Drake - Thank Me Later (2010, Young Money, Universal Motown)

Současná světová rapová scéna má v zásobě několik mladých nadějí, které mají spoustu pádných argumentů proto, aby vyvrátili Nasovo prohlášení „hip hop is dead“. Těch, kteří mají obrovskou šanci stát se novým králem je víc, jedno jméno se ale skloňuje o něco více než je tomu u ostatních. Třiadvacetiletý kanadský rapper, zpěvák a herec se jménem Drake, toho totiž navzdory svému mladému věku stihnul už docela dost. Jeho E.P. So Far Gone ho nejen vyneslo do středu zájmu, ale zajistilo i několik ocenění včetně nominace na Grammy. Není proto tedy žádné velké překvapení, že se jeho debutový počin Thank Me Later stal jednou z nejočekávanějších desek roku a navíc ho neminul ani komerční úspěch. První týden zmizelo z pultů hned 447 000 nosičů, což je letošní třetí nejlepší výkon a okamžitě ho to vymrštilo na první pozici Billboard 200. Do platiny mu dnes schází ještě nějakých 100 tisíc, pozitivní reakce kritiků sbírá už teď. Bez pochyby se jedná o velký počin, svědčí o tom i účast velkých hvězd a to nejen producentů, ale i hostů na mikrofonu. T.I. rapuje do tradičního Swizz Beatz beatu o ženských, které tráví hodiny a hodiny v koupelně před zrcadlem, aby byly připraveni na večerní party (“Fancy“). Jigga naopak v tracku “Light Up“ přispěchá na pomoc s cennou radou, jak to chodí v bizu a Drake k tomu přidává hlášky jako „while all of my closest friends out partyin´, I´m just here makin´ all the music that they are party to“. Za doprovodu magického piánka od Alicia Keys se dozvíme pár interních poznatků z dosavadního života (“Fireworks“) a Wayne přijal pozvání, aby poradil z pozice staršího bratra, jak to chodí mezi mužem a ženou (“Miss Me). Hvězdnou sestavu doplňuje Timbaland a Kanye West, k jehož desce 808s And Heartbreak je album Thank Me Later často přirovnávané a to především kvůli náladě, emocím a tématům. Co je mi taky sympatické, že Drake neudělal ze své desky jen přehlídku nejlepších producentů, ale většinu svěřil opět svému kanadskému kámíkovi Noah“40“ Shebib, kterému vypomáhá Boi-1da. Tenhle tah určitě přidává desce na autenticitě a vyvrací fámy, že Drakovo album je pouze vykonstruované firmou a slouží jen pro komerční účely. Co už mě ale na druhou stranu až tak moc nebere, je ta „smooth“ část Drakevi duše, ta, kterou mají rádi ženský. Vokály, uhlazené polohy, R&B skladby, ve kterých se zpívá a ještě navíc s pomocí auto-tunu, raději přeskakuji, protože si nechci zkazit výbornou náladu, do které mě dostaly rychlejší pecky jako “Over“ Obdivuji jeho univerzálnost, ale super utahaná instra typu “Shut It Down“, kde místo beatu použili tlukot srdce při extrémní bradykardii, mě uspávají a nudí zívat. Tématu láska je tu věnovaný velký prostor, takže s tím se ale muselo od začátku počítat. Drake se snažil do svého debutu narvat, co nejvíce emocí, pocitů, které v něm vyvolávají jeho dosavadní zkušenosti se slávou, průmyslem a ženami. Jak už bylo řečeno, tohle album mě sice neposadilo na zadek, nicméně uznávám, že Drake má talent, slušný producentský team a několik hitů. Bomba to pro mě není, ale nadprůměrná deska určitě.