DJ Doemixxx & Rack Rokas - Akce a reakce (2014, Bigg Boss)

Producentská alba nemají v rapové tvorbě jednoduchou roli. Je to hlavně kvůli množství faktorů, které mohou negativním způsobem ovlivnit finální podobu projektu. V lepším případě je to konceptuální neucelenost, v horším pak kolísavá kvalita slok pozvaných hostů. Album Akce a reakce, které v nedávné době vydali riders ze stáje Southsidefinest jménem Dj Doemixxx a Rack Rokas, je bohužel ukázkou selhání nejen výše zmíněných kritérií, ale i nejdůležitějšího prvku producentské desky – hudební složky.

Přitom Doemixxx má spoustu předpokladů nabídnout posluchačům kvalitní materiál. Alespoň jeho reference o tom vypovídají – členství v labelech Hypno808 a BiggBoss je vizitkou, kterou se v našich končinách může pochlubit jen málokdo. Poměrně bohatá diskografie také indikuje stabilní zázemí, ve kterém má producent možnost se poměrně rychle rozvíjet. Navíc jedna z platforem, na kterých bylo album v limitované edici publikováno (audio kazeta), naznačuje, že autorům nejde jen o vyzdvihnutí vlastního jména, ale že mají k hudbě i vlastní vztah.

Kde je tedy kámen úrazu? Především tam, kde nepomůže ani sebelepší jméno v tracklistu – v hudbě. Z tvůrčího hlediska je logické, že se interpret snaží přinést do svého žánru nové postupy. Doemixxx i Rack disponují širokou paletou kvalitních syntetizérů, které místy využívají způsobem, který až dosud nebyl pro new schoolovou produkci úplně typický, zároveň však s ničím vyloženě novým nepřichází a beaty celkově působí jako náhodné fúzování již vzniklých subžánrů.

Problém je v tom, že jednotlivým instrumentálům chybí chytlavější melodická linka. Fanoušci mohou pochopitelně namítnout, že Doemixxx ani Rack nedělají pop, aby měli zapotřebí dělat prvoplánové hitovky, to však nic nemění na tom, že aranže jsou místy zbytečně přehlcené a celkově postrádají osobitý rukopis (Připraven k akci), což je první předpoklad k tomu, aby se album v povědomí posluchačů rychle ztratilo. A pokud už nejsou beaty přehlcené, vykoukne z nich lacinost v podobě hluchých míst (Šunka za voknem) a shazování nadějných hudebních motivů těmi nejnudnějšími způsoby gradace (Poslední případ).

Co se týče hostů, čeká posluchače exkurze nejen mezi členy labelů Hypno a BiggBoss. Vedle očekávaných parťáků jako LA4, James Cole, Vladimir 518, Hugo Toxxx, Marat, Igor nebo Orion se za mikrofonem objevil po dlouhé době i Abdul 52 a  Joe Handaxx, Bee nebo Pastor.

Jednotlivé výkony balancují na hranici průměru – LA4 nejdříve vytasí celkem zajímavý námět, který si ale kvůli nezajímavému lyrickému zpracování zřejmě nebudete mít důvod pustit znovu. I James Cole, jehož hlavní devizou byla vždy hravost a bezbřehé verbální experimentování, v případě skladby „Rest in piss“ přestřelil. Na Abdulově flow je pro změnu znát, že za mikrofonem nestál už pěkně dlouho, a navíc jeho přednes v posluchači musí nutně evokovat slabší verzi Vladimíra 518, jehož výkon ve skladbě „Rap tu furt je“ patří k „nejlepším“ na desce. Navíc Trafikova hláška v tomtéž tracku: „Takže dneska se připravte – hakisák, pak bude freestyle battle, pak bude beatbox battle, pak bude grilovačka,“ patří ke vzácným okamžikům, které posluchače na desce pobaví a navíc dobře reflektují současný stav koncertní složky mejdnů. Zábavnost podobných hlášek je ovšem do značné míry subjektivní. Za zmínku také stojí zpívaná skladba „Láska beze slov“ se zpěvačkou Bee a přiléhajícím minimalistickým beatem.

Přestože intro celého alba se snaží posluchači vysvětlit pojmy akce a reakce, obávám se, že počin, který po sobě Dj Doemixxx a Rack Rokas letos zanechali, větší feedback nevzbudí. Jednotlivé skladby budou sice součástí repertoáru na koncertech jednotlivých hostů, nelze však očekávat, že si na producentské album ze southsidefinest produkce někdo vzpomene při konečném bilancování hudební tvorby v roce 2014. Oba autoři však mají stále otevřené dveře a tedy i možnost nás překvapit třeba na příští desce.

4/10