Elpe - Kto to je? (2015;Spirit Music)

Poznáš ho po hlase, ale nevíš, kdo to je. První věta, která je zároveň citací ze skladby Elpeho debutu "Kto to je?", celkem trefně vystihuje autorovu pozici krátce před vydáním. Od roku 2013, kdy se tenhle střelec objevil v první výraznější spolupráci se Zverkym ve skladbě "Pre túto chvílu", se stihnul mihnout na prakticky každém důležitějším releasu. A to až tak často, že některé komentáře internetových kritiků z povolání volaly, aby si vzal Elpe na chvíli dovolenou. Talentovaný rapper, zpěvák a beatmaker se mezitím vším uhnízdil u prověřené adresy Spirit Music, odkud nyní posílá svůj debut "Kto to je ?".

Vzhledem k hostující roli, nejčastěji v refrénech, jejichž náplň bývá uzpůsobena tématu skladby, kde nemá Elpe tolik prostoru rozvinout vlastní já, je podtitul "Kto to je?" i přes autorovu aktivitu celkem na místě. Kromě toho, že tenhle člověk umí slušný beats a tyká si s vokodérem, o sobě během předchozích dvou let mnoho neřekl. Přesto si tenhle  jezdec dokázal vybudovat respekt mezi posluchači během relativně krátké doby. A to i přestože autor nedisponuje obvyklým typem charisma nebo křiklavé sebeprezentace. Nic z toho však není záruka toho, že dokáže sám bez problému utáhnout celé vlastní album.

O Elpem se tak dá říct, že za něj skutečně mluví především jeho muzika. Z debutového LP se dozvíte mimo jiné o jeho dětských krocích po piánové klaviatuře, o prvních láskách (Kráska a Zviera), o sebevědomí, jehož nedostatkem rozhodně netrpí (Diktátor, King Kong) nebo o tom, že má "Stále hrubý penis". Témata i náhledy na ně jsou vesměs tradiční. Elpeho lyrika je civilní a vzhledem k moderní produkci pracující převážně s trapovými prvky i značně přiléhavá. Nechybí užívání metafor, které jsou na standardní úrovni ve srovnání s jinými interprety. Žádné náročná obrazná vyjádření, ale jednoduché srovnávačky aka: "Som narcis ako Kadaffi". Z textů je též patrné, že autor má slušný přehled a určitě se nejedná o holé popisování skutečnosti jako v případě Otisova posledního LP.

Na Refewově debutu "Na kredit" jsem nedávno postrádal větší práci s efekty. Elpeho deska je v tomto ohledu pravým opakem. Rád bych zhodnotil, nakolik je Elpe dobrý zpěvák, ale vokodér, který dokáže mnohdy suplovat nejednu mezeru, je téměř všudypřítomný. Album "Kto to je?" bych si tak dovolil doporučit spíše milovníkům moderního soundu než posluchačům očekávajícím řemeslný přístup k věci. Kde mám už ale trochu problém, je flow v rapovaných slokách, kde je Elpeho projev i přes dobrý hlasový základ při nejlepším přímočarý. A když má pak úvodní represent "Kto to je?" stejnou ráži jako lovesong "Kráska a Zviera" nebo egotrip o dvě stopy dál, stává se pomalu ze stopáže o pětačtyřiceti minutách stereotyp. Jinými slovy, chybí mi tu nějaká fráze, která by mě chytla za ucho už při prvním poslechu, asi tak stejně, jako této recenzi chybí nějaká šťavnatější expresiva.

Hudební podklady na albu obstarala celá plejáda producentů, specializujících se toho času zejména na trap. Nechybí tedy experti v tomto oboru jako Special Beatz či HomieBeats. Grimaso jde opět proti proudu a servíruje boom bap v pecce "Mnoho krát". DJ Wich zůstal v singlech "Všetci nám možu..." a "Kráska a zvíře" věrný svému rukopisu, nicméně již poněkolikáté opakovaná melodická schémata se rychle oposlouchají. Přitom je to paradoxně sám Elpe, kdo nastavil mezi hudebníky nejvyšší laťku. Alespoň co do jedinečnosti. Elpeho beaty znějí příjemně živě (Sám sebou), byť jim občas chybí specifičtější rukopis (Pokým to hrá) a vedle písní s elektronickým základem lépe vynikne jejich akustický rozměr. Po hudební stránce je tedy album "Kto to je?" pestré, což si pochopitelně bere svojí daň ze zvukové celistvosti.

Je příjemné, že debutant Elpe nevsadil v guestlistu hned na nejzvučnější jména česko-slovenské scény, což by vzhledem k tomu, kolik MCs mu dluží "osmičku", klidně mohl. Kdepak. Z profláklých tváří se na albu objevily jen Otis a Moja reč. Slokou přispěl také Shomi. Zbytek pozvaných naopak nahrazuje Elpeho pozici tam, na níž byl dosud většinou hostem - v refrénech. Téměř rádiovým vokálem s precizní výslovností přispěla VeronikaS. Temperament, který projevila Mamba v pecce "Iná" na Zverkyho posledním sólu, se naštěstí opakuje i refrénu skladby "Kráska a zviera", i když rap slovenská interpretka tentokrát vynechala. Lehce popové prvky dodávají příspěvky Anabely Mollové a Ezyho ve skladbách "Viem že som viac" a "Sám Sebou".

Po poslechu alba "Kto to je?" bych si těžko dovolil označit Elpeho za nejtalentovanějšího nováčka ve hře, byť jsem se dosud touto frází z autorova singlu "Všetci nám možu..." rád oháněl. Elpe je ve všech ohledech talentovaná duše - dokáže v jediné skladbě zahrát, zarapovat i zazpívat. Autor však zatím ani jednu z těchto pozic neobsadil natolik sebejistě, aby na ní mohl kralovat mezi ostatními. Pro někoho může být Elpe ekvivalentem zpěvných vokálů, pro mě bohužel zůstává ekvivalentem vokodérových efektů. Proti gustu samozřejmě žádný dišputát, ale nemohu se zbavit dojmu, že celý efekt má hlavně zakrýt nedostatky. Rapper, který má natolik dobrý hudební sluch, že utáhne vokál, aby následně podával jednotvárné výkony ve slokách, je zvláštní paradox.

5/10