DeSade - Sádismus (2013; ZNK)

„Hej Sáde, viděl jsi včera zprávy?“ „Sorry, neviděl, m*dal jsem nějaký krávy!“ Hláška, která měla potenciál zlidovět již kolem roku 95 a Markýz ze stáje ZNK ji vzkřísil pro současnou mládež i s jejím autorem. A že mládež je zkažená, dokládá velká fanouškovská základna českých přisluhovačů zla. Vytříbený jazýček, který si nebere servítky s žádným masochistickým tématem ani žádnou partií ženského těla rozmanité gramáže. Největší majitel myslí fixované pornografie ve střední Evropě, má v držení více hraček než expedice firmy Lego. Sádismus v tobě vychutná pocit nechutenství, který ke konci vyvolá těžkou vlnu odporu k tomuto interpretovi, nebo pocit filozofické dokonalosti.

Mládež zkažená zase asi tolik nebude, to bych volil spíše jen jako glosu do placu, nicméně spíše bych současnou vlnu přízně horror coru v tuzemsku přisuzoval k nespokojenosti posluchačů s nastoleným hudebním režimem. Sice nám tu nevládne Kim Čong-un a my ho nemusíme poslouchat, jak v refrénu zanotuje, přesto tu máme normalizací zničený pojem o originalitě a topíme se ve vyschlých korytech klišé řek. Interpreti prodávají pozlátka a bojí se rozebírat témata, která jsou společensky ne tolik vyhledávaná a natolik problematická, že se o nich mluví jen po dvou pivech v temných nalejvárnách. Nelze tudíž partě ZNK přisoudit nespornou originalitu, se kterou se nebála vyjít na trh a po několikaletém boji s přízní posluchačů sklidit zasloužené ovoce. I když na Slavíka to zatím nestačilo, nebo jo?

Přede mnou leží nová deska polovičky SG. Listuju bookletem alba a je mi hned jasné, že Desade miluje ženy, možná však jinak, než člověk z rodu konzumního. Klasické standarty rozkoše jsou bez finálního pocitu uspokojení, není nad to, si akt zpestřit. Zpestřením desky jsou i hosté, kterých není málo. Především se zaměříme na jména známá, vyhaslá, a pak i ty zahraniční, které asi moc zdejším neřeknou. Kdyby mi někdo před rokem řekl, že na této desce najdu Ladu Firch, možná bych si poklepal na čelo se slovy, ta se tam nehodí. Opak je pravdou a titulní skladba nedopadla zase tak špatně. Vrcholem střihačského umu jsou pak sympatie vyznané Lipovi a jemu podobným. Další překvapení je pro mě Groopi, o které jsem neslyšel asi stejně dlouho jako o své třídní profesorce ze střední. Bylo by asi podivné, kdyby se tu neobjevil Řezník, Haades, El Maroon nebo James Cole.  A hosté za hranicemi reprezentují například Kardiac, Heaven nebo Cumblood.

Desade: Jsem věčně nadržený prase a sex addict. 80% mých textů je porno!

Názor Desada na okolí je zcela jasný, dává ho najevo v nejednom tracku. Českej rap je nuda, českej rap je o hovně. Nelze ho považovat za spasitele, jen řečníka, který na problém ukazuje. Ve skrytu duše je to vnímavá osobnost, na venek však mučírenskej despota, kterého nenechá žádná ženská klidným a on nenechá klidnou ji. Říkaj mu sexuální maniak, z*urvenej sex addicts. Jeho negativní pohled na svět je vyvozen z toho, v čem se motá. A když je toho moc, tak je potřeba utéct od problémů, třeba i díky nějakému stimulu. Přesto i nejhorší možné scénáře řeší s nadhledem a nadsázkou jemu vlastní. Nebo se o nadsázku nejedná?

Album Sadismus asi nenajde pod stromečkem třináctiletý fanoušek rapu, neboť již podle obalu to konzumní rodiče zamítnou. Nebude figurovat ani ve stojanu alb chytlavých refrénů. Když jsme u té chytlavosti a hitech, možná mi tu chybí silnější skladby typu „Kuřák“, nicméně zase oceňuji ustálení hlasu, na kterém se podepsaly hektolitry lihu. Není pochyb o tom, že autor je zase starší, nasranější a nespokojenější. Z hostů mě nejvíc baví asi vtipný nadhled El Maroona ve skladbě „Sex Addicts“. Vůbec bych se nebránil do budoucna spojení těchto dvou na společném albu. Baví mě nadhled skladby "Píšus Roku 2013". "Tour De Sodoma" je zase skvělý tip na dovolenou. V rámci horrorcore je nám nabídnut kvalitní počin, možná to ale zkresluje fakt, že tu zase tolik persón v těchto kruzích se motajících nemáme. Některé skladby bych volil spíše zrežírovat v krátkometrážní film, neboť se hudbou už tolik nejeví. Desade nabídl to, co se od něj čekalo v charismatickém hávu a záleží jen na tobě, zda si k tomu cestu najdeš.

6/10