Druhá Strana - Synusojda (2014; DRUHA STRANA s. r. o.)

Upřímně jsem se před necelým rokem velmi podivoval videu, na které jsem narazil na youtube, neboť Moloch tam tenkrát avizoval comeback Druhé Strany. Tehdy mě napadlo, zda pár týdnů starý útok na adresu Rytmuse nebylo jen cílené promo, aby se vědělo, že tu nějakých Moloch vůbec je. Nalijme si čistého vína, neboť vládce labelu Hudba zdola je známější především pro starší posluchače, nežli pro mladou generaci. Po zmiňovaném videu jsem byl zvědavý, co legendární petržalská formace nabídne po letech společného ticha, přesto jsem však zůstával skeptický, dokud neuslyším zvukovou stopu, na které se oba členové postaví bok po boku.

Sedm let je docela dlouhá doba, po které oba autoři spojili své síly ve společný nový projekt nesoucí název Synusojda. Mohu se jen domnívat, zda za tím stojí společný nesouhlas se současnou hudební nálepkou, pokus o restart Mikyho kariéry či dokázání Molocha, že nepatří do rezavého železa. Třeba za tím stojí i nějaký jiný důvod, který se ke mně jednoduše nedostal a do hlavy jim nevidím. Nicméně stalo se tak a je potřeba si na rovinu říct, že nová deska má s předešlou diskografií velmi společného, ale zároveň se liší jako příbuzný přes deset kolen vzdálený.

Upřímně jsem se velmi podivoval opětovného spojení Mikyho Mory a Molocha, neboť přestože oba inklinují k pouliční formě a zažitému obsahu sdělení, který laboruje s životními zkušenostmi nejen jich, ale i přátel a lidí okolo nich, oba poslední roky svou cestu dláždili poněkud opačnými směry. Zatímco Moloch inklinuje spíše ke klasickým zvukům a starým zlozvykům scény, Miky rád experimentuje s novými  trendy a snaží se držet krok s dobou. Opravdu jsem byl na vážkách, jak by toto spojení mohlo skončit a zda neskončí tak, že půl tracku bude zcela jiného rázu, než polovic druhého, přesto se stále bude jednat o stejnou stopu. V tomto bodě však musím přiznat předčasnou křivdu, neboť chlapci se naladili na společnou vlnu. Nevím, do jaké míry kompromisu to bylo na jedné či druhé straně, ale sladili se.

Mluvil jsem v předešlém odstavci o jisté podobnosti s předešlými alby, ale i značnou odlišností. Tou hlavní je hudební stránka. Mohl bych si opět rýpnout do Molochova rapu, že je občas stále mimo rytmus, ale musím podotknout, že za ty roky udělal notný kus pokroku, a tudíž mu pod nos nebudu strkat to, co mu stále mnozí vytýkají. Zaměřme se na produkční část, která je opravdu obrozením této skupiny, neboť mnoho instrumentů z této desky není již tak ortodoxním stařečkem, nýbrž i současným trendem nasáklý živel, který zaujme i mladší generaci. A to byl možná i záměr obou autorů, neboť ta první generace DS už má zřejmě své rodiny a na koncertech je uvidíte velmi poskromnu, možná vůbec. A pokud chce interpret být živen ve státě, kde prodej končí již první den po několika stém stažení z internetu, musí zaměřit svůj marketing na koncerty, které jsou chléb náš zdejší.

Nový zvuk by měl být jistě přínosem těchto veteránů, neboť jména typu Peter Pann, ABE Beats, DJ Mike Trafik, ale i Hajtkovič jsou osvědčené producentské tváře, které zcela jistě s dobou jdou a přizpůsobují se jí. Deska oproti hudební části plné hostů neobsahuje žádného hosta na mikrofonu, neboť DS si chtěla svůj comeback zcela jistě užít a nestavět ho na žádném cizím jménu.

Proč Synusojda? Pokud jsem správě pochopil záměr autorů, chtěli posluchačům ukázat, že nejen textový obsah, ale i životní události se točí v jisté periodě zakryté jen soudobým hávem. Lidé se stále potýkají se stejnými problémy a taktéž i interpreti. Jednou nemají co nabídnout po textové stránce, jindy hledají sebe sama ve filozoficky pojatých otázkách společenských a sociálních problémů. Vše se točí stále do kola. Baví mě nápad DS na situování postupnosti skladeb, neboť v nich vidím lehký náčrt životního děje.

Musím se pozastavit trochu nad výroky autorů a následných skladeb na nové desce. Například hned druhá skladba „Čo si jak“ mi přijde velmi chytlavého rázu, která má za úkol se vrýt do paměti možná až příliš na úkor textového obsahu. Pokud bych tento záměr odtušil správně, protiřečilo by si to s výroky Molocha na adresu Rytmuse. Je jasné, že dnešní generace posluchačů vábí chytlavé a jednoduché refrény, nicméně možná u formace, která preferuje obsah nad hudebností, to přinejmenším lehce bije do očí. A nejen v této skladbě.

Baví mě způsob, jakým DS ventiluje pouliční život, i když někdy možná až trochu skepticky, neboť chápu, že bití v panelovém pralese není ideální a Petržalka není zrovna kout Slovenska, který by hojně vyhledávali turisti. Velmi mě zaujala skladba „Los konfidentos“, která má asi nejsilnější obsah sdělení, který zároveň koketuje s originální myšlenkou, kterých je dnes poskromnu. Tracky typu, my jsme tu byli, ještě když vy jste…… příliš neřeším, neboť mě přijdou jako klišé doplnění tracklistu. Netřeba si přeci dokazovat neustále dřívější narození a zažití časných dob rapového rozkvětu ve zdejším kraji.

Cover není situován nikterak složitě, nicméně obsahuje několik pojítek, které vlastníkovi pevného kusu nabídnou indicie, o čem vlastně deska pojednává. Přední strana dokazuje, co v rapu v roce 2014 převládá. Vidíme zde několik euro bankovek, což má přiblížit prioritní zájem interpretů. Po otevření narazíme na tváře obou autorů. Mezi nimi je situován kostlivec a já se mohu jen domnívat, zda je to ten, kterého tahají ze skříně jako úsvit nových zítřků. V tomto kontextu mě napadá i fakt, je na coveru možné v různých částech spatřit i obrázek audio kazety, vždy otočené stranou B, což by mohlo značit nový nádech Druhé Strany, obrození, možná i částečnou reformaci priorit.

Miky Mora a Moloch Vlavo jménu Druhá Strana rozhodně ostudu neudělali, přesto se bojím, že cílová skupina posluchačů nebude opět příliš velká, neboť svými osobitými texty a pojetím mládež nejspíše příliš neosloví. Na druhou stranu je zřejmé, že se kluci vydali dobrý směrem, neboť dokázali, že nejsou jen zapadlí vlastenci, kteří si skálopevně prošmajdávají svou cestu veteránů a i hudebně vzpomínají na starou dobu. Nová deska Synusojda dokládá, že i staré tváře mají stále ještě co nabídnout.

7/10