DJ Muggs vs. Ill Bill - Kill Devil Hills (2010, Fat Beats records)

Moc dobře si pamatuji na rozhovor s DJ Muggsem, který se už řadu let řídí radou, kterou mu udělil Diamond D. Ten mu poradil, aby neprodával svoje beaty pokaždé, když si o ně někdo řekne. Tohle je totiž ten nejlepší způsob, jak se stát prodejnou děvkou a ztratit svůj osobitý originální zvuk, který každý pozná po první minutě poslechu. Muggs to tak dělá. Po veleúspěšné éře s kapelou Cypres Hill, mu stačí vydávat jen kolaborační desky, vždy jen s jedním MCm. GZA, Sick Jacken, Planet Asia a teď přišel na řadu Ill Bill. Spojením mozku Soul Assassins a zuřivosti Cult Leadera, vznikla mocná značka Cult Assassin. Jak už bylo řečeno v úvodu, největší devizou celého počinu je jeho kompaktnost a komplexní zvuk. Tohle je přesně ten typ desky, která se poslouchá od začátku do konce. Nejen proto, že nemá vyloženě slabé místo, ale hlavně proto, že ho chápeš, pokud ho slyšíš jako celek a ne jen pár singlů. Už to sice není tak geniální pochmurně zatažená nálada jako na deskách IV a Temples Of Boom od Cypress nebo na prvním dílu kompilace Soul Assassins, přesto se stále jedná o mistrovské dílo. Muggs má už své nejlepší dny za sebou, přesto je schopný vyprodukovat adekvátní instra pro Ill Bill šílenou lyriku a psychologické války odehrávající se v jeho mozku. V podstatě to ve finále všechno zní jako by to byl jeden fantasy audio film. Bill totiž pokračuje v tom, co dělá už od dob, co sebral mikrofon od mrtvého rádoby rappera, kterého sejmul. Dotahuje svoje konspirační teorie, ďábelské přisluhovače a paranoiu do naprosté dokonalosti. C.I.A. testuje drogy typu LSD, aby je potom mohla používat při výslechu nebo že americká vláda a teroristi, že to je jedna velká sebranka. Převtělí se do role vraha a zloděje a popisuje přepadení na Manhattanu a samozřejmě nemůže opomenout mimozemšťany, kteří už brzy přijdou a otevřou všem oči a uši. Ještě jsem zapomněl zmínit věci jako 666, ďábla, výplach mozků pomocí veřejných médií a podobně. Jestli Bill někdy někomu věřil, tak to jedině sám sobě. I když se na desce objeví celá armáda hostů (Raekwon, Vinnie Paz, Chace Infinite, Q-Unique, Sick Jacken, Sean Price, O.C., B-Real…), všichni přistoupili na jejich rozehranou hru, zapadají výborně do konceptu a jen osvěží svou přítomností. Tohle album je povinností nejen pro všechny fanoušky kapel typu La Coka Nostra, Non Phixion, Jedi Mind Tricks, ale vůbec pro všechny hardcoráře se srdcem chladným jako kámen. Špína a stoka z podzemí, co čeká na tvojí kontrolu.