DJ Fatte - Což Takhle dát si tesař (2011, Ty Nikdy)

Rapová instrumentální alba to mají těžké a to hned ze dvou důvodů. Za prvé byl vždycky rap o slovech a přesto, že špatný instro může pohřbít rappera ještě dřív než otevře pusu, vše se točí vždy kolem textu. Za druhé je většinou hip hop monotónní, někteří producenti udusí track smyčkama, které jedou pořád dokola a přesto, že první vteřiny zní zajímavě, po minutě už jste jimi nasyceni. Ve světě mě naposledy bavil Apollo Brown a jeho Clouds a !llmind s Behind The Curtain. V Čechách mě oslovil snad jen Opia, nic dalšího se mi teď hned nevybavuje. Že umí Fatte vyprodukovat buben, co ti ukopne hlavu, ví každý, co se alespoň trochu zajímá o CZ rap. Otázkou ale zůstává, jestli je schopen utáhnout celou desku sám, bez lyrických matadorů a přitom udržet pozornost posluchače a nenudit ho. Fatte pokračuje v tom, kde skončil a připomíná to, co ho ovlivnilo a v čem si jede. Nasekanej Primo na vás koukne v kouscích “Nášlap“ a “Ukradené Ukulele“, mordy jako “Nové gatě“ či “Připravené onehdá“ jako by zase vypadly z oka ze zmiňované desky Clouds od Apolla Brown. Někdy si ponechá tuhle detroitskou atmosféru, ale přidá svoje typické bicí anebo i výborného hosta “R.J.B.“. Aby instro neomrzelo má vyřešené tím, že není až tak dlouhé a hlavně ho neustálé rozvíjí anebo alespoň přidá nějaký další zvuk. Ve skladbě “Křeček v noční rizoto“, která má téměř identický virbl jako “Put it in the air“ od M.O.P. rozjíždí nový sampl v každé sloce a třeba “Černý čaj“ vás díky splašenému beatu dá vzpomenout na drum´n´bass. Neopomene na vohulenou nebo spíše přehulenou srdcovku, kterou dává rád na koncertech a i tady si zatočí čudlíkama a nechá vás rozpárat skrečí “Nabluté brzo“ a “Akarony z lidu“. No a ve střehu zůstanete také díky jeho „husina“ trackům, kde skvěle pracuje s pocitama “Daňja“ či “Fifňárko“. Samostatnou kapitolou jsou jednotlivé názvy skladeb. Netřeba připomínat, že je Fatte veselá kopa a člověk, co se rád baví. Baví ale i posluchače, koukáte na tracklist a přemýšlíte nad jeho myšlenkovým pochodem a invencí, co se týká českého jazyka. Některé asociace jsou jasné, někde napoví vokální sampl “Berzdejski“, někde napoví jeho inspirace “Dubas má panenko“ a někde vám nenapoví vůbec nic a vy jen nechápete. Dozvíte se, jak si představuje takovou hmyzí veselici “Komáři se ženili“ či první pomoc v nemocnici “Kapačka“. S velkým potěšením můžu říct, že to Fatte dokázal, že se Tesař neutnul. Nenudí, všechno šlape tak, jak má a album je posluchatelné od začátku do konce. Tím pádem nepřijde vhod jen freestylerům, ale všem, kteří si chtějí občas odpočinout od slov anebo těm, kterým CZ/SK MC´s moc nevoní. Navíc respekt za alternativní cover. Lepších šest. Ve fattéštině je to lepších Zed.