DMS - MMXV (2015; DMS Records)

Někdo hodiny sedí u finálního tracklistu a přemýšlí, jak by pojmenoval album, které právě dodělal. Zatímco někteří volí název podle nejsilnějšího kusu, v Německu například Sido zvolil jednoduchou VI u svého šestého sólového počinu. Pokud se přesuneme ze západu na východ, nad jménem svého nového nosiče si hlavu nelámali ani kluci z DMS, kteří mu nakonec dali název MMXV. Proč? protože ho v roce 2015 prostě nahráli.

Pokud jsi na trhu pojmem, nemusíš půl roku dopředu křičet, že něco chystáš. Nemusíš se pak ani před samotným vydáním každý týden připomínat singlem, aby si to posluchačům natloukl do hlavy. V tomto případě klasický marketing dostává řádně na prdel, neboť jsme si již zvykli, že i jméno dneska prostě prodává. DMS patří k největším pojmům slovenské scény, proto stačilo vypustit úvodní singl a všichni od Aše po Košice věděli, co se bude dít a kam pro to jít.

Stejně jako nízký humbuk kolem samotného díla je jednoduše laděný i samotný obal. Zajímavě složený název na sebe nestrhává pozornost a poukazuje na fakt, že síla je ukryta až uvnitř. Tou je samozřejmě stopáž o osmnácti zářezech, které nabízejí i pestrou škálu hostí. A pokud ti Separ ve skladbě „Šetko to hráme“ na rovinu řekne, že tě toto album zklame, tak já věřím, že se jedná o ironii. V lehkém hávu nadsázky se vlastně nese celý jejich nový produkt, neboť kluci chopili tradiční témata po svém a prokázali důvtip a nadhled. Pokud se někdo o to snažil již dříve, mohu s určitostí konstatovat, že v tomto případě se již nejedná o parodii a DMS svým způsobem vyšlapalo cestu novému verbálnímu směru.

Proč hodnotím samotný obsah tak vysoko? Samozřejmě se třeba najdou tací, kteří se mnou nebudou souhlasit, ale nalijme si čistého vína a řekněme si nahlas, kdo v našem rybníku dokázal dát přednost vtipu nad svým egem a přitom si zachovat svou tvář. Dame a Separ moc dobře vědí, že scéna je překrmena vážnosti a pění ód na vlastní adresu, proto vše uchopili za druhý konec a výsledkem je něco, co má pravdivou výpovědní hodnotu a donutí vás se usmát na hlouposti našich spoluobčanů. Již po druhé skladbě „Je to len rap“ budete vědět, jak moc si autoři váží hodnot a pohrdají prácí těch, kteří se chtějí jen přiživit.

Pokud bych zacílit na hosty, v případě produkcí se jedná o velmi vkusnou práci a je vidět, že DMS vědělo, co přesně pro své texty potřebuje a od koho má brát. Na velmi dobré vlně se veze i Smart, který prokazuje, proč je součástí celku. Přítomnost Derycka, Wiche nebo Hajtkoviče je pak již jen třešničkou na vrcholu laskominy. Dobrou práci odvedli Pil C, Strapo, L.U.Z.A., Vladimir 518 nebo něžné pohlaví v zastoupení Minimo. Opět se nemohu ubránit dojmu, že se k celému dílu přistupovalo svědomitě a s jasným cílem. Nahrát album, které bude bojovat o status nosič roku a bude mít chuť zafungovat na víc než jen jednu zimu.

DMS je v roce 2015 nepochybně největším konkurentem Strapa, který se blýskl albem Versus. Již před vydáním jsem nepochyboval, že se bude jednat o výtečné dílo. Měl jsem však obavy, zda nepříliš aktivní Dame dokáže ustát tlak a nebude jen ve stínu svého slavnějšího kolegy. Po poslechu celé desky musím říct, že rozhodně nezklamal, ba v některých pasážích mi přijde dokonce i údernější. MMXV je deskou, která šlape vlastní cestu, a nepochybuju o tom, že bude inspirovat plagiátory a interprety bez názoru. Zda-li se dočká statusu legendární nepřísluší tipovat zatím ani mě, neboť to ukáže jen čas. V našem hodnocení pak zaostala jen půl bodíku za Versusem.

8,5/10