Ektor - Alfa (2017)

Už je tomu hezkých pár století, co směnný obchod vystřídaly zelení kapříci, jenž mocně hází ploutvemi v kapsách či peněženkách. Peníze jsou až na prvním místě, dnes by se kolem nich točil i Bohumil Stejskal se svým kolotočem. Také další deska Ektora poukazuje na nedílnou součást měny v jeho životě a úspěchu. Co musel obětovat a čeho bylo nutné se vzdát, aby byl dnes tam, kde po právu je? Napadá mě pak otázka, zda neměl vydat své nové dílo o pár měsíců dřív - mohl by se pak ucházet o post ministra financí. Teď ale vážně, nahlédněme pod pokličku „Alfy“.

Řecko je již pár let v recesi a není se čemu divit, když schopné byznysmeny pouští v rámci Schengenu do světa. Jihoevropská země by nestrádala a mohla prosperovat nejen z cestovního ruchu. Ektor totiž i na novém díle budí dojem vyzrálého obchodníka, ba co víc, na nové desce odfoukává háv toho, co všichni tušili, ale nemluvilo se o tom nahlas. Nedokážu odhadnout, jak čisté ruce má v roce 2017 autor této desky, ale dle výpovědní hodnoty asi jako sníh z kolumbijského pralesa. Někde se ale ten první kapitál otočit musel, někde se muselo dotovat první laškování se studiem a nebudeme si tu lhát do očí, a říkat, že malá země ve středu Evropy dokáže uživit dvě stovky rapových jmen.

Ektor vsadil opět na to, co mu jde nejlépe. Úzký okruh témat, které mu sedí, ve kterých dokáže vykreslit svůj smysl pro humor a nadsázku, která se při hlubším poslechu mění v realitu, nad kterou jedni kroutí hlavou a jiní v ní vidí svůj životní sen. Koláče ale nejsou bez práce, proto sledujeme na nemalém počtu momentů „Alfy“ popis té cesty. Je třeba si vyčistit okolí, oprostit se od groupies a neustále si krýt záda. Bylo by také nemyslitelné, kdyby se na desce nevyskytovala skladba, která by poukázala na lehkost dnešních žen a promiskuitní dobu. Ektor se rád pohybuje tam, kde je ročník 1970 a starší pohoršen a využívá svých životní postřehů k tomu, aby odlehčeně upoutal pozornost posluchačů.

To se mu daří opět bravurně. Jak již nám v minulosti dokázal, má patent na skladby, které zlidoví. Dobrá slovní zásoba by mohla být využita i v širším záběru, ale asi bych ani nečekal, že mi Ektor začne z repráků filozofovat a rozebírat se mnou globální oteplování. Jednoduché a úderné refrény se vryjí do paměti a na koncertech budou zcela jistě opakovány nejen v prvních řadách. Jde o úhel pohledu, zda má tato tvorba co nabídnout náročnějšímu publiku, zda se nejedná jen o aktuální ruku, která dokáže ovlivnit současnou generaci a pak se vytratí jak Krejčíř s kufry z Ruzyně.

Hlavním aspektem porozumění je nutnost přistoupit na jeho hru. Již několik let nám dokazuje, že po technické stránce mu není moc co vytýkat, také volba beatů je z naší strany chválena. V tomto bodu pak zbývá už jen ten obsah, autentičnost výpovědní hodnoty a umění prodat své myšlenky. Ektor na nové desce zvolnil, netlačí hlasem na pilu, ale klade důraz na obsah svých slov. Tato poloha mu sedí a zdá se, že se konečně našel a mnohem obstojněji pracuje s barvou a rozsahem. Hudebně se směje tam, kde jiní s vírou západního copyrightu lámou zuby o obrubník. A když už si myslíš, že nás nemá čím překvapit, přijde nečekaný výběr hostů.

V případě Strapa se to dalo čekat, tihle dva jsou jedna ruka již od dob, kdy Ektora ještě téměř nikdo neznal. Tehdy byl pozván na EP, které slovenskému lyrikovi otevřelo brány dokořán. Spolupráce s ostravským mafiánem Barracudou se dala očekávat a nedopadla vskutku zle. Tihle dva si asi vyjdou vstříc nejen na zvukové stopě, chápej v obchodním duchu. Alfa pak překvapí účastí Smacka a Resta. Zatímco prvně jmenovaný mou pozornost příliš neupoutal, ostatně jako celá skladba, člen stáje Ty Nikdy je příjemným oživením. Kvitujeme pak také obnovenou spolupráci s DJ Wichem, „Ikaros“ patří k nejsilnějším skladbám nejen této desky, neboť jindy mnohdy uzavřeného Ektora otevírají a vykreslují také jako člověka.

Nejslabšími místy „Alfy“ jsou bezesporu věci „Sám doma“ a „To by nečekali“. Zbytek lze zařadit do sekce vydařených věcí, které si zaslouží nejen vizuální zpracování. Silné refrény, chytlavé melodie, zajímavá výpovědní hodnota, která má co nabídnout, pokud se filozofii Ektora otevřeš a přistoupíš na jeho pravidla. Jediný gangsta rapper v Čechách? Ještě pár let počkám, než tenhle odznak někomu na košili přišpendlím. Album „Alfa“ by mohlo posloužit jako dobrý učební prvek na Obchodních akademiích, neboť nabízí srdce obchodníka a modeluje hned několik klíčových tras k úspěchu. Zapomeňme na grafy, tabulky a vzorce, která stejně v praxi nikdy nevyužijete. Ektor nabízí učebnici ze života.

8,5/10