Delik - Sloboda (2013, I Love Party Production)

Rýmem "pre všetkých kritikou, já mám popiči flow" z klasiky "Dalšie cigo" už nás sice Supa ubezpečil, že je někdo, o kom není třeba rapově pochybovat a také Delik později doplnil, že "žádný žurnalista, recenzent, nikto z tých šašou mi nemůže povedat nič", nicméně my se i přes jím zdůrazněnou lásku ke hře osmělíme a vyhlíženému sólo debutu "Sloboda" se přeci jen na zoubek podíváme. Cesta k němu nebyla krátká. Od roku 2004 zahrnovala hned šest různých projektů s jeho skupinou, záblesk s Benem a spol., vlastní EP i mixtape a nespočet hostujících slok, které si v ničem nezadaly ani s aktivitou Redmana, Method Mana či Busty Rhymese, kteří byli těsně po miléniu snad na každé druhé důležité zámořské desce.

"Manažer je zo mňa šedivý, mám 40 skladeb pripravených na album, no žádný hit tam nevidí," tvrdil na desce BoyBandu pár měsíců před vydáním Michadelik. A jaká že je realita? Pokud je řeč o hitu z pohledu multižánrových rádií, něco na jeho slovech bude, i když být programovým ředitelem nějaké rozhlasové stanice, osobně bych dva tři kandidáty měl a úplně vidím, jak si něžná pohlaví v kancelářích prozpěvují například refrén Tiny v upřímné výpovědi "Sám sebou". Magická tři písmena h, i a t, o které usiluje snad každý hudební tvůrce, však mohou dostát svého i v rámci jednoho stylu (v našem případě hip hopu) a za takových okolností bych se nebál mluvit ještě o více skladbách. Nebo snad budete protestovat, že by "Hudbě", kterou prý má Delik ze všech osmnácti zářezů nejraději, chyběla chytlavost, případně že by titulní "Sloboda" nebyla na rázném refrénu postavená, přímočará a šlapající jízda, jakých se v našem prostředí mnoho nerodí?

Pokud jde o instrumentální plochy, souhlasíme s Lyrikem, který na nových Modrých Horách říká, že "beat je viac ako len úder". však to znáte sami - i kdyby měl Delik větší IQ než Stephen Hawking a Otec Fura z pevnosti Boyard dohromady, v případě, že by svoje slova sázel do vetchých beatů, bylo by to k ničemu a byl by přepínán rychleji než udělá Bugs Bunnyho kámoš Tazmánský čert své pověstné "Mig mig". Hlavní producent desky Jozef Engerer, který se po monopolu na "XXXTapu" podepsal pod čtrnáct z celkových osmnácti písní, tedy neměl lehký úkol. Stejně jako na "Dobrí chlapci 3", ze kterého může mít člověk namožené krční svalstvo dodnes, ale obstál. Kytaru dle pokynů nechává dýchat a je to osvěžující. Funguje i střídání zvuku, tempa a nálad - jeden by možná ani neřekl, že štiplavá vyhraněnost "R.I.P." a vyznání respektu "Krídla" spáchal jeden člověk a to, že mu někdo v "Nostalgii" vyčítá inspiraci současnými americkými hráči, vůbec není důležité. Tím spíš, když se pohybujeme v žánru, který byl díky samplování odjakživa založen na parazitování, loupežích a vzájemném ovlivňování.

Delik: Večšine reperov sa o skladbách, čo som dal na tejto XXX sračke može iba snívať

Delik: Pocit při vítězné střele, koši či gólu hledám i v hudbě, baví mě víc než prachy, baby a party

Je zajímavé, že kromě v Good Fellaz studiu tvořícího Bengera už byli kvůli muzice osloveni jen Češi. Klasicky jiný DTonate, jenž je na značku MR napojen od jejího prvního mixtapu, respektive Blind Deaf sampleru, je spojen s výletem do minulosti "Kazety, kapely, kámoši", který uzavírá sloka věnovaná někdejšímu koncertní Dji Alimu. V "Iba ja" zastihnete Dje Fattea, jemuž už sice jeho šuplíkový a lehce postarší jednodušší beat moc nevoní, ale mohu ho ubezpečit, že je funkční jak veterán Branči a ve spojitosti s hláškou o pocitu hokejového kanonýra Petera Bondry dokáže nabídnout jeden z nejsilněších momentů nahrávky. A dvojnásobně přítomný Dj Wich? Časy, kdy byl u nás něco jako za svého času za oceánem Dj Premier, čili záruka prvního nebo ještě lépe nejsilněšího singlu, jsou pryč a receptem na chytlavost už naštěstí nedisponuje jen on, ale i jiní. S velkým respektem k mému oblíbenému producentovi už od dob "Indyvidual/Pohyb nehybnýho" si dovolím tvrdit, že zde nejlepší podklad nedodal a budu doufat, že se zítra ráno neprobudím jako jedna z postav "Kmotra" a v posteli nenajdu hlavu koně. Víte, co není až tak obvyklé? Máňa v "Slzy štastia" vysamploval O´Jays a jejich "Cry Together", který už jsme znali jak z "Mo' Money, Mo' Murder, Mo' Homicide" od dvojice AZ a Nas, tak z tracku "Únik z reality" od Niečo iné", v němž figuroval právě Delik. Být namočen do dvou pecek s jedním motivem se emceem až tak často nestává.

Kdyby ten, který bodá slovenský showbusiness do šíje, zůstal u basketbalu, možná by opravdu hrál první ligu, nicméně mezi pět nejlepších hráčů soutěže by pravděpodobně nepatřil, což je oproti jeho pozici v domácí rapové branži rozdíl. A to i přesto, že ještě nedospěl do bodu, aby v jednom songu nadchl sedmi různými druhy flow jako Eminem. Nechybí mu však emoce, což dokládá kupříkladu "Terapia na beate", kterou se všechno odstartovalo, ani strikce korunovaná hrátkami s důrazem na různé slabiky "R.I.P., které už bravurně předvedl na "Dual Shocku" ve věci "Odtlačky". O pestrosti témat a hláškách a la "podrežeme krk morálce" či "poslední mohykán v době manekýnů" nemluvě. "Dva metry chodiacích skills" se ještě evidentně zcela nevystřílely, i když jim to bylo po všech těch hostujících šestnáctkách z minulosti nejednou předhazováno.

Baník Handlová je v domě necelou dekádu. Za tu dobu a zejména po "Dual Shocku" se Delik a spol. vypracovali do pozice, kdy se o nich mluví jako o nejlepší česko-slovenské rapové skupině současnosti, což není zrovna málo. "Sloboda" sice nezadupala do země veškerou konkurenci v okruhu 600 kilometrů na deset let dopředu, ale statusu kvalitního nosiče dostála a působí dospěleji než třetí dlouhohrající pozdrav KF "Navždy". Teď se těšíme, jak se bude s Komplotem uzavírat kruh přesně dekádu po demu. Rap z města, co je malé, ale klíčové jak klitoris, totiž budeme potřebovat i v roce 2014.

8/10

Bobby - Bbarak