DJ EFN - Another Time (2015; Crazy Hood)

První dva měsíce roku 2015 uběhly jako voda a venku je slušné množství nových projektů, mezi kterými však ani jeden nějak extra nevyniká. To bychom však prohlíželi producentské album DJe EFN, který se vytasil s nemalou řádkou hostů. Je Another Time nejlepším produktem prvního čtvrtletí? Nebo jde jen o nafouklou bublinu plnou velkých jmen?

Narodil se v roce 75 a vyrostl v Los Angeles, na slunném západním pobřeží Kalifornie, poté se přestěhoval na Floridu, odkud začal produkovat svůj typický jihozápadní styl a první mixtapes s typickým zvukem. Majitel nezávislého labelu Crazy Hood táhne znovu do boje a míchá a spojuje nespojitelné a nemyslitelné.

Vytvořit album, které osloví široké spektrum hiphopových generací se povede jen jednou za čas. To, že k tomu potřebujete pořádnou nálož emcees je jasné. Avšak míchat zástupce nové a staré školy není tak jednoduché, jelikož se bpm a zvuk tolik liší. A nebo zas tolik ne? DJ EFN to rozhodně svým albem popírá. Proto není problém najít na jedné skladbě třeba Inspectah Decka v kombinaci s Bernzem z MAYDAY. A že se jim povedl skvělý banger.

Téměř každé skladbě dominuje zpívaný vokál v kombinaci s klavírními, nebo trubkovými samply, které jsou věrné jižnímu zvuku. Avšak nacházíme zde i tvrdý, nekompromisní boom bap. Skladby jako Crazy Dope nebo We earned it mají bubny tak kopavé, že se u poslechu doporučuji se připoutat k židli. Nelze jinak, než vyzdvihnout bubny a práci s MPC v rámci celého alba.

Kombinace emcees jsou neuvěřitelné, přesto však ani v jedné ze skladeb není slyšet žádné slabší články. Svou troškou do mlýna přizpěl i DJ Premier, který nasolí neskutečné cuts a opět k nám promlouvá rukama. Sekundují mu na mikrofóně Stalley, Troy Ave a Scarface. Aby té pestrosti nebylo málo, kombinuje EFN roots raggae s klasickým boombapem a tak si můžeme poslechnout Smif-N-Wessum s Kardinalem Offishalem. Rap a zpěv v Patois se výborně doplňuje s tvrdou dikcí a vytváří neopakovatelnou atmosféru. Nedá mi nezmínit skvělou zástupkyni něžného pohlaví Sa-Roc, která vládne slovem a flow, jakou se může pýšit jen malá skupina mužského pokolení.

Je těžké vybrat skladbu, která by nebyla na úrovni, nebo neměla svou energií a nápad. Toto album bylo koncipované zkušeným producentem, který je na scéně přes 20 let a to je jasně cítit, stejně jako jeho kořeny v jižním uvolněném stylu. Toto album všem nabídlo cestu a možnost jak spojit nové a staré, aneb jak dělat aktuální hip hop bez použití popových prvků, které odvane čas stejně rychle, jako přišli. Another Time je skutečně jak z jiného času, jiné doby. 100 let napřed a pořád klasika. Pokud březen nepřinese obrovské překvapení, právě posloucháte desku čtvrtletí.

9/10

Marty - Bbarak