eLKa a Dalda - Apokalypsa (2013)

Cestovatel v rýmech, jeden z předních freestylerů tuzemska alias eLKa, prošel témata křížem krážem ve svém deníku a dospěl zřejmě k tomu, že náš systém je jedna velká Apokalypsa. Novou deskou nám přináší spoustu rad do života, spoustu jeho osobitých náhledů na sociální problémy, celkově na lidstvo jako takové a vyvozuje z toho závěry, které bystré posluchače jistě donutí k zamyšlení. eLKa přináší na trh něco, čemu nelze upřít, že má inteligentní kořeny.

Prošel si přirozeným vývojem. Vývojem, jenž je běžnou součástí osobnosti. Nikdy by mě však nenapadlo, že eLKa za ty dva roky od poslední desky projde takovým vývinem, že bych ho na nové desce po hlase málem nepoznal. Jeho projev přitvrdil, jeho nesouhlas s tradičními hodnotami je tu znát z každého rýmu a každé slabiky, na kterou klade na Čechy nezvyklý důraz. Je vyzrálejší, ustálenější, ale zároveň v polohách bohužel i více monotónní.

Bohužel jednotvárné jsou i podmazy, které má na svědomí Dalda. Po poslechu celé desky nemohu říci, že by byla špatná. Tato deska vás nemůže urazit, ale nemá vás pořádně ani čím nadchnout. Po měsíci si asi nevzpomenu, že sem měl takovou desku v uších. Oba aktéři přinesli na trh něco, co tu už bylo, jen si vzali odtud něco dobrého, a kousek zase támhle a spojili to v celek. Po textové stránce mi obsah připomíná, jako by si autor vzal trochu toho sociálního nesouhlasu Revolty, Hi100rické znalosti Luzera a sloučil to pod svou brilantní freestyle flow. Po technické stránce nemůže člověk říct ani hlásku, neboť eLKovi kvality mu nelze upřít, přesto se nemohu zbavit dojmu, že Deník cestovatele, byl barvitější a pestřejší, i když se tam tematicky ještě dosti hledal. Velká změna je asi díky změně producenta, neboť Fatte špatné věci nedělá a já měl asi bohužel přehnané očekávání, že nový producent nezůstane v kreativnosti pozadu.

Úderné podmazy Daldy za přispění eLKovi kadence dotváří dílo, které na vás útočí více než kamikadze u Pearl Harboru.  Fanoušky sociálních a politických problémů si touto deskou určitě naklonil na svou stranu, bohužel tu máme i fanouškovskou základnu, které ho znají jako freestylera s batůžkem, který byl veselý a ty nyní asi příliš neoslní. Veškerý svůj nesouhlas se ale za ty roky zřejmě nahromadil a bylo potřeba ho ventilovat. Na textech je zcela patrné, že eLKovi není současné dění u nás i ve světě lhostejné a konkrétní příklady a metafory dokazují, že je celkem obstojně v obraze. Po poslechu alba může člověku, který se pevně zaposlouchá i docvaknout, že se posouvá jen čas, ale lidé se točí v kruhu stejných problémů bez ohledu na to, zda se píše rok 1000 př. n. l., a nebo rok 2013.

Zajímavě zpracovaný cover nabízí několik variant, jak ho může člověk chápat. Banda mocipánů sedících u stolu rozhodujících o osudu lidí, se nesnaží pro lid, ale za účelem zisku, což dokládá pakl bankovek uprostřed stolu. Velká pyramida lidského potravního řetězce, na jejímž vrcholu je oko „Velkého bratra“, který nás sleduje. eLKa poukazuje, že demokracie není zase tak demokratická, jak se v učebnicích a vizích jeví. Vnitřek je doplněn o obrázky aktuálních problémů, které zároveň zmiňuje ve svých textech. Originálně je zpracovaná i zadní strana, kde člověk prosí církevní osobu o odpuštění a s bankovkami v ruce doslovně žádá o vykoupení své duše.

Mezi hosty lze narazit na Seana Strange, Lorda Lhuse, MVP a nebo Kalima. Možná mi tu chybí Matheus, ale chápu, že je to takový optimista a hračička, že by nejspíše nezapadal do celkového konceptu desky. Mezi nejsilnější skladby desky považuji skladby „Život za pravdu“ a „Čechy Čechům“. Jak jsem již zmiňoval o několik řádků výše, eLKa přinesl na trh desku, která sice nemůže být považována za revoluční, přesto se jedná o počin, který stojí za vaši pozornost a minimálně jeden poslech.

5/10