Diabolic – Liar & A Thief (2010, Viper Records)

Časopis XXL ho letos zařadil mezi nováčky roku, já mám rodáka z Long Island v hledáčku už léta. Celou věčnost jsem čekal na tenhle moment, až budu držet v ruce album od freestylové mašiny a uznávaného newyorského battle rappera. Diabolic je zvíře. Kdo sleduje tvorbu okolo lidí jako je Immortal Technique, Poison Pen, C-Rayz Walz, tak není pro něj Diabolic žádným neznámým pojmem. Člen rozvětvené rodinky Stronghold, účastník tisíce battlů a freestyle cyphers měl do teď na svědomí jen mixtapes jako Foul Play nebo desítky hostovaček, teď už konečně zdobí jeho diskografii i dlouhohrající album. Při prvním poslechu jsem si hned vzpomněl na brilantní album Hunger Pains od Bekaye. Diabolic má s ním víc společného, než si určitě sám myslí. Tak zaprvé je to jeho nasranost. Neuvěřitelná agresivita a násilnické chování. Diabolic není pes, co štěká, ale nekouše. Diabolic je Kerberos, dvouhlavé monstrum, co neštěká, ani nekouše, ale své oběti rovnou trhá na kusy. Spíš než rapuje, tak neustále nadává. Nadává na všechno, na co si stěžuje underground. Ve skladbě “Reasons“ povídá jak je úplně švorc, jak bydlí u mámy a nemá ani vlastní postel, je frustrován z labelové politiky, potažmo hudebního průmyslu jako celku, který ho od počátku přehlíží. Nesnáší rádoby rappery a tvrdí, že bude asi jedním z mála, kteří si „poslechnou raději Boot Camp než Jay-Zho“. Tohle mají s Bekaym na stejno. Hlad. Bolest. Agresivitu. V prvním singlu “I Don´t Wanna Rhyme“ vyřvává „fuck this music, I´m loose it, I don´t wanna rhyme“, v outru se vzteká, že si koupil jeho desku, že nechce tvoje peníze a také nezapomene připomenout, že když bude úplně na dně, tak ti klidně podřízne hrdlo, aby se dostal ke krabičce cigaret. Diabolic nenávidí nejen okolí, ale i sebe. Pomalejší a depresivnější věci jako “Behind Bars“, kde se cítí jako vězeň ve svém prohnilém těle nebo “12 Shots“, kde pro změnu svádí nevyrovnaný souboj s alkoholem, jsou důkazem toho, že Diabolic není úplně v psychické pohodě. Násilí, chlast, zneužívání prášků, to je jen krátký výčet toho, co ho trápí. A protože je na labelu Viper, tak nemůže opomenout sociální témata, prohnilou politiku, zkorumpované policajty a konspirační teorie. Tvrdí, že „není uvědomělý rapper, že jen mluví pravdu“. Další věc, kterou sdílí s Bekayem, je účast několika výrazných underground person, kteří se sem díky super tvrdému stylu naprosto hodí. Kdo je na scéně víc nasraný než Vinnie Paz, Immortal Technique, Ill Bill nebo Canibus? Tohle nemá chybu. Co je potřeba říct, tak obrovskou zásluhu na tomhle výborným CD má kanadský producent Engineer, který nese břímě celé desky, stejně jako měl bájný Atlas na hrbu celý svět. Kromě jediné skladby “Riot“, kde dominují kytarové riffy hudebníků z Limp Bizkit, kteří skladbu také produkovali, tak všechny beaty pocházejí z dílny právě vancouverského beatmakera, o kterém podle mě ještě hodně uslyšíme. Jeho boombap je hodně hlasitý a přitom vás nenudí. Engineer se blýsknul už na posledním albu od Canibuse, tady svoji formu potvrdil. Diabolic si neodpustil i malinkej fórek v podobě skitu “Nicolai Ros To The Goul“, kde je rozhovor mezi fiktivním hudebníkem a jedním idiotem, který v téhle vsuvce tvrdí, že je z České Republiky. S hroznou výslovností povídá, že je imigrant a že si koupil tuhle desku, která mu slouží jako podnos pod jeho drink v podobě vodky. Hudebník si zase pro změnu stěžuje, že mu Diabolic při nahrávání vypil všechen chlast a že mu ukradl sluchátka. Nevím, jak na nás Diabolic přišel, nikdy tu nebyl. Možná mu o nás řekl Immortal Technique, se kterým jsem kdysi dělal rozhovor do časáku a zapomněl jsem mu poslat kopii na památku. To máme za to. Na úplný konec poslední paralela s Bekayem. Jeho Hunger Pains bylo pro mě jedno z nejlepších underground alb minulého roku a i když je teprve květen, tak mám pocit, že i deska Liar & A Thief se bude letos počítat mezi nejzdařilejší počiny nezávislé scény. Něco mezi osm a devět. Morda.