Gambrz Reprs - MInisterstvo Pro Místní Rozvoj (2013, Gambrz Reprs)

Upřímně řečeno, přestože je tohle album už třetím počinem kapely, u které dodnes nevím kolik členů vlastně má a jak se kdo vlastně jmenuje (důležitý je ale, že to ví oni), pro mě je tohle jejich debut. Nebo já to tak aspoň beru.

Všechno to na mě působí tak nějak profesionálněji, propracovaněji a to počínaje velmi slušně působícím digipackem, přes koncept, zvuk a celkové zpracování desky. Možná je to jen můj dojem, tohle mě ale hned napadlo.

Už před vydáním Gambrz slibovali, že uberou od svého nezaměnitelného a nenapodobitelného stylu, který je sice na jednu stranu strašně originální, ale na druhou je to někdy až na úkor celkového poslechu. Prostě se rozhodli, že upečou dort, který bude pro lidi stravitelnější, aby neskončili v křeči na zemi jako chamtivý pes v pohádce Jak pejsek s kočičkou pekli dort. Musím říct, že ubrali, ale ne zase natolik, aby si rozmazali ksicht, který poslední roky pracně budovali a ztratili svůj rukopis. I když po pravdě třeba track “Hotel Družba“ a.k.a. Freddy Krueger-sněžný skůtr se stal hymnou chovanců psychiatrické kliniky v Bohnicích a zpívají si ho vždycky, když jedou autobusem na hory.

Na čem deska MPMR stojí či padá (nehodící škrtněte) je to, že zní jako typicky česká rapová deska se všemi atributy, které k tomu patří. Český smysl pro humor, český sarkasmus, ironie, parodie, popichování…Bohužel u nás je pořád ve zvyku, že pokud něco zní hodně tuzemsky, tak to hned znamená, že to zní dřevnatě, kostnatě a není to dost „cool“. To bude navždy hlavní „problém“ u Gambrz, že jim někteří místní „světoběžnici“ budou vyčítat, že zní jako vesničani. On to v podstatě takovej vesnickej rapovej bigbeat i je, ale v dobrém slova smyslu. Vrcholem téhle definice je třeba poslední kytarová skladba “G-ska“, ale i v ostatních se pasují do rap punkáčů. Punk rap is not dead.

Kvůli frázování a celkovému instrumentálnímu podání v některých skladbách jako “Scházení“ nebo absolutními rýmy plné “Zaražené prdy“ vás tradičně napadne paralela s Chaozzem či pozdějším Prago Union, který mi zase přijde na mysl při poslechu songu “Pupek“. Je evidentní, kdo tuhle partu nejvíc ovlivnil anebo lépe řečeno pořád silně ovlivňuje a že jeden z členů sedí současně na dvou gramcích. Z české klasiky přebírají samozřejmě to nejlepší a to je ten humor, který mě osobně baví nejvíc ve skladbách “Bakaláři“ pojednávající o studentském životě („udělal sis bouli v aule, souložil se stegosaurem, mluvil se zeleným Raulem, v bazénu si plaval prsa“), “Poltergeist“ s mluvícím vycpaným srncem (Georgo sice nestíhá s dechem, ale to se dá pochopit, když si ho přitom honí) anebo zmiňované “Zaražené Prdy“ („S holkou jsem spal naposledy, když jsem spal“). „Řekni mi, kdo dneska dělá nápaditý věci, invalidní fantazie, ordinérní kecy“. Do jaké skupiny patří Gambrz je asi jasné.

Gambrz Reprs byli vždycky hlavně koncertní skupinou a někdo poslech jejich desek odsouval na vedlejší kolej. Teď se ale pohnuli správným směrem. Papeže sice tahle deska moc nepotěšila, vás by ale mohla. Mě některý skladby rozesmály.

6/10