DramaKár & DJ Damian Custom - Prievidzský masaker motorovým flowom (2015; Balkon Recordzz)

Letní sezóna začala a pokud přeslazených teplých hitů tvůj glykemický index skáče salta, je na čase přitvrdit a změnit lehce tóninu. Klepavé high hats, ostrý snare a flows, které nestíhaš ani po několika poslechnutích. Prievidzský masakr jsou brutální jatka všech ukňouraných pop-rapových interpretů. Boombap v řeznické košili si brousí dlouhý nůž i na tvé ušní laloky.

Prievidza je industriální město, kde se rozhodně nikdo na Beverly Hills hrát nemůže. To ovlivňuje výrazně i podání a projev v tvorbě lokálních hudebníků. Jestli jde o tvrdé, nekompromisní podmazy, nebo texty, za kterých tvrdost by se nemuseli stydět ani naši vzdálení bratři z amerických ghet. DramaKár si skutečně nejede v líbivosti ani poslouchatelnosti pro široké masy. Nehledejte trendový trap, popové vokály ani vokodér, spíš doubletime rap a beaty co kopou do posluchačů jako Dan Landa.

Odkaz a poslání tohoto alba je jasné již z názvu Prievidzský masaker motorovým flowom. Bude to lokální, bude to syrové a bude to bolet. Již v první skladbě Masaker se DramaKár označuje za 100 koňový flowostroj. Nelze nesouhlasit, do třídobého beatu svůj doubletime trefuje přesně a úderně. Otevření nadmíru povedené. Úpřimné vyznání lásky k svému rapu ve skladbě Dáma dám patří k nejlepším ódam tohoto typu, co jsem měl možnost ve slovenském rapu slyšet. Přibližuje se snad jen Moja Reč se skladbou Najmocnejšia defka. V kombinaci s nostalgicky znějícím samplem vytváří zpívaný refrén vytváří silnou atmosféru. Zároveň je snad jedinou skladbou z alba, která by mohla přitáhnout i pozornost středoproudého posluchače.

Osobní témata sklamání a poučení střídají skvělé příběhové linky, jako třeba skladba Cesta, kde featuje Pidži. Z textu se dovídáme, že se dostal do basy, kde psal texty. Tato skladba vzniká po jeho návratě. Způsob vykřeslení příběhů je velice živý a skladba nenudí i když má víc než pětiminutovou stopáž. U příběhovek však silně dominuje skladba Lacné víno, kde se hostovačky zmocnili lokální Balkon Records. Jak stopa plyne, vzniká vám před očima jasný obraz bezstarostné mladosti, podpořen levným vínem a silnou dávkou nostalgie ze vzpomínek vlastných. Opět silný a energický zpivaný refrén dělá kostru celé skladby a není problém si ji pustit v rotaci několikrát po sobě, i když má téměř 7 minut. Není problém si zapamatovat refrén na první poslech, nepůsobí však levně a popově. Nelze nezmínit ani egotrippin skladby jako DramaKár 2 nebo skvělý remix staršího tracku Píla, kde DramaKár ukazuje svoje neuvěřitelné schopnosti ohýbaní slov a skládaní rýmů. Je evidentní, že se nespokojí s prvním rýmem, který jej napadá a výborně pracuje s rytmikou slov celých textů. Ani územně zaměřené opisy ve skladbách Prievidžan a Slovák nejsou slabým článkem alba a nabízí odlehčený pohled na lokální i národní nedostatky a přednosti.

Samostatní kategorií je pak skladba Kopem ho. Ve spolupráci opět Pidži a další člen labelu Balkon, Zmetok. Tuto skladbu lze již dnes označit za klasiku. Beat navozuje atmosféru temných devadesátek, kdy se slovenský rap jen klubal ze své skořábky a pod nohy mu všichni házeli klacky. DramaKár by rád vyhodil do povětří všechny typy s ofinkou, které k rapu přičichli před týdnem a nebojí se opřít i do Majka Spirita, kterému chce zhasnout refletory a světla.

Nelze nevychválit produkce Damiana Customa. Vždy, když vidím album, které produkčně nese jeden člověk, nastáva silna skepsa, zda album nebude nudné a jednotvární. V případě Prievidzského masakru o tom však nelze ani uvažovat. Je nutno ocenit word cuts, které můžete slyšet v intrách několika skladeb. Plejáda zvuků, silné smyčkové samply ale i samotné bubny tvoří pestrou koláž, do které DramaKár maluje sychravý obraz života prievidzských uličníků. Jeho nejsilnější stránkou je volba slov a způsob použití v textu. Takhle tvoří výbornou rytmiku, která vás bude bavit od začátku do konce. Toto album je vším, co na slovenské scéně tolik chybělo již léta. Energie, silné témata, hutné beaty a neotřelý způsob projevu, to vše Prievidzské duo spojuje v tomto projektě v jeden, výborně fungující celek. Slovenský underground bije do zbraně a je silnější než kdykoliv předtím.

I v rámci undergroundového prostředí se obalu alba dostává velice slušného zpracování a nenároční přední cover zachycující část tváře rapera je skvěle jednoduchý. Oceňuji potisk CD s profilem kotoučové pily, který výborně vystihuje obsah. Kromě malých technických nedokonalostí, které se spíš objevují u hostujících hráčů, nelze albu téměř nic vytknout. Problémem je však finální master, jelikož je hlasitost emceeho hodně často pod úrovní hlasitosti beatu, což způsobuje, že se místy text a flow v hutném podmazu ztrácí. V rámci skromných podmínek, ve kterých tento klenot vznikal, je to však odpustitelnou drobností. Bonusem je možnost si album stáhnout zdarma, případně podpořit tvůrce 8mi eurami za vylisovaný originál.

8,5/10

Marty - Bbarak