšen. Zklamán odchází a vrací se ke svým někdejším fellas, které reprezentují Kool G Rap a AZ (Skladby Here I go again, The dogs of war), ti však v Tonyho nepřítomnosti žijí lépe a k jeho touze vrátit se na vrchol potravinového řetězce New Yorkského ghetta nechovají ani nejmenší sympatie.

Starks je znechucen stavem ulic ve svým hoodu,  kde převládájí drogy, které berou a prodávají i děti. Tak spečetí osud jednoho ze svých bývalých kolegů Kool G Rapa, který se bezpochyby v tomhle biznise veze. Následně se vydává na misi s jediným cílem, zlikvidovat plevel a převzít hru. V tom mu dopomáha partner Money Micks (Shawn Wigs). Raj (AZ) z toho nemá žádnou radost a tak u přepadu jedné z varen heroinu dojde k "náhodné" explozi, která Tonyho málem zabije a rozpustí mu tvář. Jeho parťák jej ale vytáhne z baráku a s pomocí doktora X (Pharoahe Monch) vytvoří plynovou masku, která mu umožňuje žít. Aby toho nebylo málo, Raj na něj našije zločin a nechá jej zavřít do basy, odkud jej dostáva Bamboo, která se cítí provinile, že Tonyho opustila kvůli Rajovi.

Je čas se mstít a to na obou stranách, Raj odpraví Money Mickse a tak se Tony vydává na cestu krveprolití a bez milosti likviduje všechny dealery a zkorumpované policisty i Rajem. Nakonec odhaluje své plány ve skladbě Call my name a stává se jakýmsi temným hrdinou New Yorkského ghetta, který pochoval svého nejlepšího přitele ve vlastní předzahrádce.

Teď ale k hudební stránce tohoto díla - hudba je komponována živou kapelou The Revelations, co albu bezesporu přidává neopakovatelnou atmosféru gangsterského filmu osmdesátých let. Avšak ostřejší flow Ghostface Killah a AZho se v hodně místech mijí s beatem, lehké, jemně hrající tóny kapely nestačí držet dech se syrovostí a přísnou dikcí, kterou GFK celý album předvádí. Slyšet však na jednom albu tři storytellingové velikány je opravdu příjemné. Ocenit je také nutno konceptuální zvládnutí alba, kde soulovější prvky jako sólo zpěv Kandace Springs (Bamboo) působí jako oživení alba a přináší již výše zmiňovaný feeling mafiánských filmů.

Mile překvapí a potěší výkon méně známých jmen jako Shawn Wigs, nebo Nems, který skvěle sekundují monstrozním slokám, které sází AZ a GFK. Kool G Rap je výborným oživením každého tracku, ve kterém je slyšet a je nutno říct, že je veliká škoda, že se mu nedostalo větší role. AZ kraluje svou flow, Ghostface naopak drtivě převažuje v kvalitě lyrics, které se topí v metaforách a slangu, co však nemusí zbytek neanglicky hovoříciho světa až tolik ocenit.

Nelze upřít silný odkaz alba z pohledu staršího emceeho a dekadence vyjádřená formou drogového úpadku New Yorku může být analogií ke dnešní mainstreamové scéně, kde se klasiky, jakou Ghostface nabízí v 36 Seasons jen stěží dostávají do popředí v hranosti a oblíbenosti. S pocitem sklíčení je však nutno dodat, že PR a reklama kolem alba převýšila výsledný efekt. Jestli za to může volba hudebního zpracování, nebo délka poslechu pouhých 40 minut, těžko posoudit, avšak je nutno tleskat nápaditosti a slovnému umění všech zůčastněných.

7/10

Marty - Bbarak