Evil Dope - Produkt doby (2014; ZNK)

Všude kolem nás je chaos. Je všudypřítomný, nasáklý v každém jedinci a pohlcuje ho jak žíznivce tekutý písek uprostřed Sahary. Lačnost po majetku, moci a vlivném postavení dělá z lidí krvežíznivé bestie jdoucí přes mrtvoly. Tento sociální systém u nikoho jiného na zemi nevidíme a ostatní živočišné druhy musí nechápavě kroutit hlavou, jaká zvířata ve skutečnosti jsme. Nelze se však odkazovat jen na současnou dobu, neboť prostředí, jaké si vytvoříme, takové taky máme. Ulice taky nevychovala gangstery, ale prostředí, jaké na ni bylo vytvořeno, stalo se potom školou života všech jejich obyvatel.

Mohl bych opět napsat, že i u desky Evil Dopa slyším náznaky sklonu k násilí, ale abych pak několika českými deníky nebyl pasován do role věštce, který opět předpověděl další smrt, zanechám nyní těchto domněnek. Vůbec první, co mě do dnešní doby nebouchlo do nosu jako tři kouzelné oříšky Vladimíra Menšíka, je fakt, že přestože horror core je natolik úzký a ne tolik zastoupený ve světě, ale když už ho někdo okusí z druhé strany publika, zní originálně. I v případě člena Terror Crew se nedá mluvit o nějakém plagiátorství nebo vykrádání ostatní hrstky tuzemských interpretů. Už jen z tohoto poznatku by si měli vzít příklad ostatní zástupci českého rapu. Evil je tvrdej, texty mají dobrou kadenci, a přestože občas slyším arytmické šolichy v podávaných řádcích, dá se jedno oko přimhouřit. Zvolený projev řeže jako pilka v sérii Saw, tudíž ne silou, ale v přerušovaných intervalech protkaných nářky. Neklade se tu na něj takový důraz jako v případě Řezníka a více je celý požitek směřován k obsahu.

Právě u něj každému posluchači dojde, že autor moc dobře ví, kolik je jedna plus jedna a většinu svých tahů má v tracklistu zvoleno cíleně. Žádné prvoplánové nechutenství podávané publiku proto, aby se co nejvíce vyzvracelo u reproduktorů a poukazovalo na něj černým prstem. Dobrá slovní zásoba u poslechu dává velké plus do finálního součtu, celkový dojem však mnohdy kazí fakt, že předzvídavost tu má zastoupení možná až přílišné. V půlce myšlenky už člověk mnohdy tuší, jaký závěrečný rým dostane a kam se vše bude ubírat. Možná kdyby Evil více zvolil důmyslnější podání, bylo by celé dílo ještě víc bohatší i pro degustátory českého jazyka.

Skvělým nápadem je cover, který by ani nejzběsilejší aranžování nevynahradilo. Přestože je chvilkami celý obrazec možná až přeplácaný, je to zřejmě i tím, že i samotné téma „produkt doby“ obsahuje tolik skulinek, kam může autor zabrouzdat, že to nelze snad ani vyjádřit jednoduchou karikaturou. Je třeba uznat, že český horrorcore si dává na svých obalech vždy záležet a nebere je jako pouhé pouzdro pro svou myšlenku. Hosté, které si Evil na svůj debut přivedl, nikoho nepřekvapí a tohoto žánru znalé ani neurazí. Hlavní fakt je ten, že se mi u autora líbí, že na hostech nestaví desku a všechny spoluprace nedává do popředí. Hádes, Řezník i DeSade jsou dobrým dokořeněním pochutiny, která by však bez jejich účasti neměla zásadně jiné aroma a chuť. Dokládá to myšlenku, že Evil si chce svůj díl koláče zasloužit sám a nevést se jen na ohonu aktuální přízně.

Přestože se při našem rozhovoru snažil Evil obhájit svůj produkt, který dle jeho slov zase tak není horrorcorové album, způsobem interpretace k tomuto žánru zařazeno prostě být musí. Nelíbí se mu rap proudového stáda, které nemá v textech co nabídnout, poukazuje na problémy, které jsou kolem nás a často se o nich společnost bojí mluvit. Umí se vžít do role úchyla, který sleduje svou oběť, až nakonec něžné pohlaví uloví. A pokud jsi silné povahy a podaří se ti celým tím negativem prokousat, žádný světlo na konci tunelu na tebe nečeká, neboť zjistíš, že bude ještě hůř. Jak sám autor nastínil, nejlíp se má ten, kdo se ani nenarodil.

Produkt doby je deska, která vám může mnohé říct, bohužel však mohlo být zapracováno více na způsobu toho sdělení, aby některé slovní spojení nesklouzávali ke klišé. Občasné rytmické nepřesnosti kompenzuje čistý a srozumitelný projev, který by se neztratil ani v nějakém metalovém podnesu. Produkční stránka má svou sílu a rozhodně neurazí, stejně jako celkový dojem z tohoto alba. Pro svou originálnost ho nelze porovnávat s ostatními členy stáje ZNK a já věřím, že další deska, která vyjde, hádám, za kratší čas než jeho debut, bude ještě lepší a na některých nedostatcích zapracuje.

5/10